Körde sönder två fälgar i vägskada, ersättning?

Rock-Star
19 oktober 2010 · 2 982 Inlägg

enpatte skrev:
Som väntat så fick jag inte en spänn av kommunens f-bolag eftersom de var där och lagade alla fel en 30:e juni och fick inga fler fel inrapporterade innan jag ringde.

Så nu måste jag försöka få dessa lagade själv.
Fick tag i en däckverkstad(birsta bilgummi) som kunde göra ovala fälgar runda men de kunde inte fixa böjda fälgkanter.

Det verkar inte finnas någon  i Sundsvallstrakten som kan fixa detta....suck.

Tips på hur man söker vidare?

stå på dig, snacka med conclusion på g.org. han fick sina 2 däck+ fälgar ersatta.

DalleRacing
19 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Fan vad synd!! Men som sagt kommunen försöker nog trötta ut dig genom att säga att du inte kommer få något! Men någon ersättning ska ju inte vara så svårt att kräma ur dom för du har ju skapliga bevis som du skulle kunna ta långt upp i en diskution!

Angående riktning så gå till däckfirmor! Kan dom inte göra det själv så brukar dom oftast lämna bort skadorna till någon annan, då är det ju bara fråga vart!

Annars går du till företag som har maskinservice:ar ( walles maskinservice heter det här iaf)!! dom riktar fälgar här iaf

MVH

Senast redigerat av 940RDALLE (19 oktober 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
RobiinK Rust Is Not A Crime
19 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Kan man inte ringa den där LO mannen eller nått sånt där, kommer inte riktigt ihåg namnet på dom.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Aero T16
19 oktober 2010 · 1 327 Inlägg

Vad hade du för lufttryck i däcken när du körde ner i gropen? Jag förstår inte hur fälgarna kan ha tagit sån skada av det där hålet om det är rätt lufttryck.

Har själv kört ner i en grop och förstört en fälg men då var det nog redan punktering och lite luft i däcket. Som tur var så var det en Opel med extrafälg i likadan alufälg som reservdäck smile.

Clintan66
19 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Skicka det till Tingsrätten. Kräv skadestånd och bifoga dina bilder. Kostar 450:- för ansökan där.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Clintan66 skrev:
Skicka det till Tingsrätten. Kräv skadestånd och bifoga dina bilder. Kostar 450:- för ansökan där.

de kommer säkert kräva mer än bara bilder,, typ djup, bredd ,lufttryck,däcktyp osv. sen kommer dom rådfråga en däck/fälg expert.

Clintan66
20 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

gamlingen skrev:

Clintan66 skrev:
Skicka det till Tingsrätten. Kräv skadestånd och bifoga dina bilder. Kostar 450:- för ansökan där.

de kommer säkert kräva mer än bara bilder,, typ djup, bredd ,lufttryck,däcktyp osv. sen kommer dom rådfråga en däck/fälg expert.

Kanske det, för ett par år sedan här i Landskrona körde en polare ner hål som inte syntes. Resulterade i att han slog sönder olje pluggen på bilen. Han fick ersättning för detta efter en del stridande.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Kan tänka mej att dom har många många mot argument..

Clintan66
20 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Säkerligen. Kommuner är vad de är när de inte gjort vid det de skall och oturen är framme.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
PeppeVectra Peppe Vectra
20 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

enpatte skrev:
Idag har jag pratat med kommunen som ansvarar för vägen.
Det kommer att bli ett försäkringsärende hos kommunens försäkringsbolag.
Jag ska alltså nu plita ihop en skadeanmälan med bifogade bilder.
Enligt den första gubben jag pratade med så hänger det på om kommunen varit oaktsam eller inte.
I klarspråk betyder det om de visste om vägskadorna men ej åtgärdat eller markerat dem.

Vägen i fråga heter stockviksvägen i Sundsvall och om man googlar så hittar man lite intressanta grejor.
Man hittar snabbt två artiklar från de två lokaltidningarna som handlar om de extremt dåliga skick vägen är i samt att kommunen vill asfaltera om den samt göra en bussgata av den.

http://dagbladet.se/nyheter/njurundamat … m-bussarna

http://st.nu.adp-visitor.sth.basefarm.n … ra_comment

Detta är i min mening ett klart bevis för att kommunen är väl medveten om skadorna på vägen trots detta finns(fanns) ingen varning för vägskadorna.

Pratade med dem idag vid två tiden på em och när jag for hem vid halv 6 så var de i fullfart med att sätta upp stora skyltar som det stod vägskada på.


Bild på framdäcket:
http://forumbilder.se/images/a9201062438PM987a.jpg


Bakdäcket:
http://forumbilder.se/images/23201064331PM50fc.jpg

Hålet:
http://forumbilder.se/images/40201064519PM7141.jpg

På vägen:
http://forumbilder.se/images/28201064728PM3929.jpg

här skriver du om deras största motargument, allmänheten visste redan om att vägen var i dåligt skick, därmed ska du som bilförare ta hänsyn till de och köra efter väglaget.


Så stod det i min rapport jag fick från VV när jag smällde sönder min ena fälg på nerfarten till motorvägen utanför kristianstad för 5 år sen.

De hade stått i kristiandstadsbladet att nerfarten var i dåligt skick och att reparation och ny beläggning krävdes då detta kunde vara en allmän trafik fara, fortfarande 70 på nerfarten, men jag som bilist skulle tagit hänsyn till den information som varit i tidningar och kört efter de.


Angående fälger finns de ett företag i helsingborg som lagar fälgar, brukar kosta mellan 1000-1500kr per fälg.

Dom valsade ut min fälg igen till typ nyskick och la ny färg på den och polerade om kanten. kostade mig 5000kr, fick ju skicka in dom andra 3 också för den lagade skämde dom andra med sin skönhet.


  Men någon ersättning från VV fick jag aldrig.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
kaihaj
20 oktober 2010 · 258 Inlägg

Jag fick 4st fälgar och däck skrotade när någon hade lagt ut stora krosstenar som en rak linje över hela vägen. motorfästen och allt gick rätt av.. bilen blev istortsett skrot..  dock var det en gammal 740 men det var ju ändå ca 25K (bil o fälgar) fick inte ett öre av ngn. sådär kul när man var 18 och gick i skolan.

Volvo v70 (2013)
JonR
20 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Zadran skrev:
Skulle inte tro att aluminiumet ska bli farligt för att man riktar tillbaka fälgen. Man får rikta tillbaka fälgarna och sedan köra över dem med sprickindikering.  Om det har hållit så är det bara köra. Annars är det svetsa som gäller. Men trådskaparens fälgar var inte äns extremt tilltryckta!

Har du böjt en tunn gjuten aluminium bit fram och tillbaka några gånger? Då är du nog med på vart jag vill komma! Att rikta i en maskin avsedd för det är en annan sak än att veva med gummiklubba, visst funkar det i 99 fall av 100, men det blir ju jobbigt om det där 100:ade gången skulle bli då man får möte med en barnfamilj och fälgen ger vika för att man körde i ett litet potthål precis innan och den tidigare utbankade fälgen ger vika för att den är klenare än den var innan! Vet inte vad du tycker är extremt men i mina ögon är dom där fälgarna minst sagt skrot och inget som han som riktar våra fälgar skulle göra nånting åt! Tokigt eller ej, det är mina erfarenheter! smile

Är det extremt dyra fälgar och det är värt kosta på dom och laga dom så är det ett "simpelt" ingrepp för den med rätt verktyg att svarva av innerbanan av fälgen och svetsa dit en ny!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
21 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Zadran skrev:
Man kan böja en tunn aluminiumbit rätt många gånger om man inte böjer den så den blir platt varje gång. TS fälgar är inte böjda till, vad ska man säga, ändläget och då kan det böjas bra många gånger. Är man försiktig och noggrann när man riktar fälgen och kontrollerar efter så är det absolut inga problem. Jag har då aldrig hört att en riktad fälg har gått sönder. Jag vet att många däckverkstäder säger sådär för dem inte skulle kunna lämna några garantier ifall något händer men det kan hända med vilken fälg som helst. Finns helt nya fälgar som kan spricka när man kör ner i ett potthål.

