Är du ute efter att lära dig mappa ett eftermarknads-styrsystem eller ett originalmonterat styrsystem?
För det finns såklart en del skillnader i tillvägagångssätt. På ett eftermarknads styrsystem har du ett öppet styrsystem där du har information om vilka mappar som gör vad och hur dem fungerar, det har du inte på ett originalstyrsystem för det mesta. Sedan när du mappar ett eftermarknads system så får du ställa in allt själv och du har oftast ingen riktig referens att jämföra med - vilket du har då du mappar ett originalmonterat styrsystem eftersom du alltid har originalinställningen som en referens att gå på.
En annan sak när det kommer till att mappa originalstyrsystem är att det finns andra problem än att bara få till programmet bra. Dels måste du få i och ur programmet också och det är inte alltid helt enkelt. Ju nyare desto svårare kan man genrellt säga. Och sedan har du också en checksumma, oftast krypterad, som måste stämma överrens med datablocket som innehåller mapparna, annars startar oftast inte bilen alls. Samma där ju nyare desto mer avancerad checksumma.
Ska du mappa originalstyrsystem är mitt tips att du börjar med något gammalt och så enkelt styrsystem som möjligt. En bra ide är tex att börja med något tyskt från slutet av 80 talet. Själv var Porsche 944 -83 det första styrsystemet jag var på.
Mvh//
A.Fekzen
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.