Vilka slutsteg lämpar sig bäst till annat än basar? Bla.

Hefal noob
10 december 2010 · 112 Inlägg

Ja, jag kan nästan ingenting om vad som inte rör basar så jag har några funderingar kring ämnet...

Vad jag vet så har vi mellanregister,diskanter och en bas i en bil, men vad lämpar sig egentligen till att driva frontsystem? Jag gissar på att flerkanaliga slutsteg är lämpligast, eftersom man vill skilja på ljudkanalerna?

Undrar även slumpvalt över detta kit:
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=163
Vad är det som ligger i bakgrunden och vad fyller den för funktion?
Kräver detta kit ett extra steg, ingår det eller hur vet man om högtalarna behöver ett steg eller inte?
Hur många högtalare är det i det kittet? Brukar man köpa ett kit per sida av bilen eller hur är det?
Vad är det för typ av högtalare i det här kittet? Diskant, diskant, mellanregister?

Mycket tacksam för svar eller länkar till någon hemsida där man kan bygga upp grunder inom detta!
Mvh Henke

-lärling :)
Frissan
10 december 2010 · 4 693 Inlägg

ALLA högtalare låter bättre om dom drivs på steg, även lösa diskanter.
Man avgör själv om man vill snåla med att driva på HU och ha sämre ljudkvalité.

Det är delningsfilter du ser på bilden. Dom är till för att högtalarna inte ska spela frekvenser som kan vara skadliga för dom.

Du får inte med något steg till ett kit, det får du köpa själv.

I ett kit så är det 2 av varje, tänkt till att räcka till tex båda framdörrarna.

I det där kitet har du diskant, mellanregister och midbas.

Själv skulle jag välja att driva ett kit på ett 2-kanals steg.

Booyakasha!
Hefal noob
10 december 2010 · 112 Inlägg

Softis skrev:
ALLA högtalare låter bättre om dom drivs på steg, även lösa diskanter.
Man avgör själv om man vill snåla med att driva på HU och ha sämre ljudkvalité.

Det är delningsfilter du ser på bilden. Dom är till för att högtalarna inte ska spela frekvenser som kan vara skadliga för dom.

Du får inte med något steg till ett kit, det får du köpa själv.

I ett kit så är det 2 av varje, tänkt till att räcka till tex båda framdörrarna.

I det där kitet har du diskant, mellanregister och midbas.

Själv skulle jag välja att driva ett kit på ett 2-kanals steg.

Grymt formulerat, tack Softis smile

Men hur gör man om det ligger en fet låda i bagage, ska man inte skippa midbas och köra mellanregister/diskant enbart isf. ?

Respektive räcker ett tvåkanalssteg till att driva alla högtalare fram i bilen om man har upp till 6 högtalare totalt? Eller kan det bara hantera två / fyra?

Mvh & Godnatt för nu smile

-lärling :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2010 · 8 744 Inlägg

Midbas vill man alltid ha framifrån, subbas kan dock komma bakifrån för den är svår att riktningsbestämma. Du kan driva ett sånt där 3-vägs kit med ett 2-kanals steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hefal noob
10 december 2010 · 112 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Midbas vill man alltid ha framifrån, subbas kan dock komma bakifrån för den är svår att riktningsbestämma. Du kan driva ett sånt där 3-vägs kit med ett 2-kanals steg.

Bör man då använda ett 4-kanals steg för hela frontsystemen? Dvs. Höger fram OCH vänster fram drivs via ett 4-kanals?

Är man överseriös om man även byter ut högtalarna bak?

Mvh

-lärling :)
Henka_ Slav
10 december 2010 · 1 454 Inlägg

du kan köra både höger och vänster på ett 2-kanals steg.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2010 · 8 744 Inlägg

Hefal skrev:

ChriZtoffer skrev:
Midbas vill man alltid ha framifrån, subbas kan dock komma bakifrån för den är svår att riktningsbestämma. Du kan driva ett sånt där 3-vägs kit med ett 2-kanals steg.

Bör man då använda ett 4-kanals steg för hela frontsystemen? Dvs. Höger fram OCH vänster fram drivs via ett 4-kanals?

Är man överseriös om man även byter ut högtalarna bak?

Mvh

Som Henka_ skrev så funkar ett 2-kanals till framsystemet, lika som jag skrev tidigare. Eftersom högtalarna går via ett delningsfilter så räcker det med ett 2-kanals steg, men vill man vara seriös och dela aktivt så kör man framsystemet på fler kanaler.

Bakhögtalare ser jag ingen vits med, om man inte har folk där ofta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hefal noob
10 december 2010 · 112 Inlägg

Om jag köper ett 4-kanals steg och kopplar detta till ett aftermarket framsystemet respektive original "baksystem" så borde väl jag få bättre kräm ut originalsystemet bak respektive drivkraft nog till framsystemet?

Mvh

-lärling :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2010 · 8 744 Inlägg

Ja, helt klart. Men varför? Lägg pengarna på ett bättre steg till framsystemet istället, originalhögtalarna fram kan du lika gärna driva med huvudenheten (stereon). Att köpa ett dyrt fint framsystem och sen driva det med ett billigt steg är väldigt dumt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hefal noob
10 december 2010 · 112 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja, helt klart. Men varför? Lägg pengarna på ett bättre steg till framsystemet istället, originalhögtalarna fram kan du lika gärna driva med huvudenheten (stereon). Att köpa ett dyrt fint framsystem och sen driva det med ett billigt steg är väldigt dumt.

Jag har ett tvåkanals budgetsteg liggandes, då kör jag in det till att driva baksystemet medans jag köper ett nytt "värstingsteg" i takt med att jag köper nytt frontsystem, optimal vinst?

Mvh smile många mvh:n idag!

-lärling :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2010 · 8 744 Inlägg

Tja, funkar väl om man nu prompt ska ha nåt där bak som spelar. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Henka_ Slav
10 december 2010 · 1 454 Inlägg

Vad är de för kärra du bygger i? ja har ju byggt om lite i saaben min, och ångrar att jag inte satsade lite pengar på ett vassare steg och nya bakhögtalare. men jag vill ju hellre ha "konsert" ljud i min bil är rassla plåt ljud. men smaken är som baken.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2010 · 8 744 Inlägg

Går att få bra ljud även utan högtalare bak. wink Faktist så det är lättare så, dock så låter det "mer" med högtalare bak också, men enligt mig iaf inte bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang