Rquired
Allmänt envis
15 november 2010
· 12 512 Inlägg
kozlowski skrev:
Ja hade varit tätt roligt att ha en rak 6a med lite krut.. snacka med Erik där idag var nån sorts oljeläckage från nån packning?
Kan det vara något att oroa sig över ? synpunkter uppskattas
Mvh Kristian
Sannolikt ventilkåpspackningen som läcker, om man inte servar en M54 riktigt som man "skall" riskerar man att vevhusventilationen sätts igen (Om man kör kortare turer i sträng kyla, tex föregående vinter) vilket skapar ett tryck i motorn vilket får ventilkåpan i plast att vika sig vilket brukar leda till att bilen läcker olja ovanför grenröret strax under just ventilkåpan.
Troligen ingen fara att köra vidare med, men kontrollera att vevhusventilationen inte är igensatt, bytt packningen och se till att bilen får service med lämpliga intervall i framtiden. Speciellt inför vintern, då fenomenet har ett samband med kyla.
Bmw rekommenderar olja från Castrol, men många har prövat motsvarande olja från Mobil1 och sluppit problem då.
Men när du kollar på 525an, kolla vart det läcker och om det stämmer in på ovanstående så lossa slangen som går in vid Vanos-enheten* på motorn, inte där det sätter sig som värst men vad jag har förstått brukar/bör mycket klet där indikera igensätt ventilation i övrigt.
*Vanos sitter längs fram på motorn, en liten svart plastkåpa närmst kylaren med en liten magnetventil i silver i anslutning till denna. Där går endast en svart plastslang in, denna lossar man genom att lira på klipset som sitter runt. Mer finns att läsa på www.autopower.se, ett större Bmw-forum.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.