5.25 vs 6.5

Jampa
28 februari 2010 · 200 Inlägg

Hej! Hur långt kommer man med 5.25or i dörrarna. Kan dom jämföras med 6.5or eller leverera någon "punch" över huvud taget. Basen i min bil (BMW 523 Touring -99) består av ett Rockford T1500-bd med 2 st MDS FR12W som spelar högre än vad originalhögtalarna och huvudenheten klarar av.

Jag har delat av basen till framsystemet så högt jag kan (125 Hz) med det inbyggda filtret i huvudenheten, men det distar en del vid full volym.

Nu söker jag efter ett fram och baksystem som skall drivas av ett Rockford T400.4 steg (4x50 W i 4 Ohm) om det räcker. Kan någon rekommendera något som även klarar av att spela lite snärtbas så skulle jag uppskatta det. Jag har funderat på att bygga om dörrarna för 6.5or men vet inte om det är värt det, det finns även färdiga kit att köpa för detta har jag sett. Jag har för mig att det är inbyggda lådor i dörrarna original, och undrar om för små lådor kan generera någon dålig resonans. Jag vet inte volymen på dom.

Tack! Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

För att dörrhögtalare ska kunna spela midbas på ett bra sätt så krävs det att de sitter stabilt och tätt monterade, dessutom bör de ha hela dörren som "låda". En 5,25" i varje dörr orkar inte möta upp dubbla 12" basar, det behövs nog minst en bra 6,5" eller hellre dubbla 6,5" i varje dörr för att de ska orka hänga med när basarna körs hårt.

Nu menar jag alltså att det endast sitter högtalare i framdörrarna, inga i bakdörrarna.

Snärtbasen ska komma från framsystemet, därför bör man inte låta basarna spela högre än kanske 70-80 Hz (gärna ännu lägre) för att få "trycket" framifrån. Det ställer en del krav på framsystemet för att kunna spela ner till 70 Hz eller lägre, därför är monteringen så viktig. De där små originallådorna i dörrarna bör antagligen plockas bort om det ska bli bra. smile

Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2010)

Hedde Superhedde
28 februari 2010 · 255 Inlägg

Om du inte är sugen på att bygga om dina dörrsidor så kommer du ändå kunna komma ganska långt med bra långslagiga 5.25" element med ordentligt effekt. Vill du bygga om till 6.5" så får du 50% större konarea vilket ju är bra. Jag antar att du kör den inbyggda effekten i HU just nu? Vidare så är dämpning av plåt samt dörrsidor något som gör stor skillnad. Dina RF 4 x 50 Wrms är flera ggr bättre än original effekt och med mer seriös effekt så blir det ännu roligare. Ju mer dynamisk effekt som ligger o ruvar desto renare återgivning och roligare lyssning. Nej i E46 är det inga lådor original. Bara dämpa insida av ytterplåt o dörrsida så blir det bra. Vad har du för budget?

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
pwilhelm Hewi
28 februari 2010 · 571 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Om du inte är sugen på att bygga om dina dörrsidor så kommer du ändå kunna komma ganska långt med bra långslagiga 5.25" element med ordentligt effekt. Vill du bygga om till 6.5" så får du 50% större konarea vilket ju är bra. Jag antar att du kör den inbyggda effekten i HU just nu? Vidare så är dämpning av plåt samt dörrsidor något som gör stor skillnad. Dina RF 4 x 50 Wrms är flera ggr bättre än original effekt och med mer seriös effekt så blir det ännu roligare. Ju mer dynamisk effekt som ligger o ruvar desto renare återgivning och roligare lyssning. Nej i E46 är det inga lådor original. Bara dämpa insida av ytterplåt o dörrsida så blir det bra. Vad har du för budget?

Mvh Mattias Hedin

Håller med i det mesta men det är en E39:a han har och ingen E46 så högtalarna i framdörrarna sitter i små plast-lådor.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Jampa
1 mars 2010 · 200 Inlägg

Ok, det var bra tips. Jag funderar på att även sätta högtalare i bakdörrarna då bakhögtalarna sitter i taket, men bara om jag själv upplever bättre ljud av det.

