2640
Sök

Varför öppen dump?

Klubbmannen
25 november 2006
#21
Imon skrev:
Problemen som (kan) följa: Bränd katalysator då bilen fått för mycket bränsle som inte hunnit förbrännas och (kanske) hackig gång, eller vid för hårt spänt dumplock, turbohaveri, efterom luften måste ut någonstans då gasspjälet stängs, och då sticker det bakvägen genom turbon.

Angående MAP har du helt rätt då sensorn sitter EFTER dumpen i linjen.

EDIT: Slarvigt stavfel

Nu var det endast MAP jag syftade på.

Turbopower86: Ja, det är säkert. Den enda skillnaden mellan en öppen och en sluten AV är att öppen ventil släpper luften utanför systemet och en sluten släpper luften in i systemet. Och den släpper luften på insugsidan av turbon, efter eventuell lmm. Turbon kommer inte bygga upp tryck snabbare för att du släpper luften där, den har redan luft så det räcker. Om du hade ett fruktansvärt igensatt luftfilter skulle den dra nytta av att få luften insläppt i insuget, men knappast märkbart ens då.


Sök