1493
Sök

16v topp på B230Fk?

67 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag funderar på att hä på en 16v topp på min B230Fk och funderar på vad som behövs göras?
Jag har läst lite men får inte riktigt klart för mig vad som exakt ska göras.

Mvh Sacharias


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2010
#2
modifiera/byta kolvar
bygga om kamdrivningen
modifiera vevhusburken
byta insug/avgas

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

67 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#3
Går det inte att köra med Fk kolvarna? eller så kan man väl svarva av dom?
Vilka saker ska man skaffa till kamremmen?

Mvh


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2010
#4
funkar om du svarvar dom

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2010
#6
jag kör 146kuggs rem och golf spännrulle

du måste byta vevaxel- och aggregataxeldrevet också ( axeln som driver oljepumpen)
Senast redigerat av NITROUS (23 november 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

67 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#7
okej! vad ska de vara för drev? det som sitter på 16V motorn?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2010
#8
antingen det eller ett ståldrev, finns att köpa lite varstans...

eller så slipper du krånglet och skaffar en B234F på engång.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2010
#10
sacharias skrev:
okej! nä, jag ska bara byta topp!

visst men det blir mer än du tror...


kolvarna(och när man har kolvarna nere är man dumsnål om man inte byter ringar,vevlager etc)
kamdrivningen
insug
bygga nytt grenrör samt ev downpipe, oljerör etc
vevhusburken
EV uppgradera oljepumpen då 16v har hydrauliska tryckare som gärna vill ha olja
SAMT att 8 och 16V inte har samma tänd och bränslekurvor så det lär du lösa om du vill att motorn ska hålla.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

67 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#11
Motorn är nyrenoverad och bara startad.
Insug har jag också.
Grenrör måste jag ändå köpa till den jag har nu och bygga dp.
Och jag har MS.



Sök