2143
Sök

Generatorproblem Volvo 745

7 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Tja

Köpte en Volvo 745 GLE -88 nyligen och fick då informationen att generatorn inte hade laddat som den skulle och han hade bytt kol i generatorn och laddat upp batteriet i väggen, nu skulle det vara ok.

Efter att jag kört den några mil så laddade batteriet ur i alla fall, jag bytte generator och testade men det ville sig inte, bytte igen och samma problem uppstod igen.

Jag fick hjälp att felsöka systemet och fick till svar att jag skulle byta kolen i generatorn, sagt och gjort. Efter att ha gjort det så fick jag ut 13,8 V på batteriet när motorn snurrade, glad som en dag trodde jag att problemet var löst men icke... Samma problem två dagar senare igen.

Har även noterat att laddningslampan lyser en sekund när man stänger av bilen.

Vad kan vara fel?

Tack på förhand

21 761 Inlägg
3 december 2010
Lyser laddningslampan en sekund efter att motorn har slutat snurra helt eller är det medan motorn fortfarande snurrar då du har stängt av bilen?

Lampan brukar väl fortsätta att lysa tills motorn har stannat helt när man vrider av nyckeln, så gör min bil iaf. Bilen har ett antal år på nacken, det skadar inte att kika på alla kablar som har med både batteri och generator att göra.

Kabeln från laddningslampan sitter utefter motorn, vilket gör att den utsätts för mycket värme och smuts. Visserligen borde kabeln sitta inuti en skyddsslang men kabelhöljet torkar ändå ut och kan ramla isär, sånt kan leda till problem.

Tänds laddningslampan varje gång du vrider nyckeln i tändläge?

Batteriet kan ju också vara dåligt, då spelar det ingen roll om generatorn fungerar som den ska. smile

7 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Batteriet är bytt och fullt fungerande.

Ska kolla kabeln från laddningslampan men det känns konstigt att det skulle fungera en kort stund direkt efter kolbytet om det var felet.
Finns det inga fler relän eller liknande som kan vara trasiga?

Ska undersöka laddningslampanlampan lite extra nästa gång

21 761 Inlägg
4 december 2010
Det enda relä som har med laddningen att göra på en sån bil är generatorns inbyggda laddrelä, så vitt jag vet åtminstone. smile

871 Inlägg
4 december 2010
kolla så alla kablar sitter fast bak på instrumenthuset. Sedan kan det vara ladd relä't. dålig jord.

7 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Laddningsrelät sitter ihop med kolen, Right? Köpte nytt från mekonomen och det fungerade när jag satte dit det.

Ska kolla instrumenthuset smile

Hur felsöker man lättast jorden?

Forummoderator
18 314 Inlägg
4 december 2010
Ohmmät från generatorchassi till kaross. Ska vara nära "1" så klart. Vet inte hur man skriver ohm-tecken i forumet???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Jag har exakt en ohm där...

7 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
För eventuella läsare med liknande problem så vill jag meddela att det var generatorremmarna som inte var tillräckligt spända.

Min teori angående att det funkade precis efter att jag bytte laddningsregulatorn var att bilen stod i varmgarage och när remmarna var varma så var de mjukare och greppade men när de blev minusgrader så blev de hårdare och slirade något.

14 Volt har aldrig gjort mig lyckligare smile

Sök