Jag har fått tag i en turbo från en audi.. gör det skillnad på Dieselturbo och Bensinturbo?

twin_cam Smålänning
11 november 2010 · 7 877 Inlägg

Styrboxen BTW är för att styra turbinbladen.

Du har troligen fått tag på en s.k VNT-turbo med variabel geometri. Lyckas du få till det så det funkar med din motor kan du får schysst effektkurva smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KHRacing
11 november 2010 ·

NITROUS skrev:

turboforssen skrev:
det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Men han har rätt i det han säger, en turbo är inte bara att "koppla in" och köra, det är massor med saker som ska lira ihop för att det ska fungera.

Behöver inte byta nåt alls av det han nämner faktiskt, allt är beroende på hur mkt man vill lassa, & så är Honda motorerna mkt väl byggda från början.

st4rmine_junkie Honda freak
11 november 2010 · 137 Inlägg

Ok, tack för alla svar! smile

Vi får se, blir det turbo sen så köper jag nog ett färdigt kit.. Det verkar lite bättre..

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
turboforssen Telge Drifting Team
11 november 2010 · 5 398 Inlägg

KHRacing skrev:

NITROUS skrev:

turboforssen skrev:
det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Men han har rätt i det han säger, en turbo är inte bara att "koppla in" och köra, det är massor med saker som ska lira ihop för att det ska fungera.

Behöver inte byta nåt alls av det han nämner faktiskt, allt är beroende på hur mkt man vill lassa, & så är Honda motorerna mkt väl byggda från början.

skulle inte tro att dom är så bra byggda att man kan typ dubbla effekten med turbo och få det att hålla

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
jonTe
11 november 2010 · 5 710 Inlägg

twin_cam skrev:
Styrboxen BTW är för att styra turbinbladen.

Nja...inte själva turbinbladen smile men ledskenor/vingar som styr luften in mot turbinen.

>>st4rmine_junkie, turbon är en så kallad VNT där turbinen är variabel. Ger ett väldigt bra register men är oxo ganska krånglig att bygga med då den måste styras korrekt med den elektroniken du hittat.
Iom att installationen är krånglig nog som den är skulle jag avstå och köra på något beprövat istället.

MVH Jonas
..............
KHRacing
11 november 2010 ·

turboforssen skrev:

KHRacing skrev:

NITROUS skrev:

Men han har rätt i det han säger, en turbo är inte bara att "koppla in" och köra, det är massor med saker som ska lira ihop för att det ska fungera.

Behöver inte byta nåt alls av det han nämner faktiskt, allt är beroende på hur mkt man vill lassa, & så är Honda motorerna mkt väl byggda från början.

skulle inte tro att dom är så bra byggda att man kan typ dubbla effekten med turbo och få det att hålla

Har väl inte varit tal om dubbla effekten nånstans i tråden ?

Mr_Vic
11 november 2010 · 15 Inlägg

ärsh du har ju grönis till hjälp , då har du arbetet gratis o sen får du säkert spons av audi på delar .. då kommer du hinna klart med bilen till du flyttat hemifrån wink

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
Ford Focus "Titanium" (2014)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 november 2010 · 3 878 Inlägg

Sharky skrev:
helt plötsligt mera komplicerat.

/Göran

...eller att det plötsligt började gå sönder saker både här o var sad

turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2010 · 5 398 Inlägg

KHRacing skrev:

turboforssen skrev:

KHRacing skrev:

Behöver inte byta nåt alls av det han nämner faktiskt, allt är beroende på hur mkt man vill lassa, & så är Honda motorerna mkt väl byggda från början.

skulle inte tro att dom är så bra byggda att man kan typ dubbla effekten med turbo och få det att hålla

Har väl inte varit tal om dubbla effekten nånstans i tråden ?

det står ingen stans vad han är ute efter i effekt heller. men turbo är ju inget man monterar på för att få en liten effektökning + att det är fett beroendeframkallande och man vill bara ha mer effekt.
men om du läser mitt inlägg lite till så står det faktiskt 2 alternativ... bondtrim + ett seriöst  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang