2032
Sök

Voltmätare visar helt fel.. hur ska jag koppla?

1 231 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
jag har en voltmätare (Ultimate BLACK LINE) från ridetech som jag har kopplat in + på stereo remoten för att den ska slå på när bilen startar och - har jag jordat i karossen. men den verkar inte vilja funka som den ska hmm när jag står med tändningen på och spelar musik visar den 11.5 volt och där står den still, sen när jag ska försöka starta bilen så är batteriet slut och mätarn står då på typ 10 volt hmm men sen när jag står på tomgång går den upp till 14,4 volt och ibland börjar den vandra mellan 10 och 14,4 volt.. hur ska jag koppla för att det ska bli rätt?

612 Inlägg
24 oktober 2010
Inget säger att remoten har full batterispänning. Du behöver koppla på något som är direktkopplat till batteriet när tändningen är på - och var det är beror helt på bilen.

1 231 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
det är ju en 940 jag har den i och vet inte riktigt vad jag ska koppla till hmm vill inte hålla på och rota i härvan vid tändningslåset så det bästa vore ju att koppla till nån sak.

* Voff voff *
10 989 Inlägg
24 oktober 2010
Cigg-uttaget...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 231 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
smart smile då borde den väl funka som den ska? smile

21 761 Inlägg
24 oktober 2010
Om mätaren inte har någon "påslagskabel" så får man koppla den till ett ställe som bara ger spänning med tändningen på. Alternativt sätta ett relä (som styrs av tändlåset) och koppla från batteriet till stift 30 på relät, sedan från stift 87 till voltmätaren. Fast det känns nog lite overkill, så noggrann mätning behövs kanske inte. smile

1 489 Inlägg
24 oktober 2010
Ja, remotekablen har inte alltid 12v+ som sagt.. Så koppla in den på vad fan som helst utom den i bilen så ska det funka smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Forummoderator
18 308 Inlägg
25 oktober 2010
Styrs din stereo från tändningen? Att den hoppar igång när du startar bilen alltså? Det brukar vara en gul kabel. Mät på den och skarva in dig så kanske den visar bättre. Den är ju en "signalkabel"  soch ska väl inte vara utsatt för spänningsfall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök