Ta patent på en funktion?

Ivan0
10 oktober 2010 · 156 Inlägg

Hej. Jag har varit runt lite på PRV:s hemsida och läst lite. Så jag ställer en fråga här, kanske någon här som någon gång har sökt patent.

Kan man söka patent på en funktion? Dvs, inte produkten i sig, utan vad syftet är med produkten.

Ett dumt exempel. fönstertoning. Vi säger att jag skulle ha patent på funktionen fönstertoning. Och bilarna som tillverkas i fabriken får inte tona rutorna då det är jag som har patent på "funktionen och syftet". Jag har alltså inte patent på materialet eller rutorna, men funktionen. Hoppas ni förstår vad jag menar, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand

Slash Saabifierad
10 oktober 2010 · 2 026 Inlägg

Vet ej om det verkligen går, vet att det finns ett företag i USA som menar att dom har patent på forum och chat på internet och har försökt att få in pengar av sidor med forum och chat men vad jag vet så har dom ej lyckats att få in några pengar hittills. Finns även ett livsmedelsföretag som försöker få patent på grisar hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Ivan0
10 oktober 2010 · 156 Inlägg

Hehe. Ja, detta med chat och forum blir nog svårt tongue

Men mitt exempel. Skulle den principen fungera? Nu vet jag att det inte är nåt patent, men ni förstår mitt tänk.

peegee Forummoderator
10 oktober 2010 · 2 924 Inlägg

Kan man verkligen ens ta patent på något som redan är uppfunnit och etablerat sen länge??
Låter underligt...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
FreddeK
10 oktober 2010 ·

peegee skrev:
Kan man verkligen ens ta patent på något som redan är uppfunnit och etablerat sen länge??
Låter underligt...

det var ju inte första frågan du svara på nu va? Fönstertoningen var ju bara ett exempel...

Hamilton
10 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Klart man kan söka patent frågan är ju om man får igenom sin ansökan men det var ju inte frågan.
Så svaret på första inlägget blir JA man kan söka patent på en funktion.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
FireTraXX DFFL
10 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Du kan söka patent på förflyttning (Det man gör när man går, cyklar och kör...) om du vill, du lär ju dock inte få det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
peegee Forummoderator
10 oktober 2010 · 2 924 Inlägg

FreddeK skrev:

peegee skrev:
Kan man verkligen ens ta patent på något som redan är uppfunnit och etablerat sen länge??
Låter underligt...

det var ju inte första frågan du svara på nu va? Fönstertoningen var ju bara ett exempel...

Nä, det är inget svar på något, det är en följdfråga roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Ivan0
11 oktober 2010 · 156 Inlägg

Om vi istället tar biljetthållaren i bilen som ett annat exempel. Detta är ju ett patent som har som funktion att vara just en "biljetthållare". Skulle t.ex bilindustrin få tillverka egna sådana som inte alls liknar patentprodukten på något sätt, men som har samma funktion: "biljetthållare" ?


Tack på förhand

Snitch Ointresserad.
11 oktober 2010 · 936 Inlägg

Det är dock dyrt utav fan.

Teabag appreciation club.
Ivan0
11 oktober 2010 · 156 Inlägg

Vad är dyrt? nu var inte det frågan..

Snitch Ointresserad.
11 oktober 2010 · 936 Inlägg

Att söka patent, eftersom det är en lång process.

Nej, men ville tillägga det. Alltid bra o veta.

Teabag appreciation club.
FireTraXX DFFL
11 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Ivan0 skrev:
Om vi istället tar biljetthållaren i bilen som ett annat exempel. Detta är ju ett patent som har som funktion att vara just en "biljetthållare". Skulle t.ex bilindustrin få tillverka egna sådana som inte alls liknar patentprodukten på något sätt, men som har samma funktion: "biljetthållare" ?


Tack på förhand

Ja, för det är i första hand en form man patenterar, funktionen kommer efter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ivan0
11 oktober 2010 · 156 Inlägg

Så om man patenterar en form och får patent på den produkten. Då får inte någon annan göra en produkt som som är väldigt olik min produkt men är avsedd för samma funktion?

Snitch Ointresserad.
11 oktober 2010 · 936 Inlägg

Såvida du inte patenterar både form o funktion, så får någon annan göra en produkt med samma funktion ja.

Teabag appreciation club.
FireTraXX DFFL
11 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Ivan0 skrev:
Så om man patenterar en form och får patent på den produkten. Då får inte någon annan göra en produkt som som är väldigt olik min produkt men är avsedd för samma funktion?

Det är detsamma som att säga att om du patenterar en diskmaskin så är det din och ENBART din maskin som får diska disk.
Ingen annan får tillverka en diskmaskin även om den ser helt olik ut och fungerar på ett annat sätt men funktionen är densamma.

Låter det rimligt?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Surfaren
11 oktober 2010 · 167 Inlägg

På startsidan på prv.se finns nu en stor flashgrej som du kan klicka dig fram i, som på ett kort och enkelt sätt förklarar flödet från idé till färdigt patent.

Sheba Certifierad besserwisser
11 oktober 2010 · 308 Inlägg

Ivan0 skrev:
Så om man patenterar en form och får patent på den produkten. Då får inte någon annan göra en produkt som som är väldigt olik min produkt men är avsedd för samma funktion?

Självklart så får de det. Hade världen sett ut så så hade det bara funnits ett bilmärke, ett TV-märke, ett mobiltelefonmärke, en fastighetsägare osv osv. Du kan inte ta patent för att hindra konkurrens, du får endast ta patent för att skydda din egen produkt.

Du kan ta patent på en funktion i den mån att du kan ta patent på t.ex hur en mp3-spelare indexerar filer om du har kommit på ett eget genialiskt sätt att göra det på som utmärker sig från konkurrenterna. Du kan däremot inte ta patent på funktionen bärbar mediaspelare.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang