belrock
3 februari 2009
· 16 Inlägg
Hej har febrilt sökt igenom de flesta forum men ändå inte riktigt lyckats hitta svar på de frågor jag undrar över.
Det är så att jag har tänkt bygga en sugtrimmad busbil (OBS ej turbo, har redan sådan). Sugtrim just för att jag gillar karaktären. Tanken är väl cirkus 200hk.
Det som ska prioriteras är KÖRGLÄDJE och framförallt HÅLLBARHET! Och det är nu problemet kommer, jag står i valet och kvalet att antingen bygga på en klassisk portad 531 topp eller en orginal 16v topp, har en av varje men kan inte bestämma mig.
Har tänkt använda förgasare då jag enkelt vill kunna flytta över toppen med tillhörande förgasare till valfri b230 underdel allt eftersom bilarna krockas, skär, rostar sönder eller liknande och helt enkelt strunta i elen.
och nu till FRÅGA 1:
kan jag med enkla medel få en 16v att passa på ett vanligt b230 block utan att behöva demontera och slipa/byta kolvarna varje gång jag vill flytta mitt trim? kamaxlar med mindre lyft? på plats fila till kolvarna UTAN att demontera dem så att ventilerna inte slår i?
FRÅGA 2:
Om jag har förstått allting rätt krokas i 9 fall av 10 alla ventiler av kamremsras på 16v topp men inte på vanlig 8v topp?
FRÅGA 3:
Vilka förgasare bör jag satsa på till respektive topp? räcker weber 45or? eller kanske 48or?
FRÅGA 4:
hur mycket behöver min 531 portas för att jag ska få ut runt 200 sughästar? Räcker steg3? och isåfall vilken kamaxel rekomenderas.
FRÅGA 5:
Ja så vilket recept ska jag satsa på? Om allt är som jag misstänker lutar det åt en portad 531 trots att jag vill hålla nere budgeten.
en 531 topp som är enkel att flytta runt på valfri bil och dessutom klarar sig ifrån ventilras men som jag måste lämna bort för portning för åtskilliga lappar?
Eller en orginal men ändå rolig och gratis 16v som inte går att flytta runt samt rasar om jag har lite otur? om nu så fallet är?
Tacksam för svar=) mvh Christian