2039
Sök

Elen bränt 740 ? smäller

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Hej, har problem med min 740.

Märkte att en del el slutade fungera som ex neon och sånt extramög.

Gick fram i motorn och såg att en kabel som ska sitta på plus var i två bitar, den var avbränd, jaha tänkte jag men det är väl bara sätta på den, men det kom en jävla gnista, att när jag sätter ihop dom så smäller dom som fan.

Vad kan felet vara?

Har ett till problem och det är med högra framlyset, både på hel och halvljus så lyser det jätte jätte svagt.  Och blinkersen lyser när jag inte blinkar och när jag blinkar höger så blinkar inte bara blinkersen utan hela lampan blinkar jätte svagt.

Tack så jätte mycket för hjälpen!
Senast redigerat av marcussomfan (9 november 2010)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 november 2010
De där med ljusen är troligtvis jordfel. Kolla jordplinterna och slipa/smörj dem lite

Har du neonet kopplat till batteriet?

Har du de så gör om gör rätt. Om du kolla i mittkonsollen framför växelspaken så ser du en askkopp. Ta bort den och bakom där har du en säkringsdosa. Ta ström därifrån till neon osv. Då slipper du kabelbrand pg att du inte avsäkrat. Att de sedan sitter I bilen är väl också bra så slipper man gå ut i -25 och byta en säkring i motorrummet

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Ah ja det är kopplat till batteri men där sitter jätte mycket saker på den kablen som ex elhissar, neon, elfläkt, osv..
Så det är väldigt jobbigt koppla om, måste jag dra om allt?

Så du menar det är en säkring i motorrummet som gått? Isåfall var sitter den.

Det jag undrar är varför det smäller så in i helvete när jag försöker sätta ihop kablarna som gått av.
Senast redigerat av marcussomfan (9 november 2010)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 november 2010
troligtvis smäller det, för att du har kortslutning på någon av dom sakerna som drivs med strömen från den kabeln! eller kabeln har skavts så den jordar någonstans! bara att börja leta!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2010
varför det smäller är för att du har en duktig kortslutning nånstans som kommer sluta i kabelbrand.

ska du hålla på och koppla in en massa el i bilen, ANVÄND SÄKRINGAR!!!

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 november 2010
NITROUS skrev:
varför det smäller är för att du har en duktig kortslutning nånstans som kommer sluta i kabelbrand.

ska du hålla på och koppla in en massa el i bilen, ANVÄND SÄKRINGAR!!!

Använd då den befinteliga säkringsdosan eller köp en ny och sätt i motorrummet

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Ajfan, nu skrämmer ni mig lite då jag kör dagligen. Men vad beror en kortslutning på?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 november 2010
Hur är kablarna dragna genom torpeden? Genom kabelgenomföringar eller bara genom ett borrat hål?

Isolleringen på kabeln kan ju nötas bort och när de kommer i kontakt med plåten så jordar de och blir kortis

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Dom är dragna för sig liksom i en härva. Men får följa den och se vad jag hittar, Det kan inte vara som så där varit för mycket kopplat på samma kabel liksom? för jag kopplade elhissarna på elfläkten och neonet på elfläkten osv.

Tack för all hjälp!

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Dom är dragna för sig liksom i en härva. Men får följa den och se vad jag hittar, Det kan inte vara som så där varit för mycket kopplat på samma kabel liksom? för jag kopplade elhissarna på elfläkten och neonet på elfläkten osv.

Tack för all hjälp!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 november 2010
Ja har du kopplat allt på en 0,75mm2 kabel så lär den brinna den också. Man måste ju se till att kabelarean är tillräckligt stor. Säkringen måste också ha rätt "storlek" för han man en för "stor" så bränns kabeln ändå

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Har ingen säkring alls där, så det kan inte felet vara.
Så det kan hända att jag kopplat för mycket på samma liksom så det blivit överbelastat?

Mvh

Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 november 2010
JA. Men eftersom du inte har en säkring så KAN de ju ha gjort så att flera kablar har smällt ihop och du får dra en helt ny härva till sakerna....

1 302 Inlägg
9 november 2010
En kortslutning är kort och gott när strömmen finner en snabbare väg att ta än vad den är kopplad till att flyta genom, därav kan det uppstå de verse problem med att t.ex. säkringar går sönder mm.

Ditt problem borde vara lätt att rätta till så testa med att ta ström till neonet ifrån någon annan strömmkälla du har på bilen.

Sedan så använder du dig av en elmätare och mäter upp spänningen på de restrerande kablarna så det inte blivit något allvarligt fel så som Boostrider säger så kan flera kablar ha skadats vid kabelbranden.

467 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Ja för jag kollade alla säkringar ( bakom askfatet ) och dom var hela.

Såg framme vid batteriet det var sönderbränt.

1 302 Inlägg
9 november 2010
marcussomfan skrev:
Ja för jag kollade alla säkringar ( bakom askfatet ) och dom var hela.

Såg framme vid batteriet det var sönderbränt.

Var det orginal batterikabeln som var sönderbränd eller har du kopplat på något mer till själva batteriet?

För om du monterat något mer så kan det vara så att kabelns diameter var för liten och därav så tål inte kabeln att monteras där och kabeln bränns då av.
Senast redigerat av fegge_89 (9 november 2010)

Sök