Trans Am med för högt CO & HC

falloutboy
14 maj 2006 · 1 723 Inlägg

Har postat på flera forum och tänkte se omn ån här kan hjälpa till....

Fick ombesiktning pga hög co och hc halt. Har lämnat in bilen till verkstad men de har inte kommit på vad det kan vara. O2-sensorn byttes då den gamla var intryckt i ett alldeles för litet hål i headersen. Men inget värde ändrades. Lambdavärdet var bra på besiktningen.

De testade att plocka bort slangen till vevhusventilationen och då gick värdena ner, dock så höjdes lambdavärdet. Har monterat en sprillans ny katalysator så den bör det inte vara fel på.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Stiften är bytta, olja och filter likaså. En teori de hade var att den kanske får för mycket soppa? Får inga felkoder från SES-lampan. Den drar 1,5-1,8l/mil i stadskörning.

Bilen är en 89as GTA med 350. Har ju ombesiktning snart sad


CO - 1,0 (0,5)
CO 2500 - 1,2 (0,3)
HC - 137 (100)
LAMBDA - 0,97 (0,96 - 1,25)

bajakken
17 maj 2006 · 8 Inlägg

häv i en liter K-sprit på en kvartstank bensa så får du bättre värden! Varmkör ordentligt innan proverna tas! Lycka till!

BMW 523 (1998)
Chevrolet El Camino "Shellcaminon" (1972)
beathacker Amatör
17 maj 2006 · 444 Inlägg

gör som bajakken sa funkade kanon på min  gick inte o mätta min co eller hc halt kommer inte ihåg riktigt vilken av dem men båda var för höga o den ena tok för hög för att mätta  slängde i en flaska k-sprit  körde in o besiktigade o inga problem =0)

BMW 320d (2006)
carawelle
18 maj 2006 · 460 Inlägg

Det går att fylla på 50% etanol i tanken de kan fungera men det lagar inte felet direkt.

Har du dubbelt tavgas system med lamdasensor i det ena?
Isåfall kan det dero på att den inte mäter all avgas som kommer ur motorn.

Sitter sensorn långt ner på hedersen?
Då måste sensorn ha elektrisk förvärmning orginal för att uppnå arbetstempratur för att fungera.

A,E

Senast redigerat av carawelle (18 maj 2006)

ghost_boy83 CREW
18 maj 2006 · 2 594 Inlägg

Jo oftast räcker det me varmkörning,jag körde 7mil till besiktningen me en bubbla som stått i 3år grymt lågt 0.01 tror jag det var i värde blev riktigt impad med tanke på hur länge den stått

Runn WS7 Avstängd
25 november 2006 · 1 031 Inlägg

Fick du ordning på bilen?

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang