mimla skrev:
Jag antar att det beror på att jag har ett larm som är installerat i efterhand som står och drar ström.
1. Tror ni att jag antar rätt?
2. Om jag bara låser bilen med nyckel, utan att larma på, drar larmet då fortfarande lika mycket batteri?
3. Hur gör jag om jag vill koppla bort larmet helt? (hellre en olarmad bil än ett urladdat batteri.)
Tilläggas bör kanske att jag inte kör speciellt långt/ofta.
1. Det låter inte omöjligt att larmet kan orsaka problemet, sånt händer då och då med krånglande larm.
2. Larmet ska inte dra lika mycket när det inte är aktiverat.
3. Jag kan just ingenting om larm, det får andra ge ordentliga råd om. Om bilen även har startspärr så kanske det blir problem om man börjar koppla loss kablar, därför lämnar jag frågan till andra.
Korta körsträckor (egentligen kort körtid) påverkar batteriets laddning, speciellt under vintern. Vet man att det ofta blir kortkörningar, tex 10 minuter eller liknande, så är det bra att underhållsladda batteriet någon gång då och då.

mimla skrev:
Jag har en laddare från Clas Ohlson som verkar fin. Jag kan välja 6A eller 12A på den, och jag undrar vad jag bör välja.
Nu har jag ingen aning om vilken laddare det rör sig om, men det låter som en laddare med "normalladdning" och "snabbladdning". I normalläget ger den kanske 14,5-15 V och i snabbläget 16-17 V, fast det är endast gissning från mig. Visa gärna bild på laddarens framsida så kan vi kanske lista ut hur den fungerar.
Mitt råd är att i de flesta situationer använda "6A", eftersom det troligen är ett normalläge. Det ska räcka till om den samtidigt får ladda i tex 24 timmar. Har laddaren en amperemätare så ska den stå på noll eller nästan noll när batteriet är fulladdat enligt laddaren.
mimla skrev:
På lite samma tema undrar jag hur det påverkar t ex hur kraftigt jag kan ladda det att mitt batteri är ganska nytt och ganska dyrt (tudor nånting, har för mig at det kostade c:a 800 spänn). Jag hittar ingenstans jag kan öppna och lufta det osv, så jag förmodar att det är ett "underhållsfritt" batteri.
Många av dagens batterier är mer eller mindre slutna och kallas för underhållsfria, vissa kan man öppna påfyllnadslocket genom lite "milt våld" men annars går det inte att öppna någonting. Av den anledningen bör laddaren egentligen vara spänningsreglerad, vilket "elektroniska" laddare brukar vara. Såna laddare håller koll på laddspänningen så att batteriet inte överladdas.

Det du bör göra i nuläget är att först se till att batteriet är fulladdat, sedan mäter du "tjuvström" med en multimeter för att säkerställa eventuellt problem med larm eller andra saker.