6899
Sök

Vart får man tag på en solenoid?

1 503 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
När jag drar på högre volymer på stereon så börjar genast alla lampor att blinka p.g.a. den dåliga strömförsörjningen. Detta är något som jag nu tänker ändra på genom att använda mig utav dubbla parallelkopplade batterier.

För att motverka att batterierna töms ut så mkt att motorn ej går att starta efteråt så har jag läst på http://www.bilstereoipraktiken.se/ att man kan undvika detta genom att montera en solenoid.

Nu undrar jag bara vart man kan få tag på en sådan här solenoid och vad de kostar?

Eller är det bäst att strunta i solenoiden och riskera att motorn ej går att starta när man spelat med motorn avslagen?

Finns det något bättre alternativ till effektivare strömförsörjning?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
23 november 2006
Jag tycker att man bör ha skiljerelä av just den anledningen att inte riskera att bli stående utan ström i startbatteriet. Vill man inte ha en sådan koppling så kan man förstås göra en vanlig parallellkoppling av batterierna, dock bör det vara samma sorts batterier och samma ålder. Jag tycker också att storleken bör vara likadan.

Har man ett skiljerelä så går det bra att ha helt olika batterityper och storlekar eftersom de bara är ihopkopplade när generatorn laddar.
Streckkoden hade något relä som brukar användas för liknande installationer, du kan ju PM:a honom.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
Hej, du kan ju alltid montera en extra generator om du får plats med det... Då tömmer du ju inte startbatteriet och du har i princip 0 i spänningsfall med batterierna precis vid stegen... Sen kan du ha mindre dimension på kablarna från motor-Steg/batteribank...

Ang. frågan, ta en från en startmotor, säljs säkert nya på mekonomen...
Senast redigerat av bumpe (24 november 2006)

326 Inlägg
24 november 2006
Se efter båttillbehör, där används ofta skiljerelä för att separera och alltid ha kvar startbank. Många, däribland jag har använt Bosch skiljerelä, fungerar ypperligt bra och tar inte 0.7-0.9V som en skiljediod gör.
http://www.skyllermarkspressar.se/skiljer.jpg
http://www.skyllermarkspressar.se/skiljer.html

2 655 Inlägg
24 november 2006
Ok grabbar och flickor, så här är det:
När ni plöjt igenom vad jag och Drönirettab har skrivit här på forumet så kommer det en resumé.

Man bör inte använda solenoider till en liknande inkoppling för att solenoider är uppbyggda för att släppa igen ström under kortare tider, får solenoiden "dra" under en längre tid så säger den upp sej.

Det går att använda sej av en diod, med dioder så följer även ett spänningsfall.

Det som jag vill rekommendera är just ett skiljerelä. Ett skiljerelä funkar som ett stort extraljusrelä, observera att extraljusreläerna ligger på 30-40A och ett bra skiljerelä på ca 80-100A (12V).
Med ett sådant relä så har man minimalt spänningsfall.

Att montera en extra generator är inte värt den tid som det tar, dels så ska man ha plats för en till generator och sedan har du ett stort problem:
Laddningsreläerna måste vara inställda på samma spänning, är det ena reläet inställt på 14,4V och det andra på 14,7V så får bara den generatorn som ger 14,4V jobba.

Så satsa på en större generator, ett schysst stereobatteri och inte minst rätt dimmensionerade kablar.

21 761 Inlägg
24 november 2006
Kanske ordet "solenoid" används när man egentligen menar skiljerelä, jag tror nog det. Det är säkert en hel del missförstånd angående dessa saker. Det är dock två olika saker.

1 503 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Så satsa på en större generator, ett schysst stereobatteri och inte minst rätt dimmensionerade kablar.

Vad kostar en lagom stor generator då?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
Ny volvo generator på 60A kostar 500 på biltema (kanske inte helt rätt men riktvärde)
En begagnad kostar några hundringar på skroten, kolla bara så remskivan passar remmen på bilen... Köp en beg. org generator annars, det räcker helt klart för att driva det mesta...

21 761 Inlägg
24 november 2006
Oboy6: Vilken storlek är det på generatorn?
Verkar finnas 90A, 100A och 120A. Om det är Calibran som det handlar om alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (24 november 2006)

2 655 Inlägg
26 november 2006
Det vanligaste på Calibrorna är 100A, dessa ger ca 120A när man får maxxa dem.
Vi har provat det på jobbet nämligen.
Jag tycker inte att du ska leta reda på en beg. generator på skroten, risken för att snubbla på en som inte funkar är ca 80%. Diodbryggan och statorn är de svaga sidorna på dessa Delco generatorer.

21 761 Inlägg
26 november 2006
Hur mycket har laddspänningen sjunkit vid 100-120A?

Sök