Reostaten, den som reglerar ljusstyrkan till instrumentbelysningen. På din är det den nedre av "svarta räfflade hjulen" på instrumenthusets vänstra sida, symbolen ovanför hjulet liknar en varvräknare enligt mig.
Själva reostaten vet jag inte vilka motståndsvärden som den ska ha, men du kan iaf mäta på ingående kabel till reostaten att det kommer någorlunda vettig spänning dit. Bör ju inte skilja speciellt mycket jämfört med batterispänningen, men jag har dock aldrig mätt hur spänningen brukar vara.
Ett visst spänningsfall brukar det alltid vara hos saker som får spänning via säkringsdosa eller tändlås, det får man (tyvärr) räkna med, men det ska inte skilja flera volt.
Man får även komma ihåg att eftersom bilen är "rätt gammal" så har det blivit diverse ärg och oxid på många ställen, reostater i bilar kan generellt sett lätt få lite glappkontakt med tanke på att en sån sällan används. Du kan testa att "snurra hjulet" i båda ändlägena några gånger för att försöka få bättre kontakt inuti reostaten.