3541
Sök

Ny turbo till Volvo 940 tic

1 062 Inlägg
20 november 2010
Nehe och var sitter den då?? min bil bröt vid 0.9 sen chippades sen va det problemet borta

mvh

Team Björkeryd

2 415 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
du behöver ingen guldbox.... Laddtrycksspärren sitter i bränsleboxen
så chippar man soppan så försvinner det

bästa dp = ingen dp alls wink ne men en 3" blir nog lagom

mvh

jag vill ha 3 tum dp. men har inte riktigt råd att köpa en färdig. så tycker det borde vara billigare att bygga en själv.. men frågan är hur jag skall göra med anslutningen till avgashuset? för det är väl inte större än vad orginal är?  det är väl samma? resten kan jag göra. men det är den delen jag skulle vilja ha tips på..
mvh

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
jag undrar också vart den sitter då? för jag har vid 1 bar. laddar jag över så lever den sitt egna liv eller hur man skall förklara

10 287 Inlägg
20 november 2010
Vet inte vad du menar med "spärrar". Börjar den mota eller slår den av så man sätter bitmärken i ratten.

Så här är det med det sprut du har:

- Sprutet heter LH2.4 och mäter inkommande luftmassa och inte laddtryck. Så någon laddtrycksspärr i ordets rätta bemärkelse kan inte finnas i boxen då den inte mäter laddtryck.
Däremot så finns en "momentbegränsning" i programvaran ("chippet") som sätter en gräns på max signal från luftmassemätaren runt 3000rpm. Detta är en historia för att rädda situationen om man skulle få skenladd. Men ovanför 3000rpm så finns inga skydd i orginal programvara. Där kan man i princip ladda tills blocket spricker.

Och:

- Börjar den mota så får den antagligen för lite soppa. Sätter man bitmärken i ratten så är det "momentbegränsningen".

Men nu är det så här att:

- Vissa chiptillverkare lämnar kvar denna "momentbegränsning" just för att det är ett skydd. Jag vet ej vilka. Så har man detta problem så är det inte säkert att det försvinner med ett chip. Dessutom så är det tveksamt om man med överladdning med turbo (utan att ta till VNT eller sekventiella turbolösningar) bygger en vettig motor som har så mycket vrid så pass långt ner. (därför att när man bygger för mera effekt med LH2.4 så sätter man dit större spridare och större LMM och flyttar därmed "momentbegränsningen" lika mycket som man har ökat arean på sin LMM)

/Göran

P.S Att jag kallar spärren för momentbegränsning beror på att det jag har fått höra är att man tog fram den primärt för att skydda automatlådan vid skenladd.

Tryck_o_pys skrev:
Sharky skrev:
Finns ingen laddtrycksspärr i bränsleboxen (i normal mening).

/Göran

vad är det som gör att den spärrar vid 1 bar då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 415 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Nu fick jag tag på en ny turbo. blev ingen 15/16T blev en T25 istället med lite mindre kompressorhus..
dock är jag inte helt nöjd med allt andå.. de ryckande efter man har släpp på gasen.

Sök