2651
Sök

Installerade Megasquirt i min C200t, Dumt?

Inte som alla andra.
63 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Har sedan nästan ett år tillbaka åkt med Megasquirt (MS1v3 029y4) i mercan.

Har inte fått så många reaktioner då folk jag pratar om det med inte ens fattar vad jag säger. Men en del reaktioner från andra får mig att börja fundera... Var jag dum?

Anledningen till detta "udda ingrepp" var att styrboxen havererade, gick bara på 2 cylindrar osv. En ny kostade 27 000 och runt 5000 beg utan garanti. Så jag såg MS som en enkel och samtidigt rolig och lärorik väg. Sagt som gjort så vart det så. Bilen är besiktad och går bra för det mesta, alltid är det något som ska finjusteras. Jag kör inte med bredbandslambda (lite krångel var det att besikta med co värderna) då min budget är/var snål. Har mappat allt på vanlig väg och efter förmåga.

Var detta ingrepp dumt gjort? Anser ni att jag "förstört" min bil? har jag höjt eller sänkt värdet på den?

Ni får gärna ställa frågot om min installation. jag svarar mer än gärna!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

1 498 Inlägg
5 december 2010
Saken är ju att du gjort bilen olaglig så att sälja den till en vanlig Svensson är kanske inte så klokt utan att berätta något. Och den är ju ingen direkt ungdoms kärra så jag tror på prissänkning!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2010
Förstört bilen = nej. (om den nu startar och går (Helt utan strul) och om det är en riktigt vettig mapp så att den går billigare än orginal + mer efekt.

Dock har utbudet av köpare sjunkt 80%

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Inte som alla andra.
63 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Förstört bilen = nej. (om den nu startar och går (Helt utan strul) och om det är en riktigt vettig mapp så att den går billigare än orginal + mer efekt.

Bilen startar och går som en klocka. Lite svårt då det är 15- utan motorvärmare men det funkar... har startat den i 24- helt utan förvärme och okörd på 14h.  Mappen anser jag är vettig. Bättre drag än original och mindre förbrukning!

ja marknaden för bilen är ju minimal. den som köper denna bil vet vad han/hon är ute efter! Kanske enklare att sälja om man hänger på ett rieger kitt för 12 000 ?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

3 585 Inlägg
5 december 2010
Steel88 skrev:
ToTTeN skrev:

Bilen startar och går som en klocka. Lite svårt då det är 15- utan motorvärmare men det funkar... har startat den i 24- helt utan förvärme och okörd på 14h.  Mappen anser jag är vettig. Bättre drag än original och mindre förbrukning!

ja marknaden för bilen är ju minimal. den som köper denna bil vet vad han/hon är ute efter! Kanske enklare att sälja om man hänger på ett rieger kitt för 12 000 ?

Då är det nog lättare och sälja den om du köper en styrbox för 5.000kr och sänker priset resten.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

354 Inlägg
5 december 2010
ascona-tic skrev:
Saken är ju att du gjort bilen olaglig så att sälja den till en vanlig Svensson är kanske inte så klokt utan att berätta något. Och den är ju ingen direkt ungdoms kärra så jag tror på prissänkning!

Saken är ju att du gjort bilen olaglig

olaglit i sverige att byta styrsystem?

i finland är det helt okej, så länge avgasvärdena stämmer villsäga..

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

1 498 Inlägg
5 december 2010
maattias skrev:
ascona-tic skrev:

MVH. Mattias

Det är förbjudet att ändra en avgassertifierad motor i Sverige.

354 Inlägg
5 december 2010
ascona-tic skrev:
maattias skrev:
ascona-tic skrev:

MVH. Mattias

de va som faasiken!

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Inte som alla andra.
63 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
maattias skrev:
ascona-tic skrev:
maattias skrev:

MVH. Mattias

de va som faasiken!

MVH. Mattias

Tillläggas bör att det är from visst årtal dock.

Kanske lika bra att behålla bilen och skaffa en ny till familjen istället. Jag menar det är några timmar bakom bilen och lägger jag ner lika mycket till kanske det är nått att skryta med ? eller har jag fel?

7 281 Inlägg
5 december 2010
Jag tycker att det var en rolig idé!
Jag menar du måste ju ha lärt dig en heeel del om mappning under tiden du har haft MS i bilen.

Kanske ingen höjdare att sälja men det går ju alltid att montera tillbaka en orginalbox.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 december 2010
maattias skrev:
ascona-tic skrev:
maattias skrev:

MVH. Mattias

de va som faasiken!

MVH. Mattias

Du vet, sosseregler och inramade kostymnissar som sitter och bestämmer så vad ska man vänta sig?

Det är ju ingen fråga om vad man vill ha, utan hur det ska vara wink

urs Offtopic...

1 498 Inlägg
6 december 2010
Steel88 skrev:
maattias skrev:
ascona-tic skrev:

de va som faasiken!

MVH. Mattias

Tillläggas bör att det är from visst årtal dock.

Ja det är inte alla som det är olagligt att ändra tex bilar från <1975 och äldre.

Inte som alla andra.
63 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Jag menar du måste ju ha lärt dig en heeel del om mappning under tiden du har haft MS i bilen.

Kanske ingen höjdare att sälja men det går ju alltid att montera tillbaka en orginalbox.

Från att aldrig ha sett en fuel table eller överhuvud taget sett bilen parametar i datorn till att kunna megatune utan och innan... jo jag har nog lärt mig en hel del.

tror inte jag kommer montera original box på denna bil.. tror den kommer köras på ms tills skroten kallar...

Blir nog till att behålla bilen och göra det bästa av den. Jag menar hänger jag på en turbo och lite extra plast så köper väll vem som helst den wink

Får väll se hur det artar sig framöver. bilen fungerar och den går att åka i. Kanske ligger man på g.orgs startsida en vacker dag. vem vet, jag menar hur många seriöst modifierade c200t ser man i sverige? och om jag hänger på ett rieger paket ( har sett ett snyggt för runt 11k ) så ser det ju dessutom snyggt ut.

vi får som sagt se hur detta blir.

187 Inlägg
6 december 2010
En kollega kör en C 220 CDi som boxen havererade på,och jag tipsade om just detta ingrepp men
han bytte box ist.Kul att vet att det funkade iaf big_smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 212 Inlägg
6 december 2010
Steel88 skrev:
Brains skrev:

Från att aldrig ha sett en fuel table eller överhuvud taget sett bilen parametar i datorn till att kunna megatune utan och innan... jo jag har nog lärt mig en hel del.

tror inte jag kommer montera original box på denna bil.. tror den kommer köras på ms tills skroten kallar...

Blir nog till att behålla bilen och göra det bästa av den. Jag menar hänger jag på en turbo och lite extra plast så köper väll vem som helst den wink

Får väll se hur det artar sig framöver. bilen fungerar och den går att åka i. Kanske ligger man på g.orgs startsida en vacker dag. vem vet, jag menar hur många seriöst modifierade c200t ser man i sverige? och om jag hänger på ett rieger paket ( har sett ett snyggt för runt 11k ) så ser det ju dessutom snyggt ut.

tycker om sådana här tankar!!! vore kul att se denna på startsidan...
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Inte som alla andra.
63 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
kenth66 skrev:
Steel88 skrev:
Brains skrev:

tycker om sådana här tankar!!! vore kul att se denna på startsidan...
mvh kenth66

tack wink

Sök