6266
Sök

Vad betyder Volvos nya motor D3 ?

560 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag undrar helt enkelt vad D3 står för? Att det är en diesel förstår jag ju givetvis... men 3an?

Det är ju i princip samma 5-cylindriga motor som D5, fast enbart mindre och snålare... rätta mig om jag har fel. Men vad står 3an för i motorbeteckningen D(3)?

Tack på förhand!
Senast redigerat av Wilsgaard (4 december 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 december 2010
det säger hur hk det är i motorn

http://www.automotorsport.se/bigpix/2010/Volvo_siffror_big.jpg
Senast redigerat av turboforssen (4 december 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

X40 Nordic
784 Inlägg
4 december 2010
D3 är en femcylindrig 2L motor. Volvo bytte beteckningarn för att de trode att vanlig svensson skulle ha lättare att förstå vad beteckningen innebar. Alltså att D3 är en större motor än D2 och att en T3 är en större bensin än en T2. Detta funkar säkert hos en vanlig svensson men för oss lite intresserade av bilar så kanske en 1.6d eller 2.0 d sa mer.

560 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
m_a_c skrev:
D3 är en femcylindrig 2L motor. Volvo bytte beteckningarn för att de trode att vanlig svensson skulle ha lättare att förstå vad beteckningen innebar. Alltså att D3 är en större motor än D2 och att en T3 är en större bensin än en T2. Detta funkar säkert hos en vanlig svensson men för oss lite intresserade av bilar så kanske en 1.6d eller 2.0 d sa mer.

Tack, jo de förstår jag men 3an har inget syfte med andra ord, förutom att man förstår att 3 är större än 2 och mindre än 4 smile Enbart för att utge vilken motor som är störst/minst... men jag menar 3an står inte för något konkret?

Mvh

206 Inlägg
4 december 2010
Wilsgaard skrev:
m_a_c skrev:

Tack, jo de förstår jag men 3an har inget syfte med andra ord, förutom att man förstår att 3 är större än 2 och mindre än 4 smile Enbart för att utge vilken motor som är störst/minst... men jag menar 3an står inte för något konkret?

Mvh

Var inne på Volvo själv för jag var nyfiken på detta, och 3an står enkelt för att den drar mindre bränsle, än D5 och att siffran ska säga det för talet är mindre, enkelt men en motor intresserad skulle ju nästan tro att dom mena en Diesel 3 cylinders motor som D5 står för smile

Rub Dub a Dubstep

560 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Dark-Red skrev:
Wilsgaard skrev:
m_a_c skrev:

Mvh

Var inne på Volvo själv för jag var nyfiken på detta, och 3an står enkelt för att den drar mindre bränsle, än D5 och att siffran ska säga det för talet är mindre, enkelt men en motor intresserad skulle ju nästan tro att dom mena en Diesel 3 cylinders motor som D5 står för smile

Tackar för svar smile Jag håller med, att 3an skulle stå för att den drar mindre bränsle är ju bara skumt... själv trodde jag den symboliserade något exakt konkret

Sök