Citroen c5 kombi helt föf baklucka

Molle200sx
9 oktober 2010 · 43 Inlägg

Hallå.

Håller på att kolla på kompisens C5. Kommit fram till att all elen både till luckmotorn och till vindrutetorkan bak är borta.

Någon som har förslag. Har tyvärr ingen instruktionsbok men vad jag mätt fram är alla säkringar hela.

Någon som vet vilken säkring det är bak?

mvh

molle

Rille0
9 oktober 2010 · 2 021 Inlägg

el-slingan i bakrutan är trasig, jättevanligt fel på både c5 och 407.
Byt bakruta eller montera en rep sats (du drar 2 kablar på kanten av rutan och löder in i kabelhärvan, ser jättetattigt ut) som finns hos din citroen verkstad, dock finns inga instruktioner till den satsen så lämna in bilen är nog det bästa alternativet. såvida du inte är ett elektroniksnille.

Själva "knappen" brukar också gå sönder.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TireSlayer Tvivlare
9 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Slingan i rutan är brusten. Att byta ruta för en sån sak är ju helt orimligt. Knappen brukar också va sönder som Rille0 också nämnde. Billigast och enklast är att lägga kablar utanpå och testa, därefter eventuellt byta knapp.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2010 · 17 486 Inlägg

Jobbat som Citroënförsäljare i många år. Att elen till bakluckan ställer till bekymmer är vanligt! Att "löda förbi" problemet är inget jag rekommenderar på en C5:a som för övrigt är en mycket bra bil! Datorn som styr allt kan få fnatt om man inte vet vad man gör! Egen risk! Men känner du att du vågar så visst! MantaRobin kanske är Citroën-guru vilket jag inte är!

Felsökning på verkstad behöver inte kosta sååå mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TireSlayer Tvivlare
10 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jobbat som Citroënförsäljare i många år. Att elen till bakluckan ställer till bekymmer är vanligt! Att "löda förbi" problemet är inget jag rekommenderar på en C5:a som för övrigt är en mycket bra bil! Datorn som styr allt kan få fnatt om man inte vet vad man gör! Egen risk! Men känner du att du vågar så visst! MantaRobin kanske är Citroën-guru vilket jag inte är!

Felsökning på verkstad behöver inte kosta sååå mycket.

Guru skulle jag verkligen inte vilja kalla mig, men vi har gjort detta på i stort sett varenda C5 vi har fått in till dags dato, (aukt. Citroën-verkstad) och alla verkar funka än så länge. Men det är viktigt att de blir rätt kabel man skarvar in sig på, annars kan de lätt bli spunk i sakerna. Runt 1000-lappen tar vi, för felsökning och kabeldragning (om det nu är det som spökar på din), de ger ju en liten fingervisning prismässigt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2010 · 17 486 Inlägg

MantaRobin skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jobbat som Citroënförsäljare i många år. Att elen till bakluckan ställer till bekymmer är vanligt! Att "löda förbi" problemet är inget jag rekommenderar på en C5:a som för övrigt är en mycket bra bil! Datorn som styr allt kan få fnatt om man inte vet vad man gör! Egen risk! Men känner du att du vågar så visst! MantaRobin kanske är Citroën-guru vilket jag inte är!

Felsökning på verkstad behöver inte kosta sååå mycket.

Guru skulle jag verkligen inte vilja kalla mig, men vi har gjort detta på i stort sett varenda C5 vi har fått in till dags dato, (aukt. Citroën-verkstad) och alla verkar funka än så länge. Men det är viktigt att de blir rätt kabel man skarvar in sig på, annars kan de lätt bli spunk i sakerna. Runt 1000-lappen tar vi, för felsökning och kabeldragning (om det nu är det som spökar på din), de ger ju en liten fingervisning prismässigt.

Du ser... Fel kabel: Problem! Nu har du ju en indikation på vad det kan kosta på en Citroën-verkstad. Kanske värt att lämna in...

Mantarobin: Reparerar Citroëner? Du är min idol...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TireSlayer Tvivlare
10 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

MantaRobin skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jobbat som Citroënförsäljare i många år. Att elen till bakluckan ställer till bekymmer är vanligt! Att "löda förbi" problemet är inget jag rekommenderar på en C5:a som för övrigt är en mycket bra bil! Datorn som styr allt kan få fnatt om man inte vet vad man gör! Egen risk! Men känner du att du vågar så visst! MantaRobin kanske är Citroën-guru vilket jag inte är!

Felsökning på verkstad behöver inte kosta sååå mycket.

Guru skulle jag verkligen inte vilja kalla mig, men vi har gjort detta på i stort sett varenda C5 vi har fått in till dags dato, (aukt. Citroën-verkstad) och alla verkar funka än så länge. Men det är viktigt att de blir rätt kabel man skarvar in sig på, annars kan de lätt bli spunk i sakerna. Runt 1000-lappen tar vi, för felsökning och kabeldragning (om det nu är det som spökar på din), de ger ju en liten fingervisning prismässigt.

Du ser... Fel kabel: Problem! Nu har du ju en indikation på vad det kan kosta på en Citroën-verkstad. Kanske värt att lämna in...

Mantarobin: Reparerar Citroëner? Du är min idol...

haha... okej? tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Molle200sx
12 oktober 2010 · 43 Inlägg

borde väl gå att5 bara rycka ur kablarna till slingorna.

Sen verkar det som om slingorna går och det blir strömlöst så brukar det tydligen bara gälla rutöppningen inte luckan och torkaren. Rätt eller Fel?

TireSlayer Tvivlare
12 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Molle200sx skrev:
borde väl gå att5 bara rycka ur kablarna till slingorna.

Sen verkar det som om slingorna går och det blir strömlöst så brukar det tydligen bara gälla rutöppningen inte luckan och torkaren. Rätt eller Fel?

rycka ur? till vilken nytta? :S

allt som oftast slutar torkaren funka också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Molle200sx
14 oktober 2010 · 43 Inlägg

jo om det nu är slingorna som strular och jag kopplar bort dom så är ju problemet "löst" tänker jag.

Skall kolla på detta på söndag igen så får vi se vad som händer.

tack för hjälpen i varje fall. Någon som vet vilken säkring som detta gäller vore det kanon. Har ju liksom ingen bok till bilen tyvärr.

OphanWitehall
14 oktober 2010 · 1 335 Inlägg

Repsatsen går att köpa hos närmsta Citroen verkstad, kostar strax under 200kr. ArtNR: 653898. wink
Det går att koppla bort öppningen av bakrutan vilket är vanligt att man gör.

Onee
14 oktober 2010 · 342 Inlägg

Det problemet är jätte vanligt på C5orna. Antingen köper du ny ruta ej svårt att byta för fem öre eller så köper du en rep sats och drar en kabel upp till bromsljuset å kopplar på den där. Man får även med en svart tejp så man kan dölja kablen på ruta med big_smile.

Jätte enkelt å fixa i ordning tongue har gjort ett par stycken så tar högst 15 minuter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang