2448
Sök

Oljeretur-tillförsel olja och vattenanslutningar turbo

140 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
tjenare, undrar lite vad man använder när man gör egna anslutningar till turbon? (dvs när orginal inte passar)

gäller b5234t, 850 t5 motorn.

någon som har bilder på några exempel?

Sen undrar jag även om bränsletrycksregulator, hur fungerar en sådan?

Mvh
Senast redigerat av S70-T5 (12 december 2010)

Allt som rör bilen, och lite till.

354 Inlägg
12 december 2010
S70-T5 skrev:
tjenare, undrar lite vad man använder när man gör egna anslutningar till turbon? (dvs när orginal inte passar)

gäller b5234t, 850 t5 motorn.

någon som har bilder på några exempel?

Sen undrar jag även om bränsletrycksregulator, hur fungerar en sådan?

Mvh

oftast brukar det ju vara gängat i olje och vatten anslutningar i lagerhusen på turbon.. Då e de ju inga problem, kopplingar finns ju i överflöd! smile

tex. http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … ath=31_191

Om det inte är gängat, så hamnar du endera fixa egen platta eller så köper du, finns nog "plattorna" på nätet, brukar vara olika till olje RETUR och TRYCK...

Där finns dom: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … ath=21_140

Men som sagt inga problem att fixa egen heller, jag gjorde det på min..

Bara att först fixa en simpel platta, sen gänga upp en rörstump, svetsa på och en banjo skruv och koppling! här syns det hur det hur det blev...
http://forumbilder.se/images/bf122010308473c69.jpg

En bränsletrycksregulator kopplar du in på bränslet retur slang, alltså retur från fuelrailen... Och som du hör på namnet så får du helt enkelt regulerat bränsle trycket, upp och ner (mera bränsle, mindre bränsle... Jag rekkomenderar att du tar bort originala regulatorn när du monterar ställbar, den bara stör.. Och för all del köp inte china regulator, den må vara snygg eloxerad med mätare osv. men nej! Säger inte att du behöver köpa den dyraste heller men Malpassi funkar finemang och kostar ca. 800kr, så inte alls dyrt. Ingen mätare på den men bara att köpa en separat tryck mätare och koppla den på bränslets tryck sida, på slangen.. Så har jag också gjort, både regulatorn och mätaren syns på bild. big_smile hehe, 3 flugor i en smäll där!

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

140 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
sedärja, där var ett svar som hette duga.

perfekt, nu förstår jag precis wink

undrar dock en grejj till, vet inte om du vet hur det ser ut med oljereturen på dessa motorer? det är bara ett rör som är nerstoppat i tråget med en oring på (som sen är fastskruvad i turbon då givetvis), hur ska jag få den att sitta kvar då jag använder slang istället?

tack för svaret!

354 Inlägg
12 december 2010
S70-T5 skrev:
sedärja, där var ett svar som hette duga.

perfekt, nu förstår jag precis wink

undrar dock en grejj till, vet inte om du vet hur det ser ut med oljereturen på dessa motorer? det är bara ett rör som är nerstoppat i tråget med en oring på (som sen är fastskruvad i turbon då givetvis), hur ska jag få den att sitta kvar då jag använder slang istället?

tack för svaret!

heheh, finemang! big_smile

ahaa, joo jag förståår! Jaa då blev det snabbt klurigare.. Skulle vara nååt relativt enkelt och bra sätt.. Tänker så det knaakar här. wink Vet exakt hur det ser uut men aldrig råkat uut för det själv, kanske nån annan här som fixat om det på nåt viis.. men återkommer om jag kommer på nåt!

edit:stavfel

Så lite så! MVH. Mattias!
Senast redigerat av maattias (12 december 2010)

Bygger M20 turbo!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 december 2010
Det är alltså bar en rörstump som sticker ut som man ska koppla på en slang på?

Returen håller ju inte så värst högt tryck så det borde ju räcka med att trä över en slang på röret och dra åt med en slangklämma. Det svåra är väl att få ihop med en slang som har rätt innerdiameter. Annars får du fixa en adapter, alltså svetsa på ett annat rör på det befintliga röret med rätt diameter, eller sätta ihop två rör som vardera har önskad diameter.

Annars kan du alltid skaffa en mutter och svetsa fast rakt på röret, och sen bara dra i en banjoskruv;) Gäller bara att muttern har rätt gänga och rätt tjockled och att man kommer åt att svetsa så det blir tätt.

Är lite svårt för mig att säga då jag inte vet hur det ser ut exakt, kanske inte ens är svetsbart material/ för trångt/ osv?

354 Inlägg
12 december 2010
Det bästa skulle ju vara att gänga upp håler och skruva dit en slang nippel.. Men järn flisorna blir ju ett problem, skulle måste sitta och vakta med en magnet elr nåt då.. Annars kaapar du av röret ca. 10cm från tråget, och så fixar du ett snyggt fäste av ett flatjärns bit som du punktar fast i röret ca. 5cm från tråget och fäster den i närmaste bult där bara i blocket, så det ligger tryck på röret neråt. smile då har du ju 5cm rör sen att stuva slangen på, redig slangklämma på det och allt är pott tätt! smile

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!

140 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/49336d1186085605-phonic-volvo-855-projekt-500hk-steg-2-3.jpg

lånad bild!

hålet längst ner på tråget, där stoppar man i oljereturröret..

på samma sätt som man stoppar i oljestickan (kan vara det hålet på bilden men spela roll wink )
Senast redigerat av S70-T5 (12 december 2010)

Sök