Jo om man verkligen vet vad man håller på med så går det säkert att rikta dom och få det bra! Kanske inget varje "fälgriktare" klarar! I "början" på däckfirman som jag jobbade på så riktade vi några fälgar med gummiklubba men det tog inte lång tid innan första fälgen sprack och efter det var det tvärstopp med det! Och den fälgen var knappt hälften så bulad som TS fälgarna! Och vad händer om denna spricka skulle blivit "osynlig" för ögat? Därav min negativa inställning till detta! Så ska man greja detta så gäller det verkligen att man vet vad man håller på med! Vet inte om det finns nåt annat sätt att hitta sprickor i aluminium än att röntka men det är garanterat nåt som jag skulle ha gjort innan jag monterat fälgen på en bil igen efter en sån reperation!

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (21 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Tomten Tomten
21 oktober 2010 · 1 065 Inlägg

Finns en firma i Åkerstyckebruk som riktar och fixar fälgar.
Dom brukade annonsera i bilsport.
Dom heter "Skullman" http://www.swedenoffroad.com/partner/index.html

Eller så kollar du med A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum för han hade känningar inom detta tidigare.

Lite offtopic
Vem kör den där vägen för den är ju självmord

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
JonR
21 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Zadran skrev:

JonR skrev:

Zadran skrev:
Man kan böja en tunn aluminiumbit rätt många gånger om man inte böjer den så den blir platt varje gång. TS fälgar är inte böjda till, vad ska man säga, ändläget och då kan det böjas bra många gånger. Är man försiktig och noggrann när man riktar fälgen och kontrollerar efter så är det absolut inga problem. Jag har då aldrig hört att en riktad fälg har gått sönder. Jag vet att många däckverkstäder säger sådär för dem inte skulle kunna lämna några garantier ifall något händer men det kan hända med vilken fälg som helst. Finns helt nya fälgar som kan spricka när man kör ner i ett potthål.

Jo om man verkligen vet vad man håller på med så går det säkert att rikta dom och få det bra! Kanske inget varje "fälgriktare" klarar! I "början" på däckfirman som jag jobbade på så riktade vi några fälgar med gummiklubba men det tog inte lång tid innan första fälgen sprack och efter det var det tvärstopp med det! Och den fälgen var knappt hälften så bulad som TS fälgarna! Därav min negativa inställning till detta!

Mvh/Jon

Full förståelse för det men som jag säger så beror det nästan alltid på kunskap och noggrannhet och med den inställningen så går nästan allt att laga. Den där fälgen du snacka om som sprack, Var det under tiden ni riktade eller efteråt när det satt på bil?

Jo det stämmer! Men som jag säger, tvivlar på att dom flesta däckverkstäder är kompetenta till det och tror inte många fälgriktare tar sig ann såpass skadade fälgar(det är erfarenheter jag har fått då vi har skickat fälgar hit och dit till olika riktare och vissa i stil med TS fälgar och dom har skrotats)

Det var precis när fälget gått tillbaka och en final touch skulle göras som den sprack! Hade den inte gjorts så är det ju möjligt att den spruckit i tex ett potthål senare.

