Bästa sätt att värma stort garage?

johanjohan
10 februari 2010 · 58 Inlägg

Tja.

Jag hyr ett garage på 150 m2 och takhöjd på typ 5-6 meter med ganska kass isolering
Tänkte höra om någon har ett bra tips att värma ett sånt?
Vi hade tänkt dieselkanon eller luftvärmepump och sen sätta fläktar i taket som
trycker/blåser ner värmen (som förmodligen stiger 4 meter) så det inte är 20 grader i taket och
2 grader vid marken smile

Kom gärna med förslag

Tack på förhand

Bjare
10 februari 2010 · 945 Inlägg

pinnoshk skrev:
Tja.

Jag hyr ett garage på 150 m2 och takhöjd på typ 5-6 meter med ganska kass isolering
Tänkte höra om någon har ett bra tips att värma ett sånt?
Vi hade tänkt dieselkanon eller luftvärmepump och sen sätta fläktar i taket som
trycker/blåser ner värmen (som förmodligen stiger 4 meter) så det inte är 20 grader i taket och
2 grader vid marken smile

Kom gärna med förslag

Tack på förhand

Ska du inte hålla på och öppna portarna konstant så klarar du dig garanterat på några värmeaggregat.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
-Mackan- Fire And Silk
10 februari 2010 · 2 254 Inlägg

Skulle investera i luftvärmepumpar.

Senast redigerat av -Mackan- (10 februari 2010)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Germax
10 februari 2010 · 12 086 Inlägg

En polare köpte precis en 20kW dieselkanon, värmer som bara satan. Ett problem bara, vilket jävla väsen den för. Han värmer upp kanske 60kvm och de går fan knappt o snacka där inne när den står på.

150kvm 6m takhöjd? Jag skulle rekommendera att bygga ett fikarum och värma upp det ist, det kommer kosta faan att värma så mkt. Och de måste ju stå på jämt för de tar ju tid att få upp värmen.

Senast redigerat av JapMax (10 februari 2010)

FjunFlas
10 februari 2010 · 88 Inlägg

Precis som -Mackan- skulle jag köra på luftvärmepump,

-Mackan- Fire And Silk
10 februari 2010 · 2 254 Inlägg

FjunFlas skrev:
Precis som -Mackan- skulle jag köra på luftvärmepump,

Jag sitter i precis samma sits som TS nämligen. Vi har ett garage dock på 300m2. Polaren vill köpa dieselkanon, jag är tveksam dock. En annan lirare har nämligen ett liknande garage dock bra mycket mindre än vårat, och hans dieselkanon sörpla i sig 70L diesel på en vecka, och det är inte ekonomiskt hållbart i längden.


Däremot är just luftvärmepumpar en mycket bättre lösning på alla plan. Dock är inköpspriset aningen saftigare.


På jobbet har vi 7m i takhöjd och 300m2 golvyta. Där har vi 2st värmepumpar monterade. Men det räcker att ha en igång och då är det inga problem att hålla 15grader. Och den pumpen kan MAX ta 1,4kw/h och uteffekten på den ligger på 9kw/h. Och eftersom pumparna sitter på solsida så tar dessa betydligt mindre när solen ligger på.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
smiler
10 februari 2010 · 672 Inlägg

Låter svårt å få de ekonomiskt... dra på en byggfläkt när du ska meka annars låt de vara kallt.
Blir dyrt som sajtan å hålla den rymden ljummen.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
cedergren_
10 februari 2010 · 85 Inlägg

Bygg en kamin av ett gammalt dieselfat och elda med ved smile Så har vi i våran verkstad iaf.
Var egentligen bara en tillfällig lösning tills farsan har byggt klart pannrummet, men den tillfälliga lösningen
har vart tillfällig i 10 år snart wink

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ
WeDo
11 februari 2010 · 3 390 Inlägg

pinnoshk skrev:
Tja.

Jag hyr ett garage på 150 m2 och takhöjd på typ 5-6 meter med ganska kass isolering
Tänkte höra om någon har ett bra tips att värma ett sånt?
Vi hade tänkt dieselkanon eller luftvärmepump och sen sätta fläktar i taket som
trycker/blåser ner värmen (som förmodligen stiger 4 meter) så det inte är 20 grader i taket och
2 grader vid marken smile

Kom gärna med förslag

Tack på förhand

Fläktar i taket är att rekomendera då cirkulationen på luften är minst lika viktig vid denna takhöjd. Finns ju avancerade system för det med med givare som gör att diffar det, låt säga mer än 5 grader mellan tak och golv så sätts takfläktarna igång... Lite overkill kanske men iaf smile

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
Turbojesus Flickspanare
11 februari 2010 · 728 Inlägg

Luftvärmepump är det du söker. Dyra att handla in, men det tjänar ni på i längden.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Q-less Analog warfare bevara kassettbands kulturen
11 februari 2010 · 133 Inlägg

En varmluftspanna som eldas med pellets och kompletteras med sol luft värme?

http://www.solarventi.se/?gclid=CIbppsq … 3god3Ae4YQ

Finns en massa om självbyggen på just solar heated air bara att gooogla tongue

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing
lamsa
13 februari 2010 · 12 Inlägg

Q-less skrev:
En varmluftspanna som eldas med pellets och kompletteras med sol luft värme?

http://www.solarventi.se/?gclid=CIbppsq … 3god3Ae4YQ

Finns en massa om självbyggen på just solar heated air bara att gooogla tongue

Jobbigt med solvärme på vintern om man har 1 meter snö på taket....Men varmluftspanna eldat med pellets är ekonomiskt, däremot krävs skorsten mm..

Stefan Varberg Supraman
13 februari 2010 · 2 300 Inlägg

Isolera mera till att börja med, annars eldar man bara för kråkorna

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Q-less Analog warfare bevara kassettbands kulturen
13 februari 2010 · 133 Inlägg

lamsa skrev:

Q-less skrev:
En varmluftspanna som eldas med pellets och kompletteras med sol luft värme?

http://www.solarventi.se/?gclid=CIbppsq … 3god3Ae4YQ

Finns en massa om självbyggen på just solar heated air bara att gooogla tongue

Jobbigt med solvärme på vintern om man har 1 meter snö på taket....Men varmluftspanna eldat med pellets är ekonomiskt, däremot krävs skorsten mm..

Finns moderna godkända skorstenar som man kan dra ut genom en vägg eller tak så skorsten är inget större problem, vad gäller solvärme så är det vägghängda paneler jag tänker på.

ett exempel: Detta är del tre om en solar air heater hembyggd av ölburkar! Ja den funkar men jag hade nog hellre använt tunnväggiga rör av nåt slag

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing
powertec
30 oktober 2010 · 3 Inlägg

Jag vet en sida där de säljer bra dieselkanoner och är man flera som köper får man rabatt

powertec.nu

powertec
30 oktober 2010 · 3 Inlägg

Dieselkanon A200 14500kr inkl moms och frakt speciellt anpassad för garage låg förbr och ganska tyst med termostat så man kan meka och prata i lokalen när den går.

www.powertec.nu

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2010 · 17 497 Inlägg

Du hyr garaget? Du bör ha tillstånd för att installera luftvärmepumpar! KAN bli problem senare vid "ingrepp i fastighetens struktur"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang