7151
Sök

Hjälp mig med att se hur bra min bas är...

454 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Hejsan.... jag köpte en låda som jag trodde var gammal skit.... den är byggd av nått baslådebyggarföretag (ungefär som backes) exakt utträknad  .....öppnade lådan och såg till min förvåning att det satt en fet magnet på 90 oz , dubbla talspolar och det stod 800 watt ..... .lådan är ett beställningsjobb till en volvo 850 med rätt lutning och basport som dras upp igenom hatthyllan ...... så vad säger ni...är detta en skitbas ?.... och vad betyder 90 magnet oz ?.... // joakim

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=56203
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=56202

454 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Märket på basen är Atomic  !!

21 761 Inlägg
25 november 2006
90oz magnet betyder att magneten väger 90oz(ounce). 1 oz är 28 gram tror jag men det är inte säkert, det finns olika sorters oz.

Har inte haft någon sådan högtalare men jag tror att det är bra grejor, kolla in www.atomic-loudspeakers.com.
Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2006)

454 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
okejj...är det nått man som man kan gå på ?..storleken  på magneten altså ? isåfall har den ju en magnet som är i klass med MDS rainbow vanadium 10:an..... och på atomics nyare baselement på hemsidan så verkar det inte som att dom kör med "skrytwatt" .... ..nån annan som har nått att säga ?..eller batteriörden du få gärna säga mer om du kan komma på nått  smile...
Senast redigerat av ryttersson (25 november 2006)

21 761 Inlägg
25 november 2006
ryttersson skrev:
eller batteriörden du få gärna säga mer om du kan komma på nått

Men vad roligt att du tillåter mig att prata, hehe.

Att jämföra magnetstorlekar är väl inte ett säkert sätt att ta reda på hur bra en bas är, det finns ju stora "kina-magneter" som har dåligt magnetflöde och som kanske är mer magnetiska utåt än inåt. Men att just den där basen har stor magnet tror jag är ett tecken på bra kontroll av talspolen.

När det gäller magneter så kan man ta en neodym-magnet, den är väldigt liten men har ett mycket starkt magnetflöde. Det gör att en högtalare med en sådan magnet kan se ynklig och klen ut men ändå ha bra kontroll på talspolen.
Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2006)

454 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Jahaa okejj... får prova den nån dag i en 850 och dra röret upp i hatthyllan och se hur bra den är smile.... har provat den i en bmw e30 och den basade sjukt bra även med för kort basrör.....

Sök