Tänkte även skaffa original högtalargaller till bakdörrarna för att inte sticka ut med grejorna, men de är så otroligt finmaskiga att de bara måste sänka känsligheten, man ser ju knappt hålen så detta borde vara konstruerat mest i avseende på utseendet. Kan detta vara negativt för ljudet?

Jag gör nog ett försök med några sjyssta 5.25or. Har tittat på Rockford Power men har sett att GAS är rejält sänkta i pris nu hos en viss handlare, 298 kr, ifall dom pallar ett RF T400.4 steg (4 x 60 W RMS i 4 Ohm. Ej 50 W som jag skrev innan).

Annars så funderar jag på DD 6.5or basar 150 RMS/400 W peak, om jag ändå måste bygga om, men då måste dom spela upp till minst 3000 hz. Så behöver man ju säkert ett större steg med 6.5 subbarna men det vore nåt att prova. Eller deras 5.25 kit kanske, men dom är ju inte gratis heller direkt.

Lite funderingar in på sentimmarna har man i varjefall så att det räcker.
Tänkte starta ett projekt på min sida men det här verkar svårast så jag grundar lite först, det kommer mera, hehe.

Tack för alla svar. Jampa

Senast redigerat av Jampa (1 mars 2010)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Hedde Superhedde
1 mars 2010 · 255 Inlägg

Aaa sorry. Läste fel. Tänkte E46.roll Jaja. E39 har plastlådor som du helt sonika kapar hål i och öppnar upp bakåt! Har satt ihop flertalet anläggningar i dessa genom åren med gott resultat baserat på endast 5.25". Lycka till!wink

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (1 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Tokken Team dBakuten
1 mars 2010 · 3 453 Inlägg

Jampa skrev:
Eller deras 5.25 kit kanske, men dom är ju inte gratis heller direkt.

Fan förr i tiden reagerade man inte så mycket om ett kit kostade 3000:- eller mer..

Säger bara.. man får vad man betalar för.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Jampa
1 mars 2010 · 200 Inlägg

Det är sant, det är inte så dyrt faktiskt men jag glömde säga att de skulle vara i ett mer experimentellt syfte med Gasarna, men om du tycker att DD 5.25 kit skulle passa för ett "normalt" praktiskt lyssnande, villket betyder hög volym och bra ljudkvalitet förstås, så borde jag kanske lägga pengarna där direkt. Kan även tänka mig andra 5.25or om någon skulle insistera med något, men jag är rätt sugen på DD faktiskt.

Inom sin tid så kommer jag väl bygga om dörrarna ändå för 6.5or antar jag:) Målet är ett enkelt praktiskt bygge med premiumkomponenter och andra tekniska hjälpmedel för att spara plats och säkra ett hållbart, funktionellt och sist men inte minst BRA LJUD. Kylfläktar, batterier och bl.a. dämpning kommer ej att försummas men det är andra trådar det.

Tack! Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Hedde Superhedde
1 mars 2010 · 255 Inlägg

Jag säger bara satsa på ett 5.25" DD A-kit fram o skippa tanken på högtalare i taket bak. Det är ett uselt utrymme att montera i kan jag lova. Rejält med effekt till dessa femmor och du kommer tappa hakan över vad de kan prestera. Stabil montering med ordentlig dämpning är ett måste för de flyttar luft dessa små monster. Samt som farbror Hedde säger: Ju mer effekt desto roligare!cool

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (1 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Jampa
1 mars 2010 · 200 Inlägg

Det låter bra! Men jag har bara sett DD A i 6.5, men det är kanske DD C 5.2 du menar. DD C serien skulle vara mycket bra enligt några jag pratade med idag och dom är dessutom mycket billigare än vad jag trodde.
Om jag ändå måste bygga om dörrarna så kan jag lika bra välja 6.5orna, men har du sett hur finmaskiga orginalgallren är? Det är alltså ca: 50% passage. Ska man skippa dom eller? Jag har sett att man använder orginalgallren när man använder ett färdigt förstoringskit. Jag får testa med och utan galler helt enkelt.

Rockford Power steget jag har tänkt driva dom med ger 4 x 60 w 0,05% THD eller 2 x 200 w rms bryggat med 0,1 % THD.
Det borde väl räcka till vilken jag än väljer om den bara blir ett framsystem. Kanske inte behöver brygga den ens. 6.50rna har ju bättre känslighet till och med.

