6800
Sök

Rosthål i tröskel. (Bild) Problem vid besiktning?

5 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
http://imgur.com/w9J5j.jpg

Edit: Verkar som man behöver klicka för att se hela bilden.
Edit2: Ny länk där hela bilden syns.

Upptäkte detta hål på undersidan av tröskeln nära höger framhjul på min Golf -95. Har tryckt bort all lös rost.
Bör det svetsas för att klara besiktning? Hur isåfall bör man svetsa, med tanke på den utstickande kanten?

Någon som besiktigat med något liknande?
Senast redigerat av bruksroy (1 november 2010)

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
1 november 2010
bruksroy skrev:
http://imgur.com/MFQ3bl.jpg

Upptäkte detta hål på undersidan av tröskeln nära höger framhjul på min Golf -95. Har tryckt bort lös all lös rost.
Bör det svetsas för att klara besiktning? Hur isåfall bör man svetsa, med tanke på den utstickande kanten?

Någon som besiktigat med något liknande?

Skrapa rent runt hålet, klipp till och bocka en plåt (0.7-0.9mm räcker, L-profil om du hänger med på hur jag menar), svetsa dit den och kladda på tjock underredsmassa. "Bra att veta" alt "2:a" på besiktning på "rost yttre balk" eller vad dom kallar det.

Mvh Thomas

5 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Tack för snabbt svar! :-)

Är det okej att popnita fast L-profilen? Tänker på både hållfasthet och nya rostangrepp.

227 Inlägg
1 november 2010
bruksroy skrev:
Tack för snabbt svar! :-)

Är det okej att popnita fast L-profilen? Tänker på både hållfasthet och nya rostangrepp.

Det bästa är att svetsa kant i kant och behandla båda sidor av plåten, många sm glömmer baksidan nämligen wink

Det funkar dock alldeles utmärkt att nita dit en plåt och kladda underredsmassa över för att klara besiktngen. Man bör ju bara ta sig en funderare om i vilket skick bilen är, ska den bara rulla nåt/några år till eller är det en pärla om bara gått 15k mil?

5 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Tack för svaren!

Det låter som svets är det riktiga. Hoppas att den skall rulla några år till. :-)

Sök