1668
Sök

HJÄLP! Laddar enbart vid gaspådrag(efter bytt kol)

6 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Jo, det är så att batteri/generatorlampan tändes när jag var ute o körde, testade då mäta batteriet med voltmätare:

bilen/tändningen avstängd: 12,6 volt
direkt efter start av motor: 11,4 volt

Vid noggrannare titt, upptäckte jag att lampan "pulserade" och när jag varvade motorn så slocknade lampan..(då gav de 14volt vid mätning på batteriet)
Dock strax efter man börjat rulla så tänds batterilampan!?hmm

Så läste på forumet att de kunde vara kolet/laddningsreläet som var slitet, köpte ett nytt sånt idag men
den beter sig fortfarande likadant förutom att de inte pulserar och cigarettuttaget inte verkar få tillräckligt med ström(??) då laddaren i urtaget bara blinkar/glappar..

Kan det vara generatorn som har gått sönder? (den laddar ju vid högre motorvarv)
Har försökt beskriva problemet så gott jag kan.

Så är det nån vänlig själ som kan hjälpa mej?sad

edit: Kan tillägga att de rör sig om en volvo 740 GL -88
Senast redigerat av xers (22 november 2010)

1 043 Inlägg
22 november 2010
Lyser laddningslampan innan du startar bilen?

6 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Lyser laddningslampan innan du startar bilen?

Ja, och så har det alltid varit.

Under hela tiden jag ägt bilen har det varit så att lampan batteri/laddningslampan lyser från att man vridit om tändningen ---> man kört iväg några meter. hmm

21 761 Inlägg
23 november 2010
När du bytte regulatorn, kollade du hur släpringarna inuti generatorn såg ut?

Kan nog inte komma på något speciellt förutom att se över alla kablar som sitter på generatorn, ta loss och putsa rent på alla kontaktytor. Eftersom batterilampan pulserade så kanske man kan misstänka dioderna inuti generatorn, men då borde väl även bilens övriga belysning ha pulserat tycker jag. hmm

6 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När du bytte regulatorn, kollade du hur släpringarna inuti generatorn såg ut?

Kan nog inte komma på något speciellt förutom att se över alla kablar som sitter på generatorn, ta loss och putsa rent på alla kontaktytor. Eftersom batterilampan pulserade så kanske man kan misstänka dioderna inuti generatorn, men då borde väl även bilens övriga belysning ha pulserat tycker jag. hmm

Jo, tog faktist kort på innanmätet big_smile

http://img823.imageshack.us/img823/846/20101122094.th.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/5182/20101122095.th.jpg
http://img832.imageshack.us/img832/7391/20101122098.th.jpg
Som jag fattat de ska de vara guldigt istället för kopparfärgat egentligen??!

I övrigt kan jag inte hitta något problem när det gäller kablage..
Kan någonting ta skada om jag testar starta motorn Utan laddningsrelä/spänningsregulator? (förutom att det inte laddar batteriet alls)

21 761 Inlägg
23 november 2010
Ser jag fel eller är det bara kopparfärgat på ena släpringen?
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2010)

6 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Nepp, inget fel på din syn smile
Betyder det nåt speciellt? är det tecken på att generatorn är totalt slut? tongue
Senast redigerat av xers (23 november 2010)

297 Inlägg
23 november 2010
xers skrev:
Drönirettab skrev:

Betyder det nåt speciellt? är det tecken på att generatorn är totalt slut? tongue

Jag gjorde ett stort misstag när jag bråka med min generator. Lampan slocka och allt, Men ladda inte på tomgång. Och ytterst lite på gaspådrag. Jag felsökte och titta mig blind. Visade sig att jag glömt att spänna generator remmen tillräckligt. Så ta en titt på den.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 november 2010
Den ser bra sleten ut generatorn men ge dom nya kolen lite tid att slita in sig så kan det börja funka bättre

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

21 761 Inlägg
23 november 2010
xers skrev:

Alltså...jag kanske svamlar men det såg ju nästan ut som att hela kopparbanan var borta på andra släpringen. Var därför jag undrade. hmm

6 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
sthlm_145 skrev:
Jag gjorde ett stort misstag när jag bråka med min generator. Lampan slocka och allt, Men ladda inte på tomgång. Och ytterst lite på gaspådrag. Jag felsökte och titta mig blind. Visade sig att jag glömt att spänna generator remmen tillräckligt. Så ta en titt på den.

Båda remmarna är spända och nyköpta smile
Drönirettab skrev:
Alltså...jag kanske svamlar men det såg ju nästan ut som att hela kopparbanan var borta på andra släpringen. Var därför jag undrade. hmm

Hehe ja det är ju en möjlighet då det säkert är original generator som sitter i bilen, dock har jag inga kunskaper inomdetta som sagt tongue

21 761 Inlägg
24 november 2010
Om det saknas kopparbana så kan inte generatorn fungera som det är tänkt, lindningen som är kopplad till släpringarna kan inte förmagnetiseras. Kolla noggrant om det finns någon kopparbana kvar där och testa även att mäta resistansen mellan de två släpringarna, mätaren ska visa 3-4 Ohm eller så. Har kopparmaterialet försvunnit från banan så är det byte av generator som gäller. smile

6 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Okej hehe, upptäckte att de funkade att varva motorn lite så lampan slockade helt nu efter jag bytt regulatorn smile Får nog köra på det så länge..

Sök