5.25orna är på 60 W rms, 100 W Musik, 200 W Peak. 89 db/w/m
6.50orna är på 80/120/240 respektive. 91 db/w/m

Ser ut att vara 6.5or bak orginal så dom får duga åt passagerarna.

DD blir det. Tack för hjälpen alla!

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Hedde Superhedde
1 mars 2010 · 255 Inlägg

Nej DD A finns numera även i 5.25". wink Brutala skapelser kan jag intyga då jag äger två par sj. cool Kostar en slant men grym prestanda.smile Ditt RF steg duger bra såklart att börja med. Ännu mer effekt skadar dock aldrig i framtiden.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (1 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Lonefox Bad music kills good sound
1 mars 2010 · 7 241 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Nej DD A finns numera även i 5.25". wink Brutala skapelser kan jag intyga då jag äger två par sj. cool Kostar en slant men grym prestanda.smile Ditt RF steg duger bra såklart att börja med. Ännu mer effekt skadar dock aldrig i framtiden.

Mvh Mattias Hedin

Menar du verkligen det HeDDe? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jampa
2 mars 2010 · 200 Inlägg

Hehe. Vill ha dom. Har ni hört C-serien annars, dom ska vara rätt grymma tydligen, och i värsta fall får det bli dom så länge, eller så satsar jag på DD A direkt. Jag måste tänka eller få mer övertalning;)

Tack för engagemanget. H Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 mars 2010 · 2 353 Inlägg

Jampa skrev:
Hehe. Vill ha dom. Har ni hört C-serien annars, dom ska vara rätt grymma tydligen, och i värsta fall får det bli dom så länge, eller så satsar jag på DD A direkt. Jag måste tänka eller få mer övertalning;)

Tack för engagemanget. H Jampa

Inget fel på nån utav dem. Självklart är det så att ju mer pengar du lägger, ju bättre produkter får du, om det är från samma tillverkare.

Lägger du samma pengar hos nån annan seriös tillverkare får du i stort sett samma prestanda med. Dvs, samma pengar hos ett annat märke motsvarande kostnaden av DDs a-serie kommer kunna ge dig lika bra resultat.

Det är minst 60-70% av slutresultatet som är hur du lyckas installera det. Samt vilken support du kan få när du behöver det. Det är mycket mer viktigt än vad det står för märke på grejerna.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Hedde Superhedde
2 mars 2010 · 255 Inlägg

Jag vet ju av erfarenhet att man får rejält bra återgivning i dina dörrar med seriös montering samt bra komponentval, så jag hade gått på A-kitet direkt vilket ger möjligheter för dig senare att utöka effekten. Diskanter samt delningsfilter är också riktigt trevliga och skiljer sig ordentligt från det billigare alternativet. wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Jampa
2 mars 2010 · 200 Inlägg

Tack, det låter kul och vettigt. Ok, vart finns dom? Jag hittar dom inte på hemsidan. Skulle vilja klämma in 6.5orna ändå ifall dom spelar ännu bättre, och om jag ändå ska bygga seriöst.

H Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Horsyhorse
2 mars 2010 · 1 727 Inlägg

Jampa skrev:
Tack, det låter kul och vettigt. Ok, vart finns dom? Jag hittar dom inte på hemsidan. Skulle vilja klämma in 6.5orna ändå ifall dom spelar ännu bättre, och om jag ändå ska bygga seriöst.

H Jampa

Tryck på Dj Heddans länk, sedan på "handla DD", så får du upp en lista på ÅF,
där kan du se vilken som ligger i närheten av dig.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jampa
2 mars 2010 · 200 Inlägg

Tack!

H Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
kribbe
10 oktober 2010 · 61 Inlägg

lånar tråden lite....hur e välljudet DD C 6.5:orna (samt DD C 5.2:orna). jag funderar på dessa med ett dls ca23 steg på 2x135rms. vet någon hur stor ljudskillnaden är. och ska man ha dom i låda (hur många liter) eller räcker det att dörren fungerar som låda (i en mr2-93)

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang