3490
Sök

Koppla på extra högtalare till stereon utan steg?

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Tjena.

Har ett litet "problem", jag har en saab 900 med 2x 6.9" samt 2x 3.5" och dessa går på originalkablaget. Därefter har jag en baslåda som sitter kopplat på ett slutsteg. I tidigare bilar har jag kört baslådan och 6.9" på slutsteget å har fått bra rent ljud från både bas och 6.9. Nu fick jag även för mig att slänga in 6.5 i dörrarna och drog kablar bak till slutsteget, tyvärr blev det inte alls något bra ljud i 6.5 på steget. Så nu vill jag göra som tidigare å koppla 6.5 på stereon och dra 6.9" på slutsteget, frågan är hur gör man för att slänga in extra högtalare direkt via stereon, för vad jag vet är det 4x50W, måste jag då parallellkoppla på t.ex. 3.5" ? eller kan jag parallellkoppla med t.ex. en sockerbit på de som går bak mot 6.9" om jag kopplar ur dom å driver dom på steget igen?

Tacksam för svar! smile
Senast redigerat av mxkihlman (4 november 2010)

4 Inlägg
4 november 2010
Spelar 6x9" också dåligt, eller spelar dem på som vanligt?

Brukar mest bli bas ljud ifrån bakdörrarna eftersom dem förmodligen sitter rätt långt ner, och då när inte diskant ljudet upp. Om du fästå vad jag menar wink

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
6.9 spelar prima ;b blev bara att det kom ut lite för mycket bas i 6.5 som sitter fram när dom hamnade på slutsteget... så funderade mer på hur jag skulle få in dom på stereon ist för å köra dom på steget ;b

4 Inlägg
4 november 2010
Okej smile Vet att på min bil högt i bakdörrarna parallelkopplade med högt i hatthyllan. Vet dock inte riktigt hur de e på saab, men de borde väl gå att få fram något koppling schema på hur de är kopplat i din bil, och utgå från de.

Är de bara koaxialer i fram dörrarna orginal, eller är de separat mellanregister och diskat som är samman kopplat i ett delningsfilter?

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Got no clue... Nae där sitter inga original, det som är problemet, monterat dit dom efteråt å trodde det skulle funka å köra dom på steget vilket inte funkade... så nu måste jag dra in kablarna till stereon å låta dom driva så jag slipper få basen å spela igenom ut i 6.5

4 Inlägg
4 november 2010
Finns de inga kablar dragna från stereon fån början då? yikes

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Naaaj! är ju där problemet ligger ;b haha

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
Om jag var du så skulle jag inte ens fundera på att koppla om så, rent ut sagt dumt enligt mig. Testa istället att ändra lite inställningar, ställ ner gainen till 6,5orna t.ex. till att börja med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Prövat alla möjliga inställningar på både steg och stereo, fick jag 6.5 å spela bra blev basen dålig och tvärtom. Finns det inget sätt att få 6.5 å spela på stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
Jo vist gör det det, bara att koppla så som du sa, men jag skulle iaf inte koppla 6x9orna på steget. Men vad är det för steg du har egentligen? Ska inte vara nåt problem att få till det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Okej, så själva kopplingen av 6.5 på stereon är inga problem?

Det är inget höjdarsteg, har inte exakta benämningen men är ett GAS så vitt jag vet. Precis börjat mixtra med det, mitt gamla steg gick på lunch å hittade dethär så har inte full koll på det än tongue haha

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
6,5orna på bakre kanalerna med 6x9orna urkopplade fungerar. Men är steget 4-kanals/2-kanals/mono?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Skulle gissa på att det är 2 kanals

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
Då tycker jag absolut inte du ska driva mer än basen med det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök