Volvo 16v sugtrimbygge

belrock
3 februari 2009 · 16 Inlägg

Hej har febrilt sökt igenom de flesta forum men ändå inte riktigt lyckats hitta svar på de frågor jag undrar över.

Det är så att jag har tänkt bygga en sugtrimmad busbil (OBS ej turbo, har redan sådan). Sugtrim just för att jag gillar karaktären. Tanken är väl cirkus 200hk.

Det som ska prioriteras är KÖRGLÄDJE och framförallt HÅLLBARHET! Och det är nu problemet kommer, jag står i valet och kvalet att antingen bygga på en klassisk portad 531 topp eller en orginal 16v topp, har en av varje men kan inte bestämma mig.

Har tänkt använda förgasare då jag enkelt vill kunna flytta över toppen med tillhörande förgasare till valfri b230 underdel allt eftersom bilarna krockas, skär, rostar sönder eller liknande och helt enkelt strunta i elen.

och nu till FRÅGA 1:
kan jag med enkla medel få en 16v att passa på ett vanligt b230 block utan att behöva demontera och slipa/byta kolvarna varje gång jag vill flytta mitt trim? kamaxlar med mindre lyft? på plats fila till kolvarna UTAN att demontera dem så att ventilerna inte slår i?

FRÅGA 2:
Om jag har förstått allting rätt krokas i 9 fall av 10 alla ventiler av kamremsras på 16v topp men inte på vanlig 8v topp?

FRÅGA 3:
Vilka förgasare bör jag satsa på till respektive topp? räcker weber 45or? eller kanske 48or?

FRÅGA 4:
hur mycket behöver min 531 portas för att jag ska få ut runt 200 sughästar? Räcker steg3? och isåfall vilken kamaxel rekomenderas.

FRÅGA 5:
Ja så vilket recept ska jag satsa på? Om allt är som jag misstänker lutar det åt en portad 531 trots att jag vill hålla nere budgeten.
en 531 topp som är enkel att flytta runt på valfri bil och dessutom klarar sig ifrån ventilras men som jag måste lämna bort för portning för åtskilliga lappar?
Eller en orginal men ändå rolig och gratis 16v som inte går att flytta runt samt rasar om jag har lite otur? om nu så fallet är?

Tacksam för svar=) mvh Christian

Tottis_vbg
3 februari 2009 ·

om du satsar på en 531-topp e det enklast. där kan du även få tag på billig omslipad vass kam till bra pris. vissa slipade kammar lyfter inte så mycket så kolvarna krockar med ventilerna (billigare å laga en 8v också) sen förgasare beror väl på. har du 48:or så släng på dom, annars kommer man långt med 45:or också. det gör ju gott om du kan få någon å sätta i större ventiler i 531:an.extraktorgrenrör e väl å föredra också. med hyffsat rätt innställning på grejerna så ska du ju kunna närma dig 200hk-gränsen iallafall. och även som du säger det här med å flytta över ifrån olika motorer så e det lättare med 531.

http://www.axelssonengineering.se/     här har du en firma med bra priser på kammar. å han e duktig som driver den. ringer du till honom å säger vad du ska ha för grejer å vilken karaktär på maskinen du vill ha så fixar han det.....

Senast redigerat av Tottis_vbg (3 februari 2009)

Holme
3 februari 2009 · 1 417 Inlägg

Får du verkligen ur 200 hk genom att bara karva i toppen och med MINDRE lyft?
Det låter för mig helt otroligt. Nja, gräv ordentligt i toppen, öka kompet, balansera och lätta allt.
Ja, du förstår var jag vill komma. Finns en utmärkt sug-faq att titta i.
Att bygga en 200hk-topp att kunna flytta runt mellan motorer låter som önsketänkande tyvärr.

MattiasH
3 februari 2009 · 1 291 Inlägg

Om du bygger på en 16v och bara sätter på dubbla webrar och ett finare grenrör, ev ett par rejsigare kammar ska 200hk inte vara något problem. men varför inte bygga en hel motor så du får ett bra omp också och sen byta hela motorn mellan skitbilarna?
ska du bygga på 531-toppen får du nog räkna med lite mer jobb
Det som ger absolut mest effekt i sig är förgasarna då du får fria andningsvägar.
Hade nog satsat på en uppsättning separata spjäll och sprut, borde gå få tag i begagnat tll en rimlig summa.

amazunk
9 november 2010 · 306 Inlägg

Jag skulle börja med att fara och köpa en B234 om man vill ha en 16V motor eller en B230FT med oljekylningen av kolvarna om man vill ha en 8V. Köp ramlagersats och sotningssats och nya kolvringar. Eventuellt hona om det är stora vändskador i cylinderloppen, väldigt viktigt om man inte ska slå sönder cyinderväggarna. Detta bör gå lös på runt låt säga 5000:- om man gör allt arbete själv.big_smile

Lättare svänghjul och remskiva samt balansering av vevaxeln är ju att föredra.tongue

Sedan skulle jag köpa ett grenrör från exempelvis:cool:

http://www.timosmotor.com/produkter/cat … enrör

Dom gör även specialjobb så om du ringer och berättar vad du ska använda bilen till, hur mycket HK och i vilken vinkel motorn ska vara i så bygger dem ett grenrör åt dig.

Sedan skulle jag nog välja att köra med 48mm om det finns men som personerna säger innan så spelar det inte någon större roll om man kör med 48mm eller 45mm i ditt fall.

Om du väljer 16V så borde detta räcka med orginalkammarna i om man tunar in grenröret och gasarna rätt. Nakdelen med 16V org. kammarna är att de är rätt så tråkiga så man bör nog lägga ut pengar på några nya men testa först med org. kam. och se vart du hamnar.

Om du väljer en 8V så kan det vara i snävaste laget att inte göra något åt toppen också. Skulle nog försök få tag på en K-kam och matchporta mot de gasarna du har valt.

Byt motor mellan bilarna istället. Att byta olika delar mellan motorerna brukar bara bli en massa fel vilket brukar sluta i att något går sönder.sad

Hoppas detta hjälpe litegrann:D

Lyckatill!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang