5820
Sök

Hur definiera ni vägtrafikanter?

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
Jo..nu är det så att jag och en kompis har lite svårt att bestämma oss för ett svar på en fråga.

De är så att vi har tänkt lite på vad som är vägtrafikanter. Räknas gångtrafikanter till vägtrafikanter? Eller är de bara personer som kör fordon(Som te x bil, moped, MC och cykel) som är det?

Allt för den där jävla hatten!

348 Inlägg
30 november 2006
Alla som framför ett fordon är väl vägtrafikanter (allt från stridsvagn till cykel dvs)

362 Inlägg
30 november 2006
I fordonskungörelsen står att ALLA som uppehåller sej på eller intill vägen är trafikanter,
Fotgängare som yrkesförare...

256 Inlägg
30 november 2006
alla som sitter/styr/kör ett fordon är väll trafikanter?

Smålänning
7 887 Inlägg
1 december 2006
Ur Körkortsboken, sidan 21:

"Vägtrafikant
Alla som färdas eller uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på väg är vägtrafikanter. Det innebär att du är vägtrafikant även som passagerare i fordon, om du rider längs en väg, åker skateboard, rollerblades, rullskidor eller liknande."

(kan också tillägga för skojs skull att min lärare i trafikantkunskap i skolan påpekade att om du tar ut en kontorsstol med hjul och rullar dig fram med benen så är du vägtrafikant tongue )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
twin_cam skrev:

"Vägtrafikant
Alla som färdas eller uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på väg är vägtrafikanter. Det innebär att du är vägtrafikant även som passagerare i fordon, om du rider längs en väg, åker skateboard, rollerblades, rullskidor eller liknande."

(kan också tillägga för skojs skull att min lärare i trafikantkunskap i skolan påpekade att om du tar ut en kontorsstol med hjul och rullar dig fram med benen så är du vägtrafikant tongue )

Ahh okey. Ja då får jag tacka för svaret smile. Då har man blivit lite klokare på det.

Allt för den där jävla hatten!

10 287 Inlägg
1 december 2006
"Alla", begränsat till Människor eller står det bara "alla"....

Dvs inklusive grävlingar, möss, älgar och annat jox :-)

/Göran

twin_cam skrev:

"Vägtrafikant
Alla som färdas ....)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 893 Inlägg
1 december 2006
Spelar det någon roll ifall man krockar med en stillastående bil eller en älg?
Summa sumarum lär ju bli ungefär det samma! = Trasig bil.
Jag krockade med ett rådjur i sommras. En smäll på ca 25000:-
Jag skulle nog vilja påstå att "alla" innefattar alla du kan råka på, Människor som djur.
http://hem.bredband.net/vaisanen/Deer1.JPG

Sök