Händer ingenting när jag lägger i en växel. volvo v70 års 98

bmwp0wer
3 oktober 2010 · 48 Inlägg

skulle åka till bes i lördags tidigt på morgonen. börja med att batteriet hade laddat ur så starta den med startkablar efter jag drog ut den ur garaget. jag lät bilen stå på tomgång ca 20-30 min innan vi skulle dra iväg. jag la i backen för att backa ut från uppfarten och de hände ingenting. testa 1:an, hände ingenting då hellar. putte fram bilen en bit för att kolla så inte jag hade hamnat i något konstigt läge men det hjälpte inte. jag kolla under bilen och då va de en liten pöl under bilen. jag hissade upp bilen och fick se att det läckt ut olja där drivaxlarna går in i växellådan. fattar inget just nu.
kopplingen känns som den ska. växelspaken känns som den ska. men bilen rör sig inte 1mm.
saken är ju den att jag körde in den i garaget. då fungerade allt som de ska.

någon som vet vad det kan vara för fel?????

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
bmwp0wer
3 oktober 2010 · 48 Inlägg

mmm.. de är jag helt säker på.. men som tex. om de nu är slavcylindern så verkar de som man måste plocka ner hela växellådan. inte för att jag tror att de är de som är felet men ändå..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
Frosted
3 oktober 2010 · 1 878 Inlägg

Jag vill gärna ha lite mer info om bilen. är det en AWD?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
bmwp0wer
3 oktober 2010 · 48 Inlägg

det är en volvo v70 2.0L sugmotor med 129 hk. framhjulsdriven. helt orginal. sitter även helt nya drivaxlar på den som förra ägaren har monterat.

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
norpan1
4 oktober 2010 · 1 043 Inlägg

Kolla så att drivaxlarna sitter riktigt i växellådan, kan vara en som hoppat ur eftersom den även läcker olja.
Om du hissar upp bilen och kör den då, snurrar något hjul då?

bmwp0wer
4 oktober 2010 · 48 Inlägg

kan ju vara så.. jag har inte kollat när den är upphissad.. ska kolla detta... men borde inte den andra driva fast den ena har hoppat ur???

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
Xuri One Man Clan
4 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

nej tyvärr, diffen måste ha motstånd på båda hjulen för att kunna driva de ena.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
bmwp0wer
5 oktober 2010 · 48 Inlägg

okey.. va ute nyss och kolla på lådan i från vänstra hjulhus. det ser nästan ut som drivaxeln har hoppat ur lådan... fösökte snurra på bromsskivan med lyckades inte rubba den. verkar som allt sitter i spänn.. ska riva allt och återmontera så får vi se vad som händer..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
Xuri One Man Clan
5 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

bmwp0wer skrev:
okey.. va ute nyss och kolla på lådan i från vänstra hjulhus. det ser nästan ut som drivaxeln har hoppat ur lådan... fösökte snurra på bromsskivan med lyckades inte rubba den. verkar som allt sitter i spänn.. ska riva allt och återmontera så får vi se vad som händer..

dra ut drivaxeln och kolla så låsringen längst ut på drivaxeln (mot lådan till alltså) sitter kvar och du ska skruva samtidigt som du trycker in drivaxeln i växelådan sen vid montering!
kan behöva lite våld men de går utan problem.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
bmwp0wer
5 oktober 2010 · 48 Inlägg

tack för den infon.. ska kolla på de imorgon ev.. hoppas nu att det är detta felet och att allt är helt..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
albertsson1
3 december 2010 · 1 Inlägg

Tänkte höra hur det gick, har precis samma problem på min volvo v40 -98 2.0 (140hk)

/Marcus

andreas1
4 december 2010 · 1 020 Inlägg

är väl dom inre drivaxlarna som sitter med kulor i snea spår dom måste sitta i exakt rätt läge annars hoppar dom ut igen kolla noga så ser man skillnaden i spåren har själv bytt drivar o satt dom fel resultatet blir gör om gör rätt annars är det bara kopplingen som kan vara slut slaven gör bara att man ej kan frikoppla

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
bmwp0wer
4 december 2010 · 48 Inlägg

på v70 finns inga kulor.. bara en rak stav med splines på hela vägen. sitter en lås bricka som kan bli sliten. men jag tryckte bara tillbaka den och köpte nytt stag till krängningshammaren så fungera det perfekt...smile

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
andreas1
4 december 2010 · 1 020 Inlägg

kan vara jag som blandar ihop v70 o s40 kommer ihåg att det var så på höger sida möjligt det var till mellanaxeln

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang