4244
Sök

Dimension på anslutning på "sugsidan" 19T vs KKK24

977 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra mig för om någon vet om det är samma dimension på anslutning på "sugsidan" på ett 19T (Volvo V70R-98?) agg och ett KKK24 (Volvo S60R)?

Saken är den att jag ska montera ett AMS-kit som egentligen är till för S60/V70N R. Problemet är att jag har ett 19T agg och placeringen på LMM på en 2.4T är inte samma som på en R så jag ska byta ut "röret" som går från LMM ner till turbon. Jag har kommit över ett som sitter original på R-modellerna och undrar därför om det passar direkt eller om jag behöver en reduceringsslang mellan turbon och "röret"?

Mvh Mikael Ek

8 287 Inlägg
16 november 2010
Då man kör med original plaströr så lär man ha oliak till 18T och K24. Ett hett alternativ är ju att mäta anslutningen mot turbos på ams'en. Ett 19T har 60mm anslutning.

977 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Då man kör med original plaströr så lär man ha oliak till 18T och K24. Ett hett alternativ är ju att mäta anslutningen mot turbos på ams'en. Ett 19T har 60mm anslutning.

Anslutningen mot AMS'en spelar egentligen ingen roll i detta fallet då jag redan kör med S60R LMM dock så är plaströret ner till turbon original. Har löst det med en reducering mellan LMM och plaströret som det ser ut just nu. Men om du säger att anslutningen är 60 mm då kan jag ju mäta plaströret jag har som kommer ifrån en R och se om det kan vara samma.

977 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Jag kom just på att TD04HL-13G (som sitter original på S60/V70N 2.4T) och TD04HL-19T måste ha samma dimension på anslutningen då ett 19T agg passade utan att behöva byta ut plaströret som går upp till LMM.

Frågan är om någon har måttet på anslutningen där plaströret sitter monterat som går upp till LMM? Antingen på ett TD04HL-13G eller ett TD04HL-19T?

Genom att ha mätt plaströret ifrån en S60R så har jag kommit fram till att anslutningen är 70 mm på ett KKK K24 aggregat.

977 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Är du helt säker på 60 mm? Jag har läst 58 mm på något ställe.

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2010
google.com ---> kkk24 mått ---> första svaret --->  http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … w=previous

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2010
-ekgbg- skrev:
Marlboroman skrev:

Är du helt säker på 60 mm? Jag har läst 58 mm på något ställe.

58mm är exducern på kompressorn, kan ju blandat ihop det kanske?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

977 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
torpis skrev:
google.com ---> kkk24 mått ---> första svaret --->  http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … w=previous

Ja den sidan hade jag hittat och även kontrollmätt så jag vet att det stämmer. Men inte lika lätt att hitta måttet på ett TD04HL-19T.

Ja jag kan mycket väl ha blandat ihop det. Har hittat lite olika mått men blir inte riktigt klok.

Sök