Tips på ljudbygge i Mercedes w124-88

Race_Chick Snäll liten biltjej
10 december 2010 · 880 Inlägg

Hej.

Nån här som byggt ljud i sin w124?
Skulle vilja ha lite tips och trix till min...
Just nu är min mercedes orginal i ljudväg förutom stereon.

Vet att det sitter en bensintank just bakom ryggstödet och det "dödar" ju mycket av basen.
Ska man göra nått åt hatthyllan då? Har en förbandslåda där och när man lyfter på locket så är det ett stort hål till skuffen...

Ja som sagt. Alla tips och ideer tas vänligen emot!

Mvh E.J

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
b0nd3n
11 december 2010 · 1 944 Inlägg

kapa upp ett hål i hatthyllan och sätt basportar via baslådan in till kupen, då får du in massa basljud smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Ompa2000 ...!!!???
11 december 2010 · 257 Inlägg

Jag byggde som sådant i en Mercedes w201:

http://img87.imageshack.us/img87/6393/84170140.jpg

http://img690.imageshack.us/img690/2813/33372329.jpg

Ser ut som f*n men spelar på riktigt bra smile

Så mitt tips är att bygga en bandpasslåda och sedan som sagt dra portar in i kupén. Kommer fungera kalas!

Race_Chick Snäll liten biltjej
12 december 2010 · 880 Inlägg

så de dunkar ganska bra med basportar alltså? smile jag trodde aldrig på portar förr för att jag gilla bara slutna lådor men smile jag ska testa de där smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Ompa2000 ...!!!???
12 december 2010 · 257 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:
så de dunkar ganska bra med basportar alltså? smile jag trodde aldrig på portar förr för att jag gilla bara slutna lådor men smile jag ska testa de där smile

Det dunkar på riktigt bra för mig i alla fall, men då har jag även byggt bandpasslåda så allt ljud kommer ur just portarna.

Kan vara lite lurigt att få dem att sticka upp i rätt vinkel ur "förbandslåde-hålet" men tar du dig bara tid och är noggrann ska det inte vara några problem. Jag fick t.ex. bygga min låda på plats i bilen för att allt skulle få plats, men w124 är ju lite större så du kanske klarar dig undan det.

Lycka till! smile

_rockfordfosgate_
12 december 2010 · 26 Inlägg

bäst ljud får man me en band basslåda  då stannar allt ljud i kupen inte i bagaet en bassrelex låter inte lika bra i dessa bilar ;p

ha en bra dag
Volvo 740 gl "VOLVO INFINITY LINE EDITION" (1990)
Race_Chick Snäll liten biltjej
12 december 2010 · 880 Inlägg

Ompa2000 skrev:

¤¤740Racing¤¤ skrev:
så de dunkar ganska bra med basportar alltså? smile jag trodde aldrig på portar förr för att jag gilla bara slutna lådor men smile jag ska testa de där smile

Det dunkar på riktigt bra för mig i alla fall, men då har jag även byggt bandpasslåda så allt ljud kommer ur just portarna.

Kan vara lite lurigt att få dem att sticka upp i rätt vinkel ur "förbandslåde-hålet" men tar du dig bara tid och är noggrann ska det inte vara några problem. Jag fick t.ex. bygga min låda på plats i bilen för att allt skulle få plats, men w124 är ju lite större så du kanske klarar dig undan det.

Lycka till! smile

Jag kanske ska låta nån göra nått snyggt med hatthyllan,plasta eller nått så de ser bra ut smile
Vilken tum har du på portarna? smile



_rockfordfosgate_ skrev:
bäst ljud får man me en band basslåda  då stannar allt ljud i kupen inte i bagaet en bassrelex låter inte lika bra i dessa bilar ;p

Näe jag har hört hur duktigt en w124 kan skramla big_smile de sluta med att jag fick ta fogmassa under hela skuffluckan smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Ompa2000 ...!!!???
13 december 2010 · 257 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:

Ompa2000 skrev:

¤¤740Racing¤¤ skrev:
så de dunkar ganska bra med basportar alltså? smile jag trodde aldrig på portar förr för att jag gilla bara slutna lådor men smile jag ska testa de där smile

Det dunkar på riktigt bra för mig i alla fall, men då har jag även byggt bandpasslåda så allt ljud kommer ur just portarna.

Kan vara lite lurigt att få dem att sticka upp i rätt vinkel ur "förbandslåde-hålet" men tar du dig bara tid och är noggrann ska det inte vara några problem. Jag fick t.ex. bygga min låda på plats i bilen för att allt skulle få plats, men w124 är ju lite större så du kanske klarar dig undan det.

Lycka till! smile

Jag kanske ska låta nån göra nått snyggt med hatthyllan,plasta eller nått så de ser bra ut smile
Vilken tum har du på portarna?

Jag kör två st. 4" Aeroportar. Med den vinkel jag har på dem (~75-85°) är det rätt precis att de får plats mellan lucka/plåt, men det fungerar.

Men ska du ända sätta igång och plasta och göra det snyggt är det ju bara att riva ner hela hatthyllan och bygga om allt seriöst från början. Då blir det nog kanonbra smile

Race_Chick Snäll liten biltjej
13 december 2010 · 880 Inlägg

jo tänkte det smile ta ut den,sätta in portar och be nån plasta som e bra på det smile Blir nog ganska snyggt smile
Sen håller jag på med att bygga in 6*9:or i framdörrarna (i förvaringsfacket) kan man ha fogskum som vibrationsdämpning eller? Och vad ska jag bygga dit för att högtalaren ska skilja sig från det övriga facket?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
kalle_kalle
14 december 2010 · 2 914 Inlägg

köp basar, sen kan vi kolla hur du ska bygga, tongue men en bandpasslåda under hatthyllan och aeroportar upp genom hatthyllan är en ganska bra grund idé smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang