2234
Sök

Dra nya kablar för belysning

537 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Tjooo! Hade i sommras en del problem med belysningen på min Porsche 924 från 1985. Kablar som börjar bli slitna och allt det där. Lampor som inte fick ström hit och dit. Så nu tänkte jag dra om kablar, göra nya säkringsdosor och relän. Vill dock ha lite hjälp från er.

Frågorna får komma vart efter. Vi börjar med; Vad behöver reläer? Blinkerserna behöver blinkersrelä kan jag ju förstå. Behöver så enkla saker som parkeringsljus reläer? Kan man köra flera saker på samma relä men olika säkringar? Te.x om jag ska ha parkeringsljus fram på en säkring och bakljus + reggbelysning på ens äkring, kan jag köra dem på samma relä?

21 761 Inlägg
4 december 2010
Vitsen med relä är mest att avlasta strömbrytare+tändlås från högre strömmar men även att minska spänningssfall, det innebär att relät bör vara "sista skarven" innan den aktuella strömförbrukaren. Matningskabeln till strömförbrukaren ska alltså helst gå direkt från relät, inte via en massa olika skarvar och förgreningar.

Det fungerar att göra som du beskriver, dvs låta ett relä mata två olika saker som dessutom har varsin säkring, men då gäller det dels att den totala strömförbrukningen inte blir för hög och dels att de två olika strömförbrukarna inte tillhör olika "spänningskretsar" från tändlåset. Kopplar man ihop olika spänningskretsar så kan det hända konstiga fel, tex att motorn inte går att slå av eller så.

Du bör i så fall kolla upp elschemat till din bil för att se hur saker är uppdelade.

Saker som behöver relä kan vara matningen av halv/helljusrelät, bakrutevärmare, kupefläkt, stolvärmare. Finns väl andra saker också, men dessa saker drar en del ström och avlastar tändlåset iaf. smile

537 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vitsen med relä är mest att avlasta strömbrytare+tändlås från högre strömmar men även att minska spänningssfall, det innebär att relät bör vara "sista skarven" innan den aktuella strömförbrukaren. Matningskabeln till strömförbrukaren ska alltså helst gå direkt från relät, inte via en massa olika skarvar och förgreningar.

Det fungerar att göra som du beskriver, dvs låta ett relä mata två olika saker som dessutom har varsin säkring, men då gäller det dels att den totala strömförbrukningen inte blir för hög och dels att de två olika strömförbrukarna inte tillhör olika "spänningskretsar" från tändlåset. Kopplar man ihop olika spänningskretsar så kan det hända konstiga fel, tex att motorn inte går att slå av eller så.

Du bör i så fall kolla upp elschemat till din bil för att se hur saker är uppdelade.

Saker som behöver relä kan vara matningen av halv/helljusrelät, bakrutevärmare, kupefläkt, stolvärmare. Finns väl andra saker också, men dessa saker drar en del ström och avlastar tändlåset iaf. smile

Tips på några relähållare / säkringsboxar? Vill helst ha en som sitter i bilar och inget efter tjafs från biltema.

21 761 Inlägg
4 december 2010
Har tyvärr inget tips, andra får nog ge råd. )

1 302 Inlägg
6 december 2010
RPM2006 skrev:
Drönirettab skrev:

Tips på några relähållare / säkringsboxar? Vill helst ha en som sitter i bilar och inget efter tjafs från biltema.

åk ner till din återförsäljare för porche så får du ju orginal delar om du vill ha det, annars så kan du ju använda ordinarie hållare då det är sällan hållaren det är fel på.

10 287 Inlägg
6 december 2010
När jag bygger om elsystem i bilar (har byggt om ett antal under årens lopp åt folk runtom i Stockholmstrakten) så brukar jag bl a handla från demon-tweeks:

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor … nents/1272

Kabel, krympslang och annat förläggningsmateriel brukar jag köpa från ELFA. Jag kan ge dig tips på vad som är vettigt och inte.

/Göran

RPM2006 skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök