Bluff eller inte?

luzze
26 november 2010 · 25 Inlägg

Hej, har ute en annons på blocket på en bil, och fick just detta mail.

Hello,

            Thanks for the quick response to my mail. I just really want to make it straight to you that am interested in buying this Car. So i will like you to calculate the total sum of the item to eur cause will be easyfor me to pay with eur,Concerning the pick up,you don't have to bother yourself,  What i will just do is to contact the Pick-up company (City Link
Courier Company) which I've been using for a while and they're very reliable and i will forward to them the pick-up location after you have received payment for the item As for the pick up and test ,my shipping agent will be accessing that and they will also be coming for the pick up.Please send me your address so that my pick up agent can figure it out and come for the pick up and other necessary things after the payment have been made,they will also be coming with all the information needed,my details and transferring the name of ownership to me will be done by the pick up agent so you don't have to worry about that and here is my address below:

Name    : John Kelvin
Address : 36 salisbury avenue barking
Zip Code: IG119XP,
City    : London
Country : United Kingdom

My payment for this Car will be through my PayPal account or Online Bank Transfer ,cos am presently off the east coast of Brisbane sailing..{am a marine engineer} and that is the only method of payment i could use here,So please do get back to me with the PayPal payment request from your PayPal account which will cover all the total cost of the item.Meanwhile i will contact my pick-up Company as regards the pick-up from your address.As i have arranged for the pick-up of the item at your address,so kindly include your full name and home address and get back to me with the full present condition for the Car and make sure you end the item immediately..

Thanks and God bless and i await your reply soon....

John.


Vad tror ni om det?

OphanWitehall
26 november 2010 · 1 335 Inlägg

Du säljer till denna person på egen risk! Ända möjliga vis jag skulle acceptera en sån affär är om personer hämtar bilen sj och betalar kontant!

Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
26 november 2010 · 482 Inlägg

Första tanken är ju bluff, vad är det för summor det handlar om??

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Marlboroman
26 november 2010 · 8 229 Inlägg

Skulle tippa på en bluff. Den följer det klassiska mönstret. Köper din bil utan prut, skickar nån att hämta den och skickar pengar via paypal eftersom jag är (fyll i påhittad anledning här) och inte kan hämta den själv...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
luzze
26 november 2010 · 25 Inlägg

Jo, va min tanke också att det är en bluff, ville bara få det bekräftat.

Faltdach Knodd
26 november 2010 · 50 Inlägg

Det tog mig 30 sekunder att Googla hans namn och adress...
Då ser man att adressen han använder förekommer i flera sådana här buffar, fast med olika namn och olika vinklingar på hans historier...

Sedan är väl inte engelskan i hans brev den mest perfekta, vare sig det är ren engelska från UK eller US..
Tror snarare att det är afrikansk engelska... Även att han avslutar brevet med att dra in ordet God bless, minkar inte riskerna att detta är en Nigeria bluff...typ;)

Här en intressant länk jag hittade... du kan ju använda Google translate om du inte förstår finska;)
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa … 3;t=117976

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG "Collectors Edition No.73" (2009)
dahlens SÄNK MER!
26 november 2010 · 389 Inlägg

har varit uppe någon liknande tråd, det är till 99% en bluff. pengarna han sätter över finns inte.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Andromeda Rumpmas
26 november 2010 · 3 860 Inlägg

Det ser man ju redan på språket att det är samma värdelösa konstiga Google Translate-engelska som används i alla sådana här bluffmail.
Du kommer att få en falsk överföring eller check som är på ett högre belopp än det du begär. Det är sedan meningen att du ska skeppa ut bilen ur landet med "överskottet". Du betalar frakt på några tusen till ett bluffbolag av dina egna pengar, och senare visar det sig att du inte fått några riktiga pengar alls.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jonas_C30
26 november 2010 · 108 Inlägg

Har fått likadana mail på en dator jag har på blocket.
Skickade bara tillbaka: jag vet att du är en bedragare hör inte av dig mer!

Inte ett ljud efter det.

Fega84
26 november 2010 · 158 Inlägg

Driv lite med honom ;-)

Torger Tok i sina bästa dar
26 november 2010 · 386 Inlägg

Bluff! var ute för samma sak när ja skulle sälja min båt i höstas, sen ber han dig skicka en money request eller va de heter sen får du ett bluff mail att pengarna finns där men de gör dom inte! skit i de jag lovar bara massa strul,

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
gamlingen
26 november 2010 · 5 198 Inlägg

Sök å ni skola finna massa trådar om denna bluff,, man behöver inte ens misstänka att det är bluff, de flesta som finns på denna sida vet nog vid detta laget att det är bluff,,liksom,, det är ju bara läsa,,,, man behöver inte va ingenjör för att lista ut det.

MasterMicke MADMIKE
26 november 2010 · 152 Inlägg

Jag har fått EXAKT SAMMA mail när jag hade min förra bil till salu.
Det roliga är att jag fick det 2 gånger med samma text men med olika mailadresser och olika underteckningar... 
Så du kan vara garanterad att detta är bara bull!

Senast redigerat av MasterMicke (26 november 2010)

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm
BMW 520D LCI TOURING "Dagispulkan GTR" (2009)
BMW 330D "DieselMonstret" (2006)
luzze
26 november 2010 · 25 Inlägg

ok, bilen är nu såld till en annan...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang