7191
Sök

Hur ska 2x10:or vara kopplade för att belasta mitt slutsteg rätt ?

454 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
Jag har ett MDS D2 som är stabilt i 2 ohm om jag fattat det hela rätt..... hur ska mina två MDS digital 10:or vara kopplade till steget för rätt belastning ?.. steget ligger på 300 wrms bryggat i 2ohm .... jag har tidigare haft 2 st rockford 12:or i bilen och då hade jag dom paralellkopplade ...fast då var väl mitt steg lastat i 1ohm ?.... funkade bra dock och blev inte jättevarm... men hur ska jag koppla mina nya basar för att lasta rätt ?.

1 893 Inlägg
26 november 2006
ryttersson skrev:
...paralellkopplade ...fast då var väl mitt steg lastat i 1ohm ?.... funkade bra dock och blev inte jättevarm... men hur ska jag koppla mina nya basar för att lasta rätt ?.

Du hade dem helt rätt koplade. Paralell koplar du högtalar elementen på en kanal, så får du en elektrisk kret som ligger på ca 2 ohm.
Under förutsätning att det är 4 ohms element, men det antar jag att du har. Bilhögtalare är nästan uteslutande 4 ohms, undantag finns dock.

Seriekoplar du dem får du en krets med ett motstånd på 8 ohm.
Är steget 2 ohm stabilt så är det givetvis 2 ohm du skall sträva efter. Du får ju ut mest effekt så.

1 058 Inlägg
26 november 2006
ett 2ohm stabilt steg är stabilt i 2ohm stereo alltså 2ohm per kanal, men om du bryggar med 2ohm tvingar du steget att lämna dubbla effekten jämfört med vad det är byggt för, och du kan väl bara gissa hur det borde sluta.. finns hur många som helst som kopplat såhär, och steget har brunnit efter bara ågra minuter.. så du måste tyvärr koppla i serie, och sedan brygga... eller en bas per kanal.. blir samma uteffekt i båda fallen..

PoLoud =D

1 893 Inlägg
26 november 2006
vw_performance skrev:
ett 2ohm stabilt steg är stabilt i 2ohm stereo alltså 2ohm per kanal, men om du bryggar med 2ohm tvingar du steget att lämna dubbla effekten jämfört med vad det är byggt för, och du kan väl bara gissa hur det borde sluta.. finns hur många som helst som kopplat såhär, och steget har brunnit efter bara ågra minuter.. så du måste tyvärr koppla i serie, och sedan brygga... eller en bas per kanal.. blir samma uteffekt i båda fallen..

Hmmm....
Jag missade att den redan var bryggad.
vw_performance har helt rätt.

21 761 Inlägg
26 november 2006
Det är nog därför som steget slår av sig ibland, vilket den andra tråden handlar om.

Sök