Köpråd! Ska man vara rädd att köpa en S60 T5 05:a som gått 18400?

Danche
14 oktober 2010 · 117 Inlägg

Hej som rubriken lyder...ska man vara rädd att köpa en S60 T5 05:a som gått 18400 mil? Ska jag kolla på något speciellt eller är det okej så länge bilen har varit servad som den ska?

Tacksam för svar

eacan
14 oktober 2010 · 595 Inlägg

Varför i hela friden skulle du det för?
Den är Relativt ny, skulle chansa på att den gått längre sträckor. Då är det ju ett kap. T5orna är förövrig underbara i dessa bilar. Go for it!

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
twin_cam Smålänning
14 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Kolla serviceboken! Kamremsras på en sån är dyrt.

Annars ska det väll itne vara något på en så ny bil som gått så lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
trippelturbo Trucker
14 oktober 2010 · 2 710 Inlägg

kamremsbyte är vid 16k mil, så den skall ha bytts vid det här laget.

I övrigt så finns det inte mkt o vara orolig för. T5orna är underbara maskiner, -05 kom väll faceliften eller va de -06? Kolla serviceboken att den är stämplad seriöst med jämna mellanrum (2000mil är intervallen på dessa..) Den har inte gått långt alls om man kollar T5or generellt men kolla att slitdelarna är bytta. Annars kan du åka dit på stora pengar om 2000 mil, om inte annat!

Mvh

Fart missbrukare
Muttley
14 oktober 2010 ·

Huvudsaken är att de skött servicen och skött bilen....

Min taxi har gått snart 42 tusen, och den går så bra en v70 från 06 kan. Men de är inte mycket pengar de är värda.

Sotam
14 oktober 2010 · 95 Inlägg

BMWgrabben skrev:
kamremsbyte är vid 16k mil, så den skall ha bytts vid det här laget.

I övrigt så finns det inte mkt o vara orolig för. T5orna är underbara maskiner, -05 kom väll faceliften eller va de -06? Kolla serviceboken att den är stämplad seriöst med jämna mellanrum (2000mil är intervallen på dessa..) Den har inte gått långt alls om man kollar T5or generellt men kolla att slitdelarna är bytta. Annars kan du åka dit på stora pengar om 2000 mil, om inte annat!

Mvh

Facelift kom modellår -05. Kamremsbyte vid 18.000 mil och serviceintervallet är 3.000 mil. Välskötta exemplar känns väldigt fräscha utan knarr och missljud i inredning och drivlina (annat än det generella "klick/klonkljudet" som finns på majoriteten av volvo-bilarna vid gaspå- och -avdrag).

Bussning i både undre och övre motorfäste brukar ge med sig relativt tidigt. Kolla också så att det inte är några sprickor/läckage i tryckröret från turbo till IC. Inte helt ovanligt, särskilt på chippade bilar med lite högre laddtryck och mer rörelse i motorpaketet.

I övrigt en grymt trevlig och prisvärd bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang