4080
Sök

Hjälp med slutsteg till framsystem, hatthylla samt baslåda.

687 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på passande slutsteg till denna setup:

Baslåda: Kicker CompVR 2x12"
Hatthylla: 2st (ett par) Dls R1073 7x10" koaxial
Framsystem: Dls Nobelium 5.2 kitsystem

Har kollat lite på DLS RA serien. Klarar Dls RA40 att driva front och hatthyllepaketet med sina 4x70 watt rms?
Båda är ju specade till 100 watt rms. Sedan får jag väl hitta något fint monoblock till baslådan.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Daniel

687 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
StyX_ skrev:
hejsan.

http://www.multisound.se/detail-item_id-16276 SKulle jag köpt till baslådan (Kicker CompVR 2x12"
), en kompis ha ett sådant steg och poppar på fint det steget.

Jag är inget vidare på koaxialer och kitsystem och vilka steg men du kanske få hjälp av någon som kan hjälpa dig, Själv satt jag och kika på detta steg som kanske skulle kunna driva Dls R1073 7x10" och Dls Nobelium 5.2 kitsystem

http://www.multisound.se/detail-item_id-317454

Men som sagt, jag vet inte om det steget räcker eller så, men jag skulle rekommendera steget ovanför, om ingen anning tycker annat förstås smile

Hej!
Tack för ditt svar. smile Det monosteget har jag faktiskt kikat på lite förut och det kan nog ge bra med kräm till de basarna. Det lämnar ungeför 1200 watt rms i 2 ohm vilket ger ungefär 400 watt tillgodo, så det är bra. smile Har ett Mutant MT800.1X just nu som jag dock inte riktigt är nöjd med och jag får det inte det att spela bra alls. sad Så jag har fått en lite dålig start med märket Mutant tyvärr. Dock ska jag provspela det idag med ett nytt batteri och se om det kan göra någon skillnad. Ska även kolla över jorden och inställningarna.

Till framsystemet har jag redan ordnat ett steg, ett DLS A4, vilket borde räcka fint sålänge. smile Jag har även funderat  på att skaffa ett DLS A6 steg till baslådan. Dock lämnar det "bara" på 870 watt rms vid 2 ohm vilket ger ungefär 70 watt tillgodo. Däremot är det antagligen riktigt bra watt med grym kontroll och välljud å andra sidan. Så jag är lite kluven där. Prisskillnaden är såpass liten så den har inte så stor inverkan på valet.

Så frågan är Mutant Ascension 1 eller DLS A6? Sen har vi även Kicker ZX 1000.1 som skall vara ett riktigt fint steg. Det lämnar härliga 1000 watt rms i 2 ohm (vilket säkert också är lite underspecat). Men det steget ligger nog lite över min budget just nu. Under 5000 kr hade varit bra.

Mvh
Daniel

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 november 2010
ett mono block till varje högtalare;)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
DLS A6, lätt. smile Eller Alpinesteget som StyX_ nämnde, ska tydligen också vara bra. Men hur räknade din kompis på det där GAS steget egentligen? Tvivlar på att dom ska vara så underspecade, isåfall så räknade han nog inte med effektiviteten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
Sant, specarna säger inte allt, och absolut inte effektspecarna! Men fortfarande så tvivlar jag starkt på att det där GAS steget som du hade skulle vara så underspecat, snarare din polare som räknat fel. Prislappen brukar vara bättre att kolla på än effetspecarna när man ska köpa steg, billiga steg som ger mycket effekt och låter bra finns inte, för komponenterna kostar!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 656 Inlägg
26 november 2010
Danne_485 skrev:
StyX_ skrev:
hejsan.

http://www.multisound.se/detail-item_id-16276 SKulle jag köpt till baslådan (Kicker CompVR 2x12"
), en kompis ha ett sådant steg och poppar på fint det steget.

Jag är inget vidare på koaxialer och kitsystem och vilka steg men du kanske få hjälp av någon som kan hjälpa dig, Själv satt jag och kika på detta steg som kanske skulle kunna driva Dls R1073 7x10" och Dls Nobelium 5.2 kitsystem

http://www.multisound.se/detail-item_id-317454

Men som sagt, jag vet inte om det steget räcker eller så, men jag skulle rekommendera steget ovanför, om ingen anning tycker annat förstås smile

Hej!
Tack för ditt svar. smile Det monosteget har jag faktiskt kikat på lite förut och det kan nog ge bra med kräm till de basarna. Det lämnar ungeför 1200 watt rms i 2 ohm vilket ger ungefär 400 watt tillgodo, så det är bra. smile Har ett Mutant MT800.1X just nu som jag dock inte riktigt är nöjd med och jag får det inte det att spela bra alls. sad Så jag har fått en lite dålig start med märket Mutant tyvärr. Dock ska jag provspela det idag med ett nytt batteri och se om det kan göra någon skillnad. Ska även kolla över jorden och inställningarna.

Till framsystemet har jag redan ordnat ett steg, ett DLS A4, vilket borde räcka fint sålänge. smile Jag har även funderat  på att skaffa ett DLS A6 steg till baslådan. Dock lämnar det "bara" på 870 watt rms vid 2 ohm vilket ger ungefär 70 watt tillgodo. Däremot är det antagligen riktigt bra watt med grym kontroll och välljud å andra sidan. Så jag är lite kluven där. Prisskillnaden är såpass liten så den har inte så stor inverkan på valet.

Så frågan är Mutant Ascension 1 eller DLS A6? Sen har vi även Kicker ZX 1000.1 som skall vara ett riktigt fint steg. Det lämnar härliga 1000 watt rms i 2 ohm (vilket säkert också är lite underspecat). Men det steget ligger nog lite över min budget just nu. Under 5000 kr hade varit bra.

Mvh
Daniel

dls a6 alla gånger i veckan

687 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Gött med lite nytt liv i tråden! Ni som rekommenderar DLS A6 får gärna skriva lite varför ni tycker som ni gör. smile Hur är det jämfört med kickersteget som är lite dyrare? Att DLS är bättre än Mutant är vi nog alla överens om. smile

Mvh Daniel

687 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
StyX_ skrev:
Danne_485 skrev:
Gött med lite nytt liv i tråden! Ni som rekommenderar DLS A6 får gärna skriva lite varför ni tycker som ni gör. smile Hur är det jämfört med kickersteget som är lite dyrare? Att DLS är bättre än Mutant är vi nog alla överens om. smile

Mvh Daniel

Jag skulle nog rekommendera m1000, alltså alpine, eller det där dls, jag vet inte hur bra det där dls steget är men det verka va bra som dom andra säger iaf tongue

Ja det är nog fina steg bägge 2. smile Frågan är vad som passar mig bäst och vad de ger för olika karaktär på ljudet. Nu är väl just det kanske inte så noga på ett monosteg men det är iaf viktigt med bra kontroll och så lite dist som möjligt. Det ska spela fint och snyggt med bra punch!

Mvh Daniel

Lite off topic: Funderar på att köpa en eller två 10" DLS Nobelium basar. Är det värt pengarna eller duger mina kicker 12or?

2 656 Inlägg
26 november 2010
Danne_485 skrev:

Mvh Daniel

mer musikaliskt riktigt varmochskön musik strömmar utifrån steget smile

687 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Danne_485 skrev:

Mvh Daniel

mer musikaliskt riktigt varmochskön musik strömmar utifrån steget smile

Låter vackert i min öron iaf. big_smile

Sök