4040
Sök

Slutsteg till 2 x Kicker Solo-Baric L7?

3 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jag är totalamatör inom billjud/ljud överhuvudtaget, jag har försökt lära mig men det sitter inte ännu.

I vilket fall så är jag sugen på att köpa två stycken Kicker Solo-Baric L7 12" (varför? för att dem verkar manliga.)
Tanken är att dem ska sitta i en låda som jag ska själv ska försöka snickra ihop, och dem ska sitta i en Audi A3.

Till att börja med så undrar jag ifall det är bra basar? Är två stycken överdrivet? borde man satsa på en 15" istället, eller kanske en 10", eller två? eller kanske ett helt annat märke? tips mottages tacksamt!

Jag är ute efter skön monsterbas, ni vet vad jag snackar om!

Förutsatt att det här är schyssta basar, och att det funkar kalas att slänga in två såna i kärran, vad rekommenderar ni för slutsteg till detta?
Jag har förstått att det är ett monoblock slutsteg jag är ute efter, men hur kraftigt behöver det vara? tips på bra märken?

Jag har ingen direkt budget, men jag kommer gärna undan så lindrigt som möjligt, men jag är villig att betala för bra grejer, det tar lite längre tid att spara ihop till bara, dock känns 2-5 tusen som rimligast. smile

Tack på Förhand!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Du vill alltså lägga 2-5k på ett steg för att driva ett par L7 12"? Isåfall så tycker nog jag du ska tänka om, kör på L5 istället och lägg till mellanskillnaden på bättre steg, då börjar det bli mer rätt. L7 är specad till 750Wrms/st så du bör ha ett steg som ger minst 1500Wrms, gärna mer, i 1 eller 2Ohm (beroende på vilka talspolar det är på basarna du köper). L5 är specad till 600Wrms, en kompis driver ett par såna i slutna lådor med ett steg på 1500Wrms och dom har inga problem, skulle nog gärna ta emot mer effekt än så.
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du vill alltså lägga 2-5k på ett steg för att driva ett par L7 12"? Isåfall så tycker nog jag du ska tänka om, kör på L5 istället och lägg till mellanskillnaden på bättre steg, då börjar det bli mer rätt. L7 är specad till 750Wrms/st så du bör ha ett steg som ger minst 1500Wrms, gärna mer, i 1 eller 2Ohm (beroende på vilka talspolar det är på basarna du köper). L5 är specad till 600Wrms, en kompis driver ett par såna i slutna lådor med ett steg på 1500Wrms och dom har inga problem, skulle nog gärna ta emot mer effekt än så.

Okej, tack!
Som sagt så är jag värsta sortens amatör, enda skälet till att jag blev sugen på L7:or var för att jag hittade ett billigt par, och för att jag tycker att dem SER häftiga ut.

Har du några tips på slutsteg som skulle lira fint med två stycken L5 istället då?

Detta verkar ganska galet, det borde väl klara av två st L7, eller är jag fortfarande helt ute och cyklar?

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=07T5
Senast redigerat av Langa (26 oktober 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Om du kör ett par L7 12" med dubbla 4Ohms spolar så klarar det effektmässigt av dom ja, sen hur det låter är en annan sak. Men jag hade nog hellre kört på basar med dubbla 2Ohm spolar och drivit dom med ett Alpine MRP-M2000. Alternativt basar med dubbla 4Ohms spolar och driva dom med ett DLS CAD-15.
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Tack så mycket!

1 400 Inlägg
27 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Om du kör ett par L7 12" med dubbla 4Ohms spolar så klarar det effektmässigt av dom ja, sen hur det låter är en annan sak. Men jag hade nog hellre kört på basar med dubbla 2Ohm spolar och drivit dom med ett Alpine MRP-M2000. Alternativt basar med dubbla 4Ohms spolar och driva dom med ett DLS CAD-15.

Alpine steget som ChriZtoffer nämner här är riktigt bra. Den har riktigt bra kontroll på basen
och lämnar bra med pulver
Men kom ihåg att du måste även köpa extra batteri om du ska driva ett så kraftigt steg.
och 50mm2 strömkabel. Så det drar iväg några tusen till.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Sök