2779
Sök

Lära sig mappning

20 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#1
Hallå!

På senaste tid har jag blivit riktigt intresserad av att lära mig mer om mappning, men jag har letat efter sidor och allt möjligt där jag skulle kunnat läsa om det men jag har inte hittat nånting.

Någon som vet vart det finns bra information om det? Tex böcker, sidor osv. Och vad det kan vara för program till datorn och grejer när man kopplar in sig i bilen.

Är det någon idé att experimentera lite med det själv för att lära sig? Har bara hört att det behöver riktigt mycket kunskap, men som sagt....vill lära mig mer om det smile

93 Inlägg
6 november 2010
#2
Introduktion: http://www.megamanual.com/begintuning.htm
Sedan: http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm den gäller dock megasquirt, principen är dock densamma för alla speed-density sprut

Först lär du dig teorin, sedan börjar du experimentera, gärna med en billig motor wink


20 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#3
Åh Tackar tackar. Jo jag tänkte om man kanske skulle införskaffa nånting billigt att börja lära sig med smile

181 Inlägg
6 november 2010
#4
Är du ute efter att lära dig mappa ett eftermarknads-styrsystem eller ett originalmonterat styrsystem?
För det finns såklart en del skillnader i tillvägagångssätt. På ett eftermarknads styrsystem har du ett öppet styrsystem där du har information om vilka mappar som gör vad och hur dem fungerar, det har du inte på ett originalstyrsystem för det mesta. Sedan när du mappar ett eftermarknads system så får du ställa in allt själv och du har oftast ingen riktig referens att jämföra med - vilket du har då du mappar ett originalmonterat styrsystem eftersom du alltid har originalinställningen som en referens att gå på.

En annan sak när det kommer till att mappa originalstyrsystem är att det finns andra problem än att bara få till programmet bra. Dels måste du få i och ur programmet också och det är inte alltid helt enkelt. Ju nyare desto svårare kan man genrellt säga. Och sedan har du också en checksumma, oftast krypterad, som måste stämma överrens med datablocket som innehåller mapparna, annars startar oftast inte bilen alls. Samma där ju nyare desto mer avancerad checksumma.

Ska du mappa originalstyrsystem är mitt tips att du börjar med något gammalt och så enkelt styrsystem som möjligt. En bra ide är tex att börja med något tyskt från slutet av 80 talet. Själv var Porsche 944 -83 det första styrsystemet jag var på.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

20 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#5
Jag är nog mer ute efter att bara få reda på hur det funkar riktigt. Så det jag skulle vilja ge mig på är nog ett orginal-styrsystem, det verkar ju lite "lättare" när man har orginalinställningarna inne redan. Så det kanske blir en gammal sak att experimentera lite på.

Tack så mycket för svaret smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 november 2010
#6
Du har alltid volvo 240-740 med b230F som du kan få skitbilligt, så kan du leka hur mycket du vill och sen skrota skiten wink


20 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#7
Haha ja det stämmer ju! Funderade faktiskt på nånting sådant. Så om det blir fel så gör det ju inte nånting! big_smile


Sök