6280
Sök

Byta motor till t5 i en 850 GLe

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Hej, jag har tänkt att sätta i en t5a i min volvo 850 Gle från 93. Har sätt en hel drös med bilar som har det så har tänkt att det inte ska vara några problem.
   Hade tänkt att byta motor, bromsar och det som behövs och sedan registeringsbesikta den. Men har suttit och läst en del på internet då folk säger att det är nästan en omöjlighet att göra så.

Så tänkte fråga nu innan allt inhandlas.  Går det att registreringsbesikta en 850 - 93a med T5a?

MVH

Ps. har letat runt på forumet men inte hittat något som svarar på min fråga. smile

8 297 Inlägg
7 december 2010
Det finns en jättefin tråd klistrad om att besikta med annan motor. Men antar att din är inreggad efter 1/1 1993 och då är det tvänit i stort sett. Enda chansen är att bygga om bilen så mycket att den blir ett ombyggt fordon, vilket är mycket jobb och inte eknomikt försvarbart egentligen.

EDIT: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Senast redigerat av Marlboroman (7 december 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2010
Fråga Leif Hermansson.

-92 går iaf att regga, han har gjort det på en 850 -92a.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 297 Inlägg
7 december 2010
TurbOla skrev:

Ja, men 92 är ju sista årsmodellen som det är enkelt att regga om. 93 och framåt är ohyggligt mycket krångligare.

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2010
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

Ja, men 92 är ju sista årsmodellen som det är enkelt att regga om. 93 och framåt är ohyggligt mycket krångligare.

Som det står i länken du angav ovan, så är brytpunkten mellan -92 och -93.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

Okejokej, ja det är den informationen jag har fått tidigare också, men tycker det är så underligt med alla som finns t.ex på blocket, 850 - 95or med t5a i.
    Har kollat på länken. En hel del brödtext.  Kan du lite mer kortfattat beskriva vad det är som behöver göras? smile

777 Inlägg
7 december 2010
Vadför lägga i en t5a i en GLE??? köp en 850 med t5 från bärjan istället.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Volvox40 skrev:
Vadför lägga i en t5a i en GLE??? köp en 850 med t5 från bärjan istället.

För att jag vill? Du tror inte att det skulle vara så att jag skulle ha köpt en 850 med t5a om det nu var så att jag ville ha den klar direkt när jag köpte den?  Onödig fråga och inlägg enligt mig smile

8 297 Inlägg
7 december 2010
Sandegren skrev:
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:

Okejokej, ja det är den informationen jag har fått tidigare också, men tycker det är så underligt med alla som finns t.ex på blocket, 850 - 95or med t5a i.
    Har kollat på länken. En hel del brödtext.  Kan du lite mer kortfattat beskriva vad det är som behöver göras? smile

Nu beror det ju lite på exakt dag din bil är inregistrerad. Men är den inregistrerad 1/1 -93 eller senare så är det kört i stort sett. Att bara byta motor med tillbehör och tänka sig att regga som man kan göra med en 92 är inte möjligt som reglerna ser ut just nu. Du har egentligen 2 möjligheter: byta motor och inte regga in det. Olagligt och kan om du har otur ge väldigt tråkiga konsekvenser. Eller så bygger du om bilen som mycket att den blir att betrakta som ett ombyggt fordon. Jobbigt och eknomiskt oförsvarbart kontra att köpa en färdig turbo.

777 Inlägg
7 december 2010
Onödigt o onödiga pengar enligt mig. sen att man gör det för att det är kul fattar jag inte.
Köp en klar med t5a o trimma upp den lite o styla den. får man ju sin egen nish på den.
men visst det e ditt projekt så lycka till. jag förstår bara inte meningen med o lägga massa jobb o pengar på o göra nått som redan finns. men jag säger det igen. lycka till.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Volvox40 skrev:
Onödigt o onödiga pengar enligt mig. sen att man gör det för att det är kul fattar jag inte.
Köp en klar med t5a o trimma upp den lite o styla den. får man ju sin egen nish på den.
men visst det e ditt projekt så lycka till. jag förstår bara inte meningen med o lägga massa jobb o pengar på o göra nått som redan finns. men jag säger det igen. lycka till.

Den största anledningen är ju för att jag tycker bilen är så fin, och har ingen lust att byta den smile sen att sätta i en T5a är ju för att höja värdet på den samt att ja, en T5a är ju alltid en T5a :p

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Sandegren skrev:
Marlboroman skrev:

Nu beror det ju lite på exakt dag din bil är inregistrerad. Men är den inregistrerad 1/1 -93 eller senare så är det kört i stort sett. Att bara byta motor med tillbehör och tänka sig att regga som man kan göra med en 92 är inte möjligt som reglerna ser ut just nu. Du har egentligen 2 möjligheter: byta motor och inte regga in det. Olagligt och kan om du har otur ge väldigt tråkiga konsekvenser. Eller så bygger du om bilen som mycket att den blir att betrakta som ett ombyggt fordon. Jobbigt och eknomiskt oförsvarbart kontra att köpa en färdig turbo.

okejokej tack för informationen! Ja som sagt det är ju en 93a. ja min tanke har ju vart att besikta som ombyggt fordon. Jag har redan motor, katt, hjulupphägningar och bromsar osv. Har nämligen en krockad 855 t5a står. Men du menar alltså att det är mycket mer som behöver göras än så för att få den besiktad och körbar?

8 297 Inlägg
7 december 2010
Sandegren skrev:
Ja som sagt det är ju en 93a. ja min tanke har ju vart att besikta som ombyggt fordon. Jag har redan motor, katt, hjulupphägningar och bromsar osv. Har nämligen en krockad 855 t5a står. Men du menar alltså att det är mycket mer som behöver göras än så för att få den besiktad och körbar?

Är det en 93:a du har så ska du kolla upp datum när den togs in i registret. Är den inreggad i slutet på 92 så behöver ju bara flytta över motor, låda och styrsystem. Men är den inreggad 93 så lär du ju byta ut mer än så och framförallt till saker som inte sitter på en 850 för att den ska kunna räknas som ombyggt fordon.

309 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Sandegren skrev:
Ja som sagt det är ju en 93a. ja min tanke har ju vart att besikta som ombyggt fordon. Jag har redan motor, katt, hjulupphägningar och bromsar osv. Har nämligen en krockad 855 t5a står. Men du menar alltså att det är mycket mer som behöver göras än så för att få den besiktad och körbar?

Är det en 93:a du har så ska du kolla upp datum när den togs in i registret. Är den inreggad i slutet på 92 så behöver ju bara flytta över motor, låda och styrsystem. Men är den inreggad 93 så lär du ju byta ut mer än så och framförallt till saker som inte sitter på en 850 för att den ska kunna räknas som ombyggt fordon.

Okejokej tack för hjälpen!

Sök