4071
Sök

Vad för ljud med mitt slutsteg?

308 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Hej! :-D

Mitt första inlägg!
Min Första Bil!
Mitt första slutsteg!

Hoppas jag kommer att tas bra handom på den här sidan, även fast man är ny! roll

Till saken då!
Fick ett nytt slutsteg av min kompis som har köpt ny bil och behövde det inte längre (så gott som nytt).
Och jag är verkligen inte kunnig de där med hur många watt och så högtalarna man ska ha för att de ska "fungera" och låta bra!

Jag är 19 år och har fått min första bil, vill ha något riktigt dunderljud så man knappt kan höra sig själv tänka, utan brus när man maxar högtalarna.

Detta slutsteg har jag : http://www.shopping.com/Lightning-Audio … ANNEL/info

Är det ok? eller dags att köpa ett bättre redan nu? =/

Tänk på att de är min första bil, vill bara ha bra ljud så att grabbarna lyfter lite på ögonbrynen, inte vinna SM i ljudtävling eller något big_smile!

Tacksam för svar!

Regards TexaL

308 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Vet inte om jag direkt ställde frågan så tydligt :
Vad ska jag ha för högtalare till mitt slutsteg jag har nu! : D

några förslag? eller ungefär hur många watt, ohm ska dom ha?

308 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
StyX_ skrev:
Jag skulle nog bytt på en gång.

RMS Power at 4 Ohms: 50 W x 2
RMS Power at 2 Ohms: 75 W x 2

hur mycket hade du tänkt lägga ut så jag vet vad jag kan tipsa om?

Byta slutsteg menar du?
Är det inte bra eller hmm?

Jag har inte en aning, har ju dragit alla kablar o fått ett slutsteg nu.
Så tänkte väl bara lägga ner 1000~ på ett par högtalare så jag får ordentligt ljud.

Rekomenderar du:
till mitt slutsteg som jag har nu?

Tack som f*n för hjälpen :-D!

308 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Helt nya 5" Bilhögtalare 2 vägs (2x250W) med neon led l

Helt nya 5" 2 vägs högtalare 2x250 w med lysdioder(led) i neon inbyygt i högtalarna

• 2-vägs koaxial system
• Resilience vid 4 ohm 2 x 60 W (RMS) 2x 250W (max)

• Frekvensomfång 70-20.000Hz

• SPL 91dB/W/m

Tänkte mig dom där? o.O eller borde jag ha annat?

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
TexaL skrev:
StyX_ skrev:
Jag skulle nog bytt på en gång.

hur mycket hade du tänkt lägga ut så jag vet vad jag kan tipsa om?

Byta slutsteg menar du?
Är det inte bra eller hmm?

Jag har inte en aning, har ju dragit alla kablar o fått ett slutsteg nu.
Så tänkte väl bara lägga ner 1000~ på ett par högtalare så jag får ordentligt ljud.

Rekomenderar du:
till mitt slutsteg som jag har nu?

Tack som f*n för hjälpen :-D!

Stegets wrms:

alltså det är klent.

Kan tänka mig det där steget är till för dörrhögtalare etc.

vet inte va jag ska rekommendera för 1000 kr, tanke på man få intemkt i dagens läge för det.

han ska ju ha det till ett fram system roll

ska du montera nya högtalare i dörren eller vart ska du ha dom? 
jag skulle rekomendera 6,5" högtalare.

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:
StyX_ skrev:

Stegets wrms:

alltså det är klent.

vet inte va jag ska rekommendera för 1000 kr, tanke på man få intemkt i dagens läge för det.

han ska ju ha det till ett fram system roll

ska du montera nya högtalare i dörren eller vart ska du ha dom? 
jag skulle rekomendera 6,5" högtalare.

Det va ju det jag skrev, jag skrev det va för kletn för en bas och är lämpligt för dörrhögtalare eller liknande :S

vadå rekommendera 6,5" ? han kan väll lika gärna ta 5,25", han ska inte ens ha steget till dörrarna :S

okej, jag uppfattade det dom du trodde det skulle vara till en bas, ber om ursäkt för det.
han har inte skrivit vart dom ska vara, därför frågar jag?

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:
StyX_ skrev:

Det va ju det jag skrev, jag skrev det va för kletn för en bas och är lämpligt för dörrhögtalare eller liknande :S

vadå rekommendera 6,5" ? han kan väll lika gärna ta 5,25", han ska inte ens ha steget till dörrarna :S

okej, jag uppfattade det dom du trodde det skulle vara till en bas, ber om ursäkt för det.
han har inte skrivit vart dom ska vara, därför frågar jag?

Okey det är lugnt, ursäkta mig big_smile

Ha skrivit med han på msn och jag sa jag tyckte han skulle ha steget till hatthyllan smile ha även hjälp han lite angående hur man brygga, vad man räkna på inom ljud, att det är wmrs/ohm tongue och inte watt:P

okej, det låter bra, då har han fått sin hjälp:)

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:
StyX_ skrev:

Okey det är lugnt, ursäkta mig big_smile

Ha skrivit med han på msn och jag sa jag tyckte han skulle ha steget till hatthyllan smile ha även hjälp han lite angående hur man brygga, vad man räkna på inom ljud, att det är wmrs/ohm tongue och inte watt:P

okej, det låter bra, då har han fått sin hjälp:)

Jo en liten del iaf big_smile du kanske ha något att tillägga så han få lite mer hjälp? han är nybörjar, så han behöver lite hjälp smile

nee, jag vet inte vad ni pratade om så det blir nog bra! men jag själv skulle nog köra ett par 6,5" i hatthyllan, men det gör man som man vill.
dessa säger dom ska vara bra, och är även VÄLDIGT billiga!

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=168

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:
StyX_ skrev:

Jo en liten del iaf big_smile du kanske ha något att tillägga så han få lite mer hjälp? han är nybörjar, så han behöver lite hjälp smile

nee, jag vet inte vad ni pratade om så det blir nog bra! men jag själv skulle nog köra ett par 6,5" i hatthyllan, men det gör man som man vill.

nja huvudtaget bara smile

han ha ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106970 såna, så jag sa testa dom på steget först big_smile

okej, det visste jag inte heller om tongue
men jag förstår inte riktigt varför han inte driver fram högtalarna på steget, man vill ju ha bästa ljudbilden fram? (enligt mig iaf)

308 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:

nja huvudtaget bara smile

han ha ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106970 såna, så jag sa testa dom på steget först big_smile

men jag förstår inte riktigt varför han inte driver fram högtalarna på steget, man vill ju ha bästa ljudbilden fram? (enligt mig iaf)

Jo men som sagt jag är ganska okunnig, men StyX_ har hjälpt mig sjukt mycket och hjälper mig fortfarande! Hoppas på att jag får ljudet att funka ikväll big_smile!

3 187 Inlägg
25 november 2010
StyX_ skrev:
StyX_ skrev:
big-jepp skrev:

Ja det är sant, han få göra som han vill smile ha bara hjälpt han lite big_smile jo det är sant, man vill ha ljudet fram, men han få väll göra som han vill, tänkte om han skulle ha lite kraftigare högtalare i hatthyllan så kan han ju ta steget till dom och om han ha dörrhögtalare kanske räcker dra igenom cdn big_smile

ja han gör som han vill.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2010
Skippa högtalare i hatthyllan, eller om du nu absolut måste ha där, kör dom då direkt på stereon. Steget kopplar du istället till nya högtalare fram, går att få helt ok högtalare för 1000kr men du kommer inte få nåt ljud som får folk att tappa hakan med den budgeten. Men ser du till så att högtalarna sitter tätt och stumt så kommer du ändå få ett helt ok resultat. smile

Ang. högtalarna så satsa på riktiga grejer, inge skit med blinkande dioder å annat flashigt. Högtalare som jag vet fungerar bra och låter helt okej är GAS Alpha 62K (har inte hört just den modellen själv men föregångaren). Resterande 200kr lägger du på dämpmatta.
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök