5570
Sök

Angående ljudbygge i saab 9-5 sedan

AULARENSET
1 december 2010
Trådstartare
hej

jag har köpt mig en saab 9-5 aero 01, sedan som jag tänkte bygga lite ljud i
det jag har idag är:

2 st stinger spv 70
2 st spl dynamics xtr d2 12"
2 st carpower syntex 1000d
1 st u dimension proX 500.24

det jag vill ha förslag på är:

kablar
huvudenhet, gärna en med dvd:)
framsystem samt baksystem
hur jag ska bygga baslådan för maximal ljudnivå, vill hellst spela rent och snyggt med.

edit:

har nu kollat på detta:

hu: CDA-105Ri + PXA-H100 (blekingebilradio)
lite för dyr, känns även lite "ful" ? vad finns där mer för nånting? gärna dvd som sagt, men ljudet går först.

front: Hertz HSK 163.4 3-vägs (blekingebilradio)
finns det nåt prisvärdare?

vad kan vara lämpligast i skuffen?
bygga basarna som ett v mot skidluckan i slutna lådor, eller ha en portad låda bakåt?
har jag basarna bakåt så är där ju utrymme på baksätet för att montera stegen med:)
mvh robin
Senast redigerat av ZvenZZon (1 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2010
Till att börja med, fixa länkarna. wink Sen så skippa 6x9orna om du ska ha baslåda, lägg pengarna på framsystemet istället och steg till det. Sen baslådan, om du bara ska spela högt och inte bryr dig om hur det låter, vänd lådan bakåt. Om du vill kunna spela högt men det ska ändå låta bra, vänd lådan framåt så den spelar genom skidluckan, går att göra portat eller slutet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

AULARENSET
1 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, fixa länkarna. wink Sen så skippa 6x9orna om du ska ha baslåda, lägg pengarna på framsystemet istället och steg till det. Sen baslådan, om du bara ska spela högt och inte bryr dig om hur det låter, vänd lådan bakåt. Om du vill kunna spela högt men det ska ändå låta bra, vänd lådan framåt så den spelar genom skidluckan, går att göra portat eller slutet.

så:P

kanske ha bra högtalare i bakdörrarna ist?smile

jag vill spela högt, men endån fint! det som gör att jag vill ha basarna bakåt är ju det att man kan ha stegen på baksätet.
men det viktigaste är att spela så högt som möjligt:)
mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2010
Nä skippa högtalare bak om du inte absolut måste pga kompisar som åker där ofta eller nåt sånt, men isåfal, nöj dig med ett par billiga koaxialer där. Lägg istället pengarna på slutsteg och dämpmatta till framdörrarna. Om du har basarna framåt så kan du ju ha stegen på lådans baksida. wink Låter inge kul i en sedan med basarna bakåt, blir mest bara bröl och skrammel från bakluckan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

AULARENSET
1 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nä skippa högtalare bak om du inte absolut måste pga kompisar som åker där ofta eller nåt sånt, men isåfal, nöj dig med ett par billiga koaxialer där. Lägg istället pengarna på slutsteg och dämpmatta till framdörrarna. Om du har basarna framåt så kan du ju ha stegen på lådans baksida. wink Låter inge kul i en sedan med basarna bakåt, blir mest bara bröl och skrammel från bakluckan.

då blir det nåt dls där:)

men jag ahr ju ett proX 500.24, duger inte det?tongue
men vad tror du om hertz 3 vägs?

dämpmatta och så har jag gott om wink, allt ska dämpas, hur tar man lättast ur innertaket i saab 9-5?

tänkte sälja basarna och carpowerstegen till fördel för ett stort monoblock och roligare basar:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2010
Missade nog att du hade steg, det lär funka finfint. smile 3-vägs framsystem låter bra, då får du upp mellanregistret från golvet och får en allmänt mycket trevligare ljudbild. Har tyvärr inte den blekaste om hur man tar ur innertaket i en 9-5a, men med lite tur så är det som i min 9-3a där man tar lös handtagen (dom i taket) och mittkonsollen i taket fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök