3174
Sök

Billjud som kräver...

79 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Hej!

Jo det är så att jag har investerat i 2st GAS 12" baselement med ett monosteg på 1000W max och 500W RMS.
Jag har redan nu en Blaupunkt 12" baslåda på 800W och med ett steg på 500W, 250W RMS.

Och ni till mina två frågeställningar:
Redan nu så sviktar batteriet när jag vrider på lite volym på den ensamma baslådan, kommer det lägga ner helt om jag drar en till strömkabel rakt bak till det nya steget tro? Vad finns det för bra alternativ? Ett till batteri eller en kondensator?

Fråga två: Hur ska jag få min RCA utgång på huvudenheten att dela sig till 2 st RCA så jag kan mata båda stegen med ljud? Finns det någon adapter som inte slöar ner ljudet?

Tack på förhand!

AudiSalve

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2010
Till att börja med, sälj nuvarande steg och låda å nöj dig med dom nya grejerna, håll inte på och blanda. Sen så bör du se över ditt batteri, låter som att det behöver bytas. Passa då även på och byta jordkabeln mellan batteri och kaross.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 281 Inlägg
15 november 2010
Gör som tidigare sa, sälj det gamla och använd enbart den nya.
Ordentliga kablar HELA VÄGEN och ett fräscht batteri så klarar du dig galant!

4 693 Inlägg
15 november 2010
Man ska aldrig blanda basar... blir bara skit

Booyakasha!

79 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Låter som mitt "gamla" steg och bas ligger i brygga, hade tänkt och ha den gamla som slav och bara spela högre mhz, inget alternativ eller? Eftersom jag var dum nog att köpa det för mindre än 2 månader sedan så känns det lite jobbigt att direkt sälja det... Då det är uppenbart att min snålhet vill behålla den gamla lådan så kan jag ju passa på att fråga om det är värt att ha den kvar för mellanregistret / högre bastoner?

AudiSalve

7 281 Inlägg
15 november 2010
Dom ska ju framsystemet spela...
Men visst, det är ju fortfarande DU som ska lyssna.
Tycker DU att det låter bra så får du ju ha så.

79 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Det är ju uppenbart att det är jag som bestämmer men det vore bra och höra från folk som blandat förut, INNAN jag drar kablar och köper kondensatorer osv...

AudiSalve

21 761 Inlägg
15 november 2010
Det finns folk som har haft två olika baslådor spelandes samma frekvensområde och som tycker att det spelar bra enligt deras uppfattning, men risken att det inte kommer att låta bra är mycket stor i mitt tycke.

Det finns även folk som har haft två olika baslådor och låtit ena lådan spela djupbas medan den andra spelat lite högre bas, även det med bra resultat. Fast den kombinationen är också svår att få till på ett bra sätt.

Jag personligen skulle inte chansa med två olika baslådor, jag tycker att nackdelarna överväger. Skulle jag ändå tvingas välja så skulle det bli alternativ två, dvs lådorna spelar varsitt frekvensområde. Dock inte högre än 100 Hz för "högbaslådan". smile

I ditt fall innebär det även förstärkning av strömförsörjningen, vilket i första hand gäller översyn av kablar och kontaktytor. När de sakerna fungerar helt okej så är nästa steg hellre extra batteri framför kondensator enligt min åsikt.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2010)

1 468 Inlägg
15 november 2010
visst det är juh självklart att det GÅR att blanda. men sannolikheten att det skulle bli lika bra/bättre än en enda baslåda med likadana basar är nog max 10% chans.

Blanda inte. sälj det ena o köp ett framsystem o ha bara ett märke/modell av basar.

för det register basarna inte spelar ska juh som sagt framsystemet täcka över.

Och det låter juh såklart bäst ihop med ett slutsteg till fram. annars är det inte så jäkla enkelt som man kan tro.

O skaffa 2 batterier som är köpta samtidigt och OM dom är använda att dopm är använda lka länge/mycket

Sök