Bas för 1kr, steg för 2kr. Hur ska man tänka med steg - mellanregister/diskant?

Hefal noob
11 december 2010 · 112 Inlägg

Ja, vilken stegwattsRMS ska man ha i förhållande till mellanregister/diskant wattRMS?

Vilket wattsamband tycker ni man ska ha mellan steg och bas? Dvs. om exempelvis steget klarar 700wRMS i 4ohm så bör basen ligga på 500wRMS..

Tacksam för svar!
Mvh Henrik

-lärling :)
BJonsson
11 december 2010 · 4 074 Inlägg

Hefal skrev:
Ja, vilken stegwattsRMS ska man ha i förhållande till mellanregister/diskant wattRMS?

Vilket wattsamband tycker ni man ska ha mellan steg och bas? Dvs. om exempelvis steget klarar 700wRMS i 4ohm så bör basen ligga på 500wRMS..

Tacksam för svar!
Mvh Henrik

Angående basar å steg så skulle jag rekomendera så kraftigt steg som möjligt för då behöver du inte gaina lika mycket och har därmed bättre kontroll på grejerna samt att om du inte gainar steget så mycket så drar det mindre ström. Framsystem ska även de ligga i överkant så du får bra kontroll på sakerna

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 december 2010 · 8 744 Inlägg

Allt handlar inte bara om effekt, det gäller att steget har kontroll på högtalarna också, så kallad dämpfaktor. När det gäller steg till basar så bör man effektmässigt sikta på att steget ger ut upp till en RMS effekt som ligger nånstans mellan basens RMS och MAX tålighet. Så om man har en bas som tål 500Wrms/1000Wmax så bör man sikta på ett steg som ger ut nånstans mellan 500-1000Wrms, mer skadar dock inte.

Till framsystemet är det nog inte lika känsligt med effekten, bara steget ger något mer RMS effekt än vad högtalarna tål, men har bra kontroll på dom, så funkar det bra. Så köpt inte första bästa steg som ger massa effekt, du kommer ändå inte ha nån nytta av den när högtalarkonerna ändå bara fladdrar vid halv effekt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hefal noob
11 december 2010 · 112 Inlägg

Tack för svaren! Fick lite efterfunderingar...

http://img574.imageshack.us/img574/7908/na43534mnls.png

Detta är korrekt kopplat va? Och vart gömmer ni egentligen delningsfiltret?

Sen undrar jag även över hur man vet vilken WRMS man ska möta med steget. Exempelvis från denna länk: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=163 Här läser jag "Effekttålighet: 60 W RMS / 200 W peak power " är detta bara på en av högtalarna eller alla?

Tacksam för svar!

-lärling :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 december 2010 · 8 744 Inlägg

Effekttåligheten som står brukar gälla för midbasen då det är den som tål mest effekt, för ett sånt där kit bör du alltså ha ett steg som ger minst 60Wrms per kanal (två kanaler) i 4Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hefal noob
12 december 2010 · 112 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Effekttåligheten som står brukar gälla för midbasen då det är den som tål mest effekt, för ett sånt där kit bör du alltså ha ett steg som ger minst 60Wrms per kanal (två kanaler) i 4Ohm.

Okej, tack. Jag hade tänkt ha ett värre steg till mitt frontsystem. Men det ca 10 år gamla steget jag har liggande hemma: Sony Xplod XM-1002HX http://www.carsound.com/reviews/amps/xm1002hx.html
Fungerar för att driva baksystemet innefattande fyra original -mellanregisterhögtalare, visst?

Hur är det när man använder ett steg till att driva baksystemets originalhögtalare som det inte finns något delningsfilter till förresten?

Mvh!

-lärling :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 december 2010 · 8 744 Inlägg

Det funkar nog alldeles utmärkt, men förstår fortfarande inte vitsen med det. Ang. delningsfilter så får du antingen köra det på steget (om det finns nåt) eller i huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang