Import av supra från UK, frågor?

wallingstam
6 december 2010 · 474 Inlägg

Tjenare!
Vet att jag redan frågat en del om detta, men mera info skadar inte.

Och eftersom att många lagar ändras ofta om importer osv så vill jag vara så säker som det bara går på att det är "färsk" info jag läser smile

Ja, ta hem en supra är då tanken...

Har olika scenarion att att tänka igenom. Som just nu så har jag hittat en BPU:ad supra i UK som jag tycker verkar intressant, jobbigt att få en sån reggad i sverige? Antar att ICn måste bort, vrida ner ladd, ta bort eftermarknadsdumpen osv så den blir så original som möjligt eller duger det med att bara vrida ner ladd så den hamnar runt originaleffekt?


Andra scenariot är att jag hittar en original, vad är det då som behövs göras? Är det så lätt som att man bara åker över, kollar in bilen, gör affären, ser till att få med sig kvitto på affären, senaste upplagan av ägarbeviset, fixar försäkring och ser till att bilen är skattad och sen rullar hemåt?

När man väl är i sverige, då är det bara att skicka in ursprungskontroll ihop med kvittot och sen vänta tills det är godkänt. Sen bokar man tid för reg.besiktning och hoppas att det ska rulla igenom utan problem.

Om man går igenom avgifter/kostander för en import från UK då;
Kostnaden för att ta sig dit varierar ju en hel del.
Bensin hem, beror ju på vart i sverige man bor.
Registreringsbesiktning ~ 400 kr va?
Ursprungskontroll ~ 300 kr va?
Skatt ~ 2-3000 kr?

Vad är det mera som man ska räkna in?
Skrotningavgift är borttagen vad jag vet.

MATA mig med info!
Är det någon som tagit hem en supra från england så får den personen gärna skicka pm med msn så drar vi lite snack där istället smile


Ha en trevlig kväll! smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
johanhhh
6 december 2010 · 396 Inlägg

Jag är inte så insatt i att ta hem bilar från England eller andra länder överhuvudtaget. Men jag vet däremot att du måste byta framlyktor, då bilar från England är anpassade för vänstertrafik.

RoberthR
9 december 2010 · 345 Inlägg

Observera att engelsmännen kan inte köra bil så rätt stor del av suprorna från UK är rätt risiga, så var på din vakt om miltalet är påväg "uppåt i trakterna".

Supra Club Sweden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang