7180
Sök

Tona rutor?

308 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Vet att det finns massa trådar om hur man tonar rutor själv, men har googlat och inte hittat något bra.
Så tänkte fråga en hand av er om jag kunde få lite hjälp och koll på hur man gör det.

Finns det något billigare sätt att göra de på?
är det svårt?
vad kostar de ungefär?
vart kan man köpa sakerna?

Tack på förhand!

474 Inlägg
13 december 2010
Om du vill komma undan billigt så ska du åka på biltema, typ 40-50 kr för 3 meter solfilm.
Då får du även med en skrapa och en liten kniv i varje förpackinging. Den fungerar faktiskt riktigt bra för den billiga slanten, man kan böja den hur man vill utan att det blir väck och så. Nackdelen är väl att det blir lite otydligt att se saker på längre sikt.

Först ska du rengöra rutorna både in och utvändigt (med vatten och såpa, göra med en sån spruta som man gör ren köket med). Sen blöter du rutan som du ska tona på utsidan, och lägger på filmen. Skär ut filmen (man kan ju också ta ut rutan om man vill de).
Sen brukar jag spara någon extra centimeter på sidan som är ner mot backen, så man kan skjuta in den under dörrklädseln. när du skurit ut den som du vil ha den är det bara att blöta insidan på rutan, lägga dit filmen och sen börja skrapa bort luftbublorna som blir. Bättre med för mycket vatten än för lite wink

Hoppas du har förstått nånting av det jag skrivigt!

Mvh Robert smile
Senast redigerat av Bojjann (13 december 2010)

308 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Bojjann skrev:
Om du vill komma undan billigt så ska du åka på biltema, typ 40-50 kr för 3 meter solfilm.
Då får du även med en skrapa och en liten kniv i varje förpackinging. Den fungerar faktiskt riktigt bra för den billiga slanten, man kan böja den hur man vill utan att det blir väck och så. Nackdelen är väl att det blir lite otydligt att se saker på längre sikt.

Först ska du rengöra rutorna både in och utvändigt (med vatten och såpa, göra med en sån spruta som man gör ren köket med). Sen blöter du rutan som du ska tona på utsidan, och lägger på filmen. Skär ut filmen (man kan ju också ta ut rutan om man vill de).
Sen brukar jag spara någon extra centimeter på sidan som är ner mot backen, så man kan skjuta in den under dörrklädseln. när du skurit ut den som du vil ha den är det bara att blöta insidan på rutan, lägga dit filmen och sen börja skrapa bort luftbublorna som blir. Bättre med för mycket vatten än för lite wink

Hoppas du har förstått nånting av det jag skrivigt!

Mvh Robert smile

Fan vad gött!!

Tack som f*n för ditt svar! :-)
Trodde det skulle gå över 1000 lappen iaf?
Kan det verkligen gå undan så billigt?!

En sista fråga, måste man göra detta i ett värme garage eller kan man göra det under lite "kylare" förhållanden också?

Tusen tack igen!
Blir att dra iväg till biltema om en liten stund då! :p!

MVH TexaL

474 Inlägg
13 december 2010
Visst går det att göra när det är lite kallare också, men då är risken att luftbubblorna kommer att finnas i mängder, så tona helst där det är lite värme:)

Mvh

308 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Bojjann skrev:
Visst går det att göra när det är lite kallare också, men då är risken att luftbubblorna kommer att finnas i mängder, så tona helst där det är lite värme:)

Mvh

Okej! :-)

Dags att röra sig mot biltema nu då!
Har du en aning om vad de heter? Eller är det bara att fråga om det där?

Tack!

MVH TexaL

Sök