4781
Sök

Ang byta av topplockspackning volvo b230f

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#1
misstänker att  topplockspackningen är på väg att gå på min 740 1990a då det är vatten på oljestickan och på olje locket, då ekonomin suger så här innan jul så har jag ej råd med en topprenovering går det att ta av toppen utan att den slår sig så.

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 december 2010
#2
Har den inte kokat så bör den inte ha slagit sig. Men lossar toppbultarna lite åt gången, så du inte får för dåligt tryck över en bara. Och låter du ta det tid är det ju rätt lätt! smile


8 267 Inlägg
5 december 2010
#3
Det är inte så att du kör många korta sträckor? I så fall ska du ta och åka en sväng på en 5-10 mil och köra lite hårdare så ska du se att geggan på stickan och locket försvinner. Det är kallslam som bildas nu när det är kallt om man ofta åker korta sträckor.


3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#4
Har bara haft bilen i 2 veckor, har bara kört bilen 3 gånger och dom gånger va bara korta sträckor.  ska byta olja i den här snart samt göra rent vevhusventen. kanske är en ide att göra ett komptäst på den.

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#5
_DamnIt skrev:
Har den inte kokat så bör den inte ha slagit sig. Men lossar toppbultarna lite åt gången, så du inte får för dåligt tryck över en bara. Och låter du ta det tid är det ju rätt lätt! smile

den har inte kokat en. det är små små vatten droppar på olje sticka sen rinner olja lite för lätt.

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Det är inte så att du kör många korta sträckor? I så fall ska du ta och åka en sväng på en 5-10 mil och köra lite hårdare så ska du se att geggan på stickan och locket försvinner. Det är kallslam som bildas nu när det är kallt om man ofta åker korta sträckor.

det är ingen gegga på stickan utan vattendroppar.

8 267 Inlägg
5 december 2010
#7
pukan2 skrev:
Marlboroman skrev:
Det är inte så att du kör många korta sträckor? I så fall ska du ta och åka en sväng på en 5-10 mil och köra lite hårdare så ska du se att geggan på stickan och locket försvinner. Det är kallslam som bildas nu när det är kallt om man ofta åker korta sträckor.

det är ingen gegga på stickan utan vattendroppar.

Det är kondens som kan bildas i tråget. Och när det blir tillräckligt mycket så blir det en vit-brun sörja av det.


3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#8
_DamnIt skrev:
Har den inte kokat så bör den inte ha slagit sig. Men lossar toppbultarna lite åt gången, så du inte får för dåligt tryck över en bara. Och låter du ta det tid är det ju rätt lätt! smile

hur byter man topppackningen då i vilken ordning ska bultarna tas av, och hur ställer jag in kamremen.

Bilskadereparatör
14 Inlägg
5 december 2010
#9
åk till biltema och köp en haynes gör det själv bok!


Sök