Intercooler på en dieselmotor - ger det något?

Diesel_77
17 november 2010 · 407 Inlägg

Intercooler på en dieselmotor - ger det något?
Nödvändigt? Effekthöjande?

Pedaal
17 november 2010 · 601 Inlägg

Kan ju säga att det sitter inte intercooler bara för nöjes skull på alla lastbilar och bussar wink

Rojpen
17 november 2010 · 2 230 Inlägg

samma som på bensin.. så ja....

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Diesel_77
17 november 2010 · 407 Inlägg

Pedaal skrev:
Kan ju säga att det sitter inte intercooler bara för nöjes skull på alla lastbilar och bussar wink

Hade för mej det då en diesel är rätt "kall" motor.
Hur varm blir dom?

Pedaal
17 november 2010 · 601 Inlägg

Prova sätt handen på turbon på en diesel tongue
Kanske inte lika varm som en bensin, men otroligt het

Senast redigerat av Pedaal (17 november 2010)

Diesel_77
17 november 2010 · 407 Inlägg

Pedaal skrev:
Prova sätt handen på turbon på en diesel tongue
Kanske inte lika varm som en bensin, men otroligt het

Den drar också mindre och blir starkare...Bra att veta smile

bumpe Lastbilsmekaniker
17 november 2010 · 3 878 Inlägg

Skillnaden på hur mycket värme det tillkommer från när en turbo komprimerar luft spelar absolut ingen roll om det är en Diesel eller Bensinare!
Värmen som intercoolern ska kyla bort kommer från turbons "kalla" sida och påverkas inte av avgastemperaturen speciellt mycket...

Mest effekt ger den ju om du börjar få upp ordentligt med laddtryck och turbon börjar ligga nära gränsen för vad den klarar!

torpis Forummoderator
17 november 2010 · 10 572 Inlägg

En diesel har ofta högre laddtryck, allmäna gaslagen säger då att temperaturen blir högre. I nästa andetag har jag läst att en diesel behöver en smula högre insugstemp för att vara effektiv, inte helt orimligt med tanke på att man skall antända utan gnista. Bränsleekonomi kan alltså vara en anledning att inte kyla laddluften allt för mycket på en diesel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
17 november 2010 · 3 878 Inlägg

torpis skrev:
En diesel har ofta högre laddtryck, allmäna gaslagen säger då att temperaturen blir högre. I nästa andetag har jag läst att en diesel behöver en smula högre insugstemp för att vara effektiv, inte helt orimligt med tanke på att man skall antända utan gnista. Bränsleekonomi kan alltså vara en anledning att inte kyla laddluften allt för mycket på en diesel.

Finns EGR (avgasåtercirkulation) för att bl.a lösa problemet med värmen vid kall motor/kall uteluft och lite gaspådrag...
Laddluftkylare på moderna dieslar är inte direkt små. oftast betydligt större än på bensinare i samma effektklass!

torpis Forummoderator
18 november 2010 · 10 572 Inlägg

bumpe skrev:
Laddluftkylare på moderna dieslar är inte direkt små. oftast betydligt större än på bensinare i samma effektklass!

Japp för att kompensera det högre laddtrycket :-)

min V70 D5 hoppar upp till 55grader MAT ganska momentant när man gasar, ligger dock kvar ganska exakt där. Kanske är det EGT som justerar temperaturen?

Skall läsa på lite i ämnet då jag går i tankar att montera en 2260VK och krana på lite mera effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang