Turbo konvertera 850 glt?

Snapperz
17 november 2010 · 8 Inlägg

Tjenna!

Är det någon som vet om det går att turbokonvertera en 850 glt? typ med t5 grenrör, oljetråg, returer och intercooler?

vad är det som kan gå åt helvete eller vad bör bytas direkt?
jag behöver ju inte ladda 2 bar precis.. smile men lite extra sug hade inte vart fel.
Och vad skulle dom säga på besiktningen?

( ja vet att de hade vart 1000000000ggr lättare att byta till en t5a, men de e jävligt mycke ballara på detta sättet smile )


Mvh rasmus

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

ja om du nu vet att det är 100000000000ggr lättare, så förstår jag inte varför du ska göra det?

det kommer kosta mycket pengar. och dom ända som kommer veta att det är en glt du byggt turbo på är du och dina vänner för den kommer inte låta eller gå annorlunda än en vanlig t5a.

köp en t5 motor och släng i dina glt kammar så har du typ samma motor.

Senast redigerat av volvo_r-optik (17 november 2010)

jimmzzan
17 november 2010 · 1 168 Inlägg

Det går, det som nog ger sig först är väl topplockspakningen ? smile
du behöver ju turbokonvetera. säger sej själv ! allt som är sug ska bytas ut mot överladdat! grenrör, oljereturer o fixa oljekällor med. ic rör till insug ifrån ic, ic och icrör till turbon - ic. en turbo behöver du. sen behövs massa mera men tycker att du borde skaffa en turbo motor direkt. för då kan du regbesikta om den till en t5a, går inte regbesikta igenom bilprovningen med en turbokonveterad motor!
är det rasmus ifrån alingsås som jag träffa för några helgersen, utanför statoil 24 vid slagsmålet? wink

torpis Forummoderator
17 november 2010 · 10 576 Inlägg

jimmzzan skrev:
Det går, det som nog ger sig först är väl topplockspakningen ? smile

Den tror jag är sista problemet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TireSlayer Tvivlare
17 november 2010 · 2 266 Inlägg

tänkt nåt på motorstyrsystemet? vet itne om de skiljer nåt, men de kan mycket väl va så. Jag hade aldrig gjort mig besväret av att konvertera när de finns färdigt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
jimmzzan
17 november 2010 · 1 168 Inlägg

torpis skrev:

jimmzzan skrev:
Det går, det som nog ger sig först är väl topplockspakningen ? smile

Den tror jag är sista problemet.

förklaring varför?
på flesta volvoraggare som leker med turbokonvetering o ladd så skjuter dom packningen rätt fort..
är det inte samma på 850 och 740 i principen? smile

Marlboroman
17 november 2010 · 8 234 Inlägg

Snapperz skrev:
Är det någon som vet om det går att turbokonvertera en 850 glt? typ med t5 grenrör, oljetråg, returer och intercooler?

Och vad skulle dom säga på besiktningen?

Klart det går att konvertera, men byta motor (eller helst bil) är ju en vettigare lösning. Turbomotorerna har ett annat block med färdiga uttag för olja till och från turbon.

Besiktningen säger ifrån. En konveterd motor kan du inte få igenom. Och bilen är för nya för att kunna reggas om med en turbomotor. Det funksra bara på 92or och vissa tidiga 93:or

MantaRobin skrev:
tänkt nåt på motorstyrsystemet? vet itne om de skiljer nåt, men de kan mycket väl va så. Jag hade aldrig gjort mig besväret av att konvertera när de finns färdigt.

Turbo har ett annat system jämfört mot dem 2 som används på sugmotorerna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
17 november 2010 · 8 234 Inlägg

jimmzzan skrev:
förklaring varför?
på flesta volvoraggare som leker med turbokonvetering o ladd så skjuter dom packningen rätt fort..
är det inte samma på 850 och 740 i principen? smile

Klart det går att skjuta packningen, men det är en massa andra saker som sätter stopp innan. Och visst går det att skjuta packningen på 850 med, är precis som på alla andra bilar bara att vrida upp trycket för högt och inte ha riktigt mappat. Och motorerna i 740 och 850 har ingenting gemensamt egentligen förutom oljetrycksgivaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jimmzzan
17 november 2010 · 1 168 Inlägg

Marlboroman skrev:

jimmzzan skrev:
förklaring varför?
på flesta volvoraggare som leker med turbokonvetering o ladd så skjuter dom packningen rätt fort..
är det inte samma på 850 och 740 i principen? smile

Klart det går att skjuta packningen, men det är en massa andra saker som sätter stopp innan. Och visst går det att skjuta packningen på 850 med, är precis som på alla andra bilar bara att vrida upp trycket för högt och inte ha riktigt mappat. Och motorerna i 740 och 850 har ingenting gemensamt egentligen förutom oljetrycksgivaren.

Jaha! okej ! smile

Sharky
17 november 2010 · 10 287 Inlägg

Vilket beror på att man bygger eller ställer in saker fel.
Stoppa i värre packning så kan du göra ändå mera fel och få större skador.

Gör man rätt så håller orginal bra länge.

Och allvarligt: Köp en färdig turbomotor. Det är inte lönt att hålla på så där.

/Göran


jimmzzan skrev:
på flesta volvoraggare som leker med turbokonvetering o ladd så skjuter dom packningen rätt fort..
är det inte samma på 850 och 740 i principen? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang