Köpråd: Sportstolar

_JoCCeV TVT Member
19 oktober 2006 · 377 Inlägg

MICHAN skrev:
Så måste det inte vara, beror på hur stolen ser ut. finns ju glipor eller hål på vissa för 3 punkt. men 4punkt är ju riktigt kaxigt

joo det är ju riktigt rått med 4-punkt... men går det att besikta med det?? man måste väl ha kvar orginal bältet eller nått sånt va ?

patrik79
19 oktober 2006 · 782 Inlägg

lundwall skrev:
Finns det någon i västsverige som säljer flera olika märken? Det känns ju lite roligare att faktiskt ha provsuttit stolar innan man kastar ut massa lusentappar på dem.

köp tidningen idrottsbladet så lär du hitta massa annonser från bilsportbutiker som har stolar hemma. känns vettigare att köpa stolar av rally/racing folket än av någon stylingsida på nätet tycker jag.

Fredrik.Gustavsson
19 oktober 2006 · 2 123 Inlägg

Dirk Diggler skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
www.ridetech.se
Finns nästan likadana som är fällbara och går igenom besiktningen.

Är du säker på att dom där går igenom en besiktning? Står ingenting om att dom är godkända och jag tror knappast dom har gått igenom krocktesterna och alla säkerhetskrav som finns.

Jag är 100% Säker.
Dom är dock inte FIA godkända.

MICHAN Bas Connaisseur
19 oktober 2006 · 436 Inlägg

_JoCCeV skrev:

MICHAN skrev:
Så måste det inte vara, beror på hur stolen ser ut. finns ju glipor eller hål på vissa för 3 punkt. men 4punkt är ju riktigt kaxigt

joo det är ju riktigt rått med 4-punkt... men går det att besikta med det?? man måste väl ha kvar orginal bältet eller nått sånt va ?

Inte en aning faktiskt. Låter ju skummt om et ej skulle gå igenom, 4 punk lär vara säkrare, menman vet aldrig vad dom dryga jävlarna på besiktningen säger tongue

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
_JoCCeV TVT Member
19 oktober 2006 · 377 Inlägg

MICHAN skrev:

_JoCCeV skrev:

MICHAN skrev:
Så måste det inte vara, beror på hur stolen ser ut. finns ju glipor eller hål på vissa för 3 punkt. men 4punkt är ju riktigt kaxigt

joo det är ju riktigt rått med 4-punkt... men går det att besikta med det?? man måste väl ha kvar orginal bältet eller nått sånt va ?

Inte en aning faktiskt. Låter ju skummt om et ej skulle gå igenom, 4 punk lär vara säkrare, menman vet aldrig vad dom dryga jävlarna på besiktningen säger tongue

hehe joo det är ju sant.. man sitter ju riktigt fast med 4-punkts, men har för mej att ja hört nånstans att man skulle ha orginal vid bes... men vet inte, man hör ju så jä**a mycket som är påhittat... wink så svårt att veta vad man ska tro...tongue

men om man har 4punkts bälte i en bil utan en bur... hur fäster man då bältet?

insane_1 Min dröm, din vardag.
19 oktober 2006 · 641 Inlägg

_JoCCeV skrev:
[

men om man har 4punkts bälte i en bil utan en bur... hur fäster man då bältet?

En viktigare fråga: Vad händer med överkroppen om man sitter fastspänd med 4p och voltar och bilen ifråga inte har bur? Då sitter man djupt i skiten om taket ger vika.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
_JoCCeV TVT Member
19 oktober 2006 · 377 Inlägg

insane_1 skrev:

_JoCCeV skrev:
[

men om man har 4punkts bälte i en bil utan en bur... hur fäster man då bältet?

En viktigare fråga: Vad händer med överkroppen om man sitter fastspänd med 4p och voltar och bilen ifråga inte har bur? Då sitter man djupt i skiten om taket ger vika.

joo det är ju frågan... men om man våltar får man hoppas att man har en bur... tongue men man mår väl ungfär lika bra om man skulle sitta med ett 3-punkts bälte... om taket viker sej så blir man ju rätt ihoptryckt oavsett...hmm

Senast redigerat av _JoCCeV (19 oktober 2006)

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
19 oktober 2006 · 1 852 Inlägg

varför skulle 4punktsbälten med racestol vara säkrare?
en modern bil är ju utprovad i åtskilliga krocktester där man beräknar bälte och stolposition mm. t.ex. så har du väl ingen bältessträckare i 4 punkts så som du har i 3punkts?

man lever bara en gång så lev väl!
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
19 oktober 2006 · 605 Inlägg

_JoCCeV skrev:

insane_1 skrev:

_JoCCeV skrev:
[

men om man har 4punkts bälte i en bil utan en bur... hur fäster man då bältet?

En viktigare fråga: Vad händer med överkroppen om man sitter fastspänd med 4p och voltar och bilen ifråga inte har bur? Då sitter man djupt i skiten om taket ger vika.

joo det är ju frågan... men om man våltar får man hoppas att man har en bur... tongue men man mår väl ungfär lika bra om man skulle sitta med ett 3-punkts bälte... om taket viker sej så blir man ju rätt ihoptryckt oavsett...hmm

du har ju en helt annan rörlighet om du har 3-punktsbälte  om du voltar än om du sitter helt fast i stolen med 4-punkts.....
Desutom så e ju stolarna å bältena i nya bilar inte "bara stolar å bälten" utan de rymmer ju en massa säkerhetsfunktioner som e mkt testade!
Så ska du ha 4-punkts så e det ju bara att köra på hela kittet, bälte, racestolar å godkänd bur!
Lycka till!smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
_JoCCeV TVT Member
20 oktober 2006 · 377 Inlägg

Joo det är ju sant.. men i min gamla 'Rado så finns det inte så mycket tillbehör i stol o bälte tongue hehe... men det får bli rejäla sportstolar och Bur sen med tiden när en mer stabil ekonomi innfinner sej... smile

TimmyA
29 oktober 2006 · 119 Inlägg

www.ultimatestyling.se där hittar du riktigt schysta stolar.. big_smile

BMW E30 "M3 Turbo Replika" (1988)
Genuine VeeDub
27 november 2006 · 319 Inlägg

Hur vet man vilka stolar som går genom besiktningen etc? Hur är det tex med dessa stolar:

http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1222869687

//G

Intel
27 november 2006 · 130 Inlägg

4 punktsbälten är inte godkända oavsett bur eller ej, inte ens i ombyggda fordon.
Förhörde mig noga när jag ville göra min 68 corvette lite säkrare, den hade bara midjebälte som dom inte ens kollade, det låg nedstoppat under sätet så det blev till at köra utan bälte...lagligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang