4758
Sök

Bygga baslåda?

359 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Tjenare!
är så att jag tänkt bygga om i bagaget lite grann, och gjort en ps bild hittills. har två 12" kenwood basar, en som bara ligger i garderoben och den andra i bilen iochmed att jag bara hade en enkel låda. nu har jag kommit på vad jag tycker är en snygg lösning, men nu är från: hur ska jag bygga lådorna?

psbilden; (fläktarna ska ej användas dock.)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71393/1019612_880gdj.jpg

om jag ska porta lådorna/lådan vill jag att portarna ska komma ut där fläktarna sitter på bilden.
men såsom jag tänker, borde det väl bli lättast och bäst att bygga två slutna lådor?

frågorna lyder:
ska jag ha två slutna lådor för sig?
ska jag ha en gemensam sluten låda?
ska jag ha en gemensam portad låda?
ska jag ha två portade lådor?

men såsom jag tänker, borde det väl bli lättast och bäst att bygga två slutna lådor?

tacksam för svar, MVH!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 november 2010
Dina 6x9or kommer inte tycka om det där, och det kommer låta skräp. Vist det ser snyggt ut men vill du att det ska låta bra så får du tänka om, basarna ska spela in i kupén och inte för bakluckan. wink Om du ändå ska bygga så där, bygg då låda/lådor i MDF eller spån som du sen bygger former på. Om det sen ska vara slutet eller portat beror på vad basarna trivs bäst i.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
17 november 2010
ChriZtoffer skrev:
. Om det sen ska vara slutet eller portat beror på vad basarna trivs bäst i.

det beror även på vad man vill ha för ljud, basarna väljs efter ljudet man vill ha, och lådtyp bestäms efter ljudet man vill ha,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 november 2010
Jo det är delvis sant, men det är inte alla basar som funkar så bra i slutet och inte heller alla som funkar bra i portat, viss basar kan låta jättedåligt i fel lådtyp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
17 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Jo det är delvis sant, men det är inte alla basar som funkar så bra i slutet och inte heller alla som funkar bra i portat, viss basar kan låta jättedåligt i fel lådtyp.

givetvis, fyllde bara ut lite, tongue
t.ex. min soundstream lät anka i slutet, då sålde polaren den åt mig, nu vill han ha tillbaka pjäsen ^^

Sök