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (21 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
21 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Zadran skrev:
Jo sant att fälgen skulle kunnat spricka senare, Men det kan ju ha varit en dålig fälg eller så har smällen tagit väldigt illa. Behöver ju inte alltid var den som är värst intryckt som är mest skadad. Sen så kontrollerar man ju med sprickindikering och fälgen som sprack för er kan ju redan ha spruckit innan. Men som sagt så måste man ju vara försiktig men så är det med allt. Man kan inte vara helt omedveten och bara köra. Lite måste man ju tänka!

Så sant! Med en nypa förnut så blir det mesta bra! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
enpatte
22 oktober 2010 · 498 Inlägg

Tomten skrev:
Finns en firma i Åkerstyckebruk som riktar och fixar fälgar.
Dom brukade annonsera i bilsport.
Dom heter "Skullman" http://www.swedenoffroad.com/partner/index.html

Eller så kollar du med A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum för han hade känningar inom detta tidigare.

Lite offtopic
Vem kör den där vägen för den är ju självmord

Får tacka för ditt svar, har skickat ett pm till A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum om det nu skulle ge något.

Ja du varför kör man den vägen?
Jag har mitt arbete efter den vägen så det är väl vana och falsk trygghet antar jag även fast jag brukar undvika den i största möjliga mån.

Jag körde försiktigt ca 40km/h med ca 3,5 bar i däcken,  likförbannat så sket det sig.
Otur eller ren sannolikhet vem vet, själv funderar jag på att byta bil ist. tongue

Tomten Tomten
22 oktober 2010 · 1 065 Inlägg

enpatte skrev:

Tomten skrev:
Finns en firma i Åkerstyckebruk som riktar och fixar fälgar.
Dom brukade annonsera i bilsport.
Dom heter "Skullman" http://www.swedenoffroad.com/partner/index.html

Eller så kollar du med A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum för han hade känningar inom detta tidigare.

Lite offtopic
Vem kör den där vägen för den är ju självmord

Får tacka för ditt svar, har skickat ett pm till A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum om det nu skulle ge något.

Ja du varför kör man den vägen?
Jag har mitt arbete efter den vägen så det är väl vana och falsk trygghet antar jag även fast jag brukar undvika den i största möjliga mån.

Jag körde försiktigt ca 40km/h med ca 3,5 bar i däcken,  likförbannat så sket det sig.
Otur eller ren sannolikhet vem vet, själv funderar jag på att byta bil ist. tongue

Annars får du kontakta förslaget jag gav.
Skulle det bli aktuellt så kan jag leverera fälgarna till företaget nästa gång jag är där nere,

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
enpatte
9 november 2010 · 498 Inlägg

Tomten skrev:

enpatte skrev:

Tomten skrev:
Finns en firma i Åkerstyckebruk som riktar och fixar fälgar.
Dom brukade annonsera i bilsport.
Dom heter "Skullman" http://www.swedenoffroad.com/partner/index.html

Eller så kollar du med A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum för han hade känningar inom detta tidigare.

Lite offtopic
Vem kör den där vägen för den är ju självmord

Får tacka för ditt svar, har skickat ett pm till A_Lindahl på Streetsofsundsvalls forum om det nu skulle ge något.

Ja du varför kör man den vägen?
Jag har mitt arbete efter den vägen så det är väl vana och falsk trygghet antar jag även fast jag brukar undvika den i största möjliga mån.

Jag körde försiktigt ca 40km/h med ca 3,5 bar i däcken,  likförbannat så sket det sig.
Otur eller ren sannolikhet vem vet, själv funderar jag på att byta bil ist. tongue

Annars får du kontakta förslaget jag gav.
Skulle det bli aktuellt så kan jag leverera fälgarna till företaget nästa gång jag är där nere,

Fick svar på mitt pm och har hittat en verkstad bara 3 mil härifrån som sysslar med renovering av fälgar så det ordnar sig nog.

Kexet86
9 november 2010 · 190 Inlägg

Jag körde ner i ett pott hål med min passat och 2 fälgar 2 stötdämpare och ett framhjulslager men fick ingen ersättning

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang