5501
Sök

Bygga om från SDI - TDI Caddy -97

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Som sagt är lite småsugen på att ändra om bilen lite...
Så vad jag vill veta är hur mycket jobb det är att byta motor/växellåda/elsystem i dessa bilarna..
Jag har inte hållt på något nämnvärt med den men har haft den ett tag och tkr den är okej att köra förutom att den är slö som satan och varvar ihjäl sig när man närmar sig 100...

Så mina planer var ju att införskaffa mig en tdi motor, växellåda, elsystem att sätta i denna istället...

Att hitta motor och sådant fixar ju sig men själva jobbet har jag lite funderingar på...

Är det exakt samma motorer från början? alltså man behöver inte bygga om några motorfästen eller liknande?
Finns det kanske tom större(starkare) motorer som passar rakt i?

Växellådan är relativt enkelt att fixa, samma sak med elsystemet bara man vet att det funkade innan och är komplett..

Hur är det att registrera den med motorn?   Är det som vanlig bil?   (Är just nu inreggad som lätt lastbil)

Men den är 4 sitsig så funderar på att ta tillbaka den som personbil om jag bytar motor och så i den..

tror det var allt..

Har sökt lite på google och hittade ingen som gjort något liknande men det borde ju vart någon som tröttnat på den lille trötte tongue

mvh andy
Senast redigerat av volvoandy90 (12 november 2010)

~Andy~

930 Inlägg
12 november 2010
Är det Pick-up eller Skåp?
SDI:n har lite högre komp.
Så lutar nog den motorn lite mer bakåt. Så motorfästen måste också bytas.
Enklast är nog att ta hela frambalken. Då blir det otroligt enkelt att byta också.
Jag skulle helt skamlöst bara byta motor utan att berätta det för någon.

Mats

1 163 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
Enklast är nog att ta hela frambalken. Då blir det otroligt enkelt att byta också.

Mats

mjo jag funderar också på det.. för det är ju inte precis någon som kollar under huven så noga på en sådan... tongue det är ett skåp..

Finns det några växellådor man kan leta efter? så man slipper varva som en dåre..

~Andy~

930 Inlägg
12 november 2010
volvoandy90 skrev:
mats757 skrev:

Mats

mjo jag funderar också på det.. för det är ju inte precis någon som kollar under huven så noga på en sådan... tongue det är ett skåp..

Finns det några växellådor man kan leta efter? så man slipper varva som en dåre..

Hemma på min gård står en skrotfärdig Caddy. Det gör det säkert på andra sällen också. Min motor går perfekt trots 32000mil, lika så växellådan. Kanske ska ställa paketet på en pall för vidare transport söderut :-)
När jag jämförde min med en kompis SDI Polo så lutade motorerna olika. Framänden är ju lika på Polo och Caddy.

Caddyn varvar 2000rpm i 90km/h. Det är absolut inte plågsamt att köra i 130-140

Mats
Senast redigerat av mats757 (12 november 2010)

1 163 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Okej men då måste det vara vettigare utväxling i tdi lådorna då... tongue men vad ska du ha för allting isåfall? växellåda, motor och elsystem? komplett då..

mvh andy

~Andy~